گردشگری سلول‌های بنیادی تهدیدی تازه

طی یک گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه ایالتی اوهایو مشخص شده است گردشگری سلول‌های بنیادی امروز تهدیدی برای بهداشت عمومی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، متخصصان مغز و اعصاب در ایالات متحده آمریکا با اشاره به افزایش تقاضای درمان برخی بیماری‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی اعلام کردند خطرات ناشی از این روش می‌تواند تهدید قابل توجهی برای بهداشت عمومی دهکده جهانی باشد.

کارشناسان یاد شده با انجام تحقیقات گسترده‌ای بر روی ۲۵۰۰ بیماران مبتلا به MS که برای درمان با استفاده از شیوه‌ سلول‌های بنیادی به خارج از کشورشان سفر کرده بودند دریافتند اغلب این افراد به جای درمان عوارض تازه‌ای را با خود به ارمغان آورده‌اند.

 یافته‌های تحقیقات یاد شده در دانشگاه اوهایو بیانگر این نکته است که استفاده از شیوه‌های درمانی سلول‌های بنیادی طی سال ۲۰۱۸ میلادی در ایالات متحده آمریکا رشدی معادل ۳۳ درصد و در سایر نقاط جهان ۲۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

البته نکته قابل توجه این است که تقریبا ۳۷ درصد از مراکز ارایه دهنده این نوع خدمات در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و باقی در کشورهایی همچون آلمان، چین، باهاما، مکزیک، روسیه، کاستاریکا، هندوستان، مالزی و برخی کشورهای خاورمیانه ارایه می‌شود.

دکتر ویجن راج، از دانشگاه ایالتی اوهایو طی مقاله‌ای که در مجله Sclerosis News Today منتشر کرده ، نوشته: روند روبه رشد تقاضای استفاده از شیوه‌های درمانی با سلول‌های بنیادین بگونه‌ای است که نهادهای بین المللی پزشکی در جهان باید بانک اطلاعات دقیقی در این زمینه ایجاد کنند چون نبود چنین بانک اطلاعاتی باعث سوء استفاده‌ها و بروز مشکلاتی برای بیماران شده است.

راج در ادامه این مقاله آورده، به دلیل جدید بودن ارایه این نوع خدمات در دهکده جهانی اگرچه ۷۵ درصد از پزشکان معتقدند دریافت کنندگان این نوع درمان هیچ عوارضی را نخواهند داشت اما براساس تحقیقاتی که در ایالات متحده انجام شده است از هر چهاربیمار آمریکایی مبتلا به ام اس که این شیوه درمانی را استفاده کرده یک نفر عوارض مختلفی را تجربه کرده یعنی ۲۵ درصد از درمان‌ها منجر به بروز عوارض جانبی شده که باید آن را جدی گرفت.

به نوشته این متخصص عوارض ثبت شده در بیماران عفونت، ضعف عضلانی، سکته مغزی، هپاتیت C، تشنج، آسیب‌های نخاعی و تومورهای مختلف بوده که می‌تواند زنگ خطری برای متقاضیان این نوع درمان‌ها درسراسر دهکده جهانی باشد و نهادهای بین المللی باید آن را جدی بگیرند.

راج در بخش از مقاله خود تاکید کرده است که ظهور کشورهای جدید در بحث گردشگری پزشکی که تجربه چندانی در ارایه خدمات تخصص آنهم با این سطح از فناوری ندارند باعث شده تا برخی سودجویی‌ها از جویندگان درمان برای بیماری‌های مختلف با استفاده از شیوه سلول‌های بنیادی در دام افراد سودجو گرفتار شوند و در نهایت جانشان را از دست بدهند.

وی در پایان مقاله خود آورده است بیماران نباید تنها به تبلیغات ارایه شده یا مشاوره‌های مراکز درمانی مورد نظرشان اعتماد کنند بلکه بهتر است برای استفاده از این شیوه درمانی به نهادهای رسمی و بین المللی مراجعه کرده و با استفاده از نظرات کارشناسی این مراکز اقدام به دریافت  درمان یا استفاده از خدمات کنند.

راج تاکید کرد: البته در این شرایط که شاهد رشد و گسترش بسیار سریع گردشگری پزشکی در سراسر جهان هستیم وظیفه نهادهای بازرسی و بهداشتی بین المللی بسیار سنگین‌تر است که بتوانند با استفاده از قدرت خود کشورها را ملزم به ارایه نتایج و مستندات علمی درباره توانمندی ارایه چنین خدماتی به بیماران کنند درغیر این صورت هر روز باید شاهد ایجاد مشکلاتی جدید با استفاده از تبلیغات در این زمینه باشیم.

منبع: IMTJ

1 نظر
  1. غلامحسین برزگر می گوید

    مشکلاتی که از بی تجربگی و دانش کم در حوزه سلول های بنیادی به وجود می آید فقط مرتبط به گردشگری درمانی نمی شود بلکه این مشکلات در همان کشور که ارائه کننده ی این خدمات هستند نیز برای شهروندان همان کشور مشکلات به وجود می آورد. بنابراین حل این مشکل به صورت ریشه ای باید صورت بگیرد و نباید آن را به گردشگری درمانی ارتباط داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.