بیست نکته و پیشنهاد کاربردی در دوران پساکرونا

یادداشتی از امیر رضائی فعال توریسم سلامت و مشاور مدیریت اجرایی IPD

زندگی بشر امروزی به دوران ماقبل کرونا و پساکرونا تقسیم‌بندی شده به‌گونه‌ای که همه جوانب و ابعاد زندگی انسان را دربر می‌گیرد. انسان در طول هزاران سال زندگی با شرایط و ناملایمات ناخواسته زیادی مواجه، سازگاری و به‌نوعی از آن‌ها عبور کرده تا به امروز که بحران کرونا رسیده است. حال باید این سوال را از خود بپرسیم که راه‌های سازگاری با این مهمان مقیم (کرونا) در خانه و محل کار چیست و چگونه می‌توان تهدید کرونا را به یک فرصت در زمینه گسترش صنعت توریسم و گردشگری سلامت ایران تبدیل کرد؟

لزوم رعایت موارد پیشگیرانه محافظتی و به نوعی تولد سبک زندگی ضدویروسی با رعایت بهداشت شخصی، فاصله‌گذاری فیزیکی و تقویت سیستم ایمنی به مرور در ضمیر ناخودآگاه شهروندان باعث شکل‌گیری نوعی سیستم تکامل در زندگی بشر می‌شود.

در موضوع مورد بحث ما که صنعت توریسم و گردشگری سلامت در پساکرونا است، طرز فکر تکامل محتاطانه باعث اعلام نیاز و پی ریزی دستورالعمل‌های جدیدی می‌شود که عمل به آن‌ها باعث بقای گردشگری در ابعاد تفریحی و درمانی خود خواهد شد.

همانطور که گفته شد کشورهای موفق در بحران کرونا از نظر مدیریت موارد ابتلا و مرگ‌ومیر و همچنین شناخت یا کشف درمان‌های جدید به ویژه واکسن کووید-۱۹ سهم بسیار بزرگی را در بازار جهانی گردشگری سلامت به خود اختصاص می‌دهند و برنامه‌های وسیعی را برای استقبال از گردشگران درمانی جدید به اجرا در خواهند آورد.

امروزه موضوعی که در ذهن شهروندان هر کشور بیش از پیش خود را نشان می‌دهد تمایل و اصرار بر ایمنی‌بخشی نسبت به کرونا است و به نوعی هر شخص اول به زنده ماندن و پس از آن به کیفیت حیات فکر می‌کند.

باتوجه به این مهم در بازار گردشگری سلامت برای مدتی نامشخص اولویت‌ه از جراحی‌های زیبایی و ترمیمی به اقدامات درمانی مهم‌تری مانند مشکلات نازایی، مغز و اعصاب، پیوند اعضا، سلول‌های بنیادی و … گرایش پیدا می‌کند. چرا که با ترس و وهم ایجاد شده توسط کرونا اولویت ذهنی بشر، اول زنده ماندن است و در پی آن امور زیبایی و تفریحی.

پس  این بسیار ضروری‌ است که برنامه‌ریزی فعالان گردشگری سلامت در همه بخش‌ها به سمت امور درمانی حیاتی‌تر سوق پیدا کرده و تبلیغات هدفمند مورد نیاز آن هم به صورت ویژه انجام شود.

شفافیت، امنیت در تصمیم‌گیری و افزایش ضرایب امنیتی در حیطه‌های پیشگیرانه و درمانی از جمله نکات مورد توجه در پیاده‌سازی برنامه‌های تبلیغاتی جدید است تا بیماران و گردشگران بین‌المللی با اطمینان خاطر و علاقه بیشتری  سفرهای درمانی و تفریحی به مقصد ایران را انتخاب کنند.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

در دوران پساکرونا بیمار و گردشگر خارجی زمانی با خیال راحت ایران را برای سفر خود انتخاب می‌کند که ببیند در کنار سایر احترامات معمول‌، توجه ویژه‌ای از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه طول دوران سفر خود از زمان ورود به کشور تا لحظه خروج برایشان در نظر گرفته و اجرا می‌شود.

اقداماتی مانند :

