طب سالمندی؛ نیاز روزافزون گردشگران سلامت

پیری جمعیت به مساله‌ای فراگیر در اغلب کشورهای جهان بدل شده و روند سالمندی جمعیت با شتاب زیادی در حال افزایش است. ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی به نسبت دهه‌های گذشته موجب افزایش امید به زندگی مردم در بسیاری از کشورها شده است. در چنین شرایطی با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمندان جهان، جذب گردشگر سلامت با طب سالمندی می‌تواند درآمدزایی ارزی قابل توجهی برای ارائه دهندگان خدمت به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، طب سالمندی را می‌توان یک طب جامع و فراگیر دانست که به سلامت سالمندان با یک دید کلی نگاه می‌کند. به طور مثال، وقتی یک فرد سالمند دچار بیماری قلبی باشد و در عین حال از دیابت هم رنج ببرد، برای درمان این بیماری‌ها معمولا به طور جداگانه به فوق تخصص قلب و فوق تخصص غدد مراجعه می‌کند، اما در نظام‌های توسعه یافته سلامت که مبتنی بر پزشک خانواده است، یک فرد سالمند در چنین شرایطی فقط به متخصص طب سالمندی مراجعه می‌کند. این کار علاوه بر اینکه هزینه های نظام سلامت را کاهش می‌دهد، درمان کامل و جامع‌تری را هم پیش پای فرد سالمند می‌گذارد.

هم اکنون در نظام‌های توسعه یافته سلامت، بحث طب سالمندی کاملا جا افتاده است و سالمندان برای دریافت خدمات درمانی مطلوب‌تر به متخصصان طب سالمندی مراجعه می‌کنند، اما هنوز این طب ریشه دار در کشور ما نهادینه نشده است و حتی خیلی‌ها از وجود چنین طبی، آگاهی ندارند.

باید در نظر داشت که بخش عمده‌ای از مسافرت‌های درمانی در کشورهای توسعه یافته به منظور پیدا کردن یک متخصص کارآمد در حوزه طب سالمندی است. درواقع، طب سالمندی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ارائه خدمات در گردشگری سلامت دانست که به دلیل افزایش روزافزون پیری جمعیت، خدمات این طب نیز روز به روز در حال افزایش است و نیاز به خدمات این طب نیز سیر فزاینده‌ای دارد.

همچنین سالمندان کشور خودمان نیز به خدمات طب سالمندی، نیاز ویژه‌ای دارند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندان کشور تا سال ۱۴۲۰ شمسی به بیش از ۲۶ میلیون نفر برسد. دکتر آبتین مهدی‌پور، متخصص دوره سالمندی  