  • به اشتراک‌گذاری پروتکل‌های بهداشتی ویژه کرونا به زبان‌های مختلف در قالب محتواهای نوشتاری و تصویری برای اطلاع بیماران و گردشگران.
  • طراحی و تولید بسته‌های محافظتی ویژه کرونا با طرح‌های جذاب ایرانی و برگرفته از اِلمان‌های فرهنگی و تاریخی.
  • اضافه شدن ارزیابی‌های پیشگیرانه کرونا به لیست خدمات درمانی هر بیمار (ویزیت بیمار توسط پزشک عفونی در طول دوران بستری) برای اطمینان بخشی.
  • اختصاص رژیم غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به لیست سرویس‌های بیماران خارجی.
  • افزایش و بهبود روحیه بیماران خارجی و همراهانشان از طریق اجرای برنامه‌های مفرح نظیر موسیقی درمانی، موزه‌گردی، خدمات آب درمانی، طب مکمل و برنامه‌های طبیعت‌گردی مبتنی بر آداب و رسوم ایرانی.
  • به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق بیماران از سفرهای درمانی کرونایی به ایران در شبکه‌های اجتماعی برای اعتمادسازی سایر توریست‌ها.
  • طراحی شعارها و هشتگ‌های جذاب اطمینان بخش و تلاش دسته جمعی برای گسترش آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی جهانی (ترندسازی توریست درمانی ویژه ایران)
  • طراحی و پیاده‌سازی طرح ماسک چهاررنگ به نشانه چهار عنصر اصلی سلامت و همچنین چهار اقلیم آب و هوایی برای تبلیغات بین‌المللی گردشگری سلامت ایران.
  • راه‌اندازی کریدور سبز در بیمارستان‌ها برای ورود بیماران خارجی و تماس فیزیکی کمتر (رعایت فاصله گذاری) با سایر بیماران بستری.
  • اضافه کردن آیین‌نامه (تعهدنامه) اجرا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قرارداد مابین بیمار و شرکت تسهیل‌گر.
  • ارائه آفرهای سلامتی آتیه به بیمارانی که بلافاصله پس از بازگشایی مرزها به ایران برای انجام امور درمانی به ایران سفر می‌کنند، به مدت ۹ ماه.
  • فراخوان ملی و دعوت از ایرانیان خارج‌نشین برای مسافرت و انجام امور درمانی خود در ایران.
  • تخصیص تقویم توریستی و درمانی ایران به یک کشور هدف به مدت شش ماه. برای مثال اعلام شود که شهروندان و بیماران تاجیکستانی در نیمه دوم سال جاری تخفیف‌های ویژه دریافت می‌کنند و برنامه دو یا حتی سه ساله اعلام شود.
  • طراحی دوزبانه (زبان مادری و انگلیسی) و چاپ رضایت‌نامه زیبا و امضا کردن آن توسط بیمار و بارگذاری در سایت بیمارستان یا شرکت برای تبلیغات و آگهی‌بخشی به سایر شهروندان کشورهای مبدا.
  • تلاش گروهی برای شناساندن و برندینگ یک تا سه جراحی خاص در سطح جهانی که همه دنیا آن‌ها را به نام ایران بشناسند. یا به عبارتی دیگر سهم‌خواهی درمانی و تجاری از جغرافیای اعضای بدن (Geography of the Body) در سطح جهانی.
  • کیفیت خدمات پزشکی تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا یکسان شده است و این قیمت خدمات است که موجب تفاوت عمده می‌شود، پس بهتر است برای مدتی کوتاه نرخ‌ها شکسته شوند تا بازار را به دست آوریم. سپس پله پله قیمت را به اصل خود بازگردانده شود.
  • هیچ کشوری امتیاز انحصاری تشخیص و عرضه خدمات در حوزه سبک زندگی را ندارد و همین‌طور هیچ کشوری دارای امتیاز انحصاری جذب گردشگر نیست، پس می‌توانیم حقی را برای خود در این حوزه قائل شویم و آن را بازستانیم.
  • شرکت‌ها و بیمارستان‌ها روزانه در فضای مجازی لیست پروازهای ورودی به ایران را منتشر و همچنین و در قسمتی از سایت‌هایشان، به موفقیت‌های ایران در جنبه‌های مختلف بحران کرونا اشاره کنند (اطمینان بخشی).
  • داشتن اطلاعات آماری و کیفی از مدیریت بحران کرونا در کشور مهمان خارجی، برای این که به بیمار بگوییم ما از خانه تا خانه پیگیر سلامت و بهداشت شما هستیم.
  • ارائه تقویم‌های فصلی و تخفیف‌های زیبایی درمانی. به این صورت که در سایت و شبکه‌های اجتماعی اعلام کنیم تا پایان سال ۲۰۲۰ در دو برهه زمانی مشخص تخفیف‌های ویژه برای بیماران خارجی در نظر گرفته شده است و از الان به فکر رزرو و حتی پرداخت دپوزیت باشید. ( ایجاد اشتیاق و انگیزه برای سفر به ایران).
  • ساختن کلیپ‌ها و پوسترهایی با مضمون تاریخ هزار ساله پزشکی در ایران و اشتراک در بستر اینترنت. هدف از این کار این است که به بیمار بگوییم ما از قدیم در طب پیش‌قدم و صاحب سبک بوده‌ا‌یم.
  • ارائه فولکوریک هیستوریکال پکیج به بیمار و همراهان او. (یعنی بازدید از یک سایت تاریخی معروف و برنامه‌ای برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های زندگی روزمره ایرانی جز برنامه بیمار یا همراهش باشد و به نوعی می‌توان گفت همراه بیمار نان زیر کباب است.)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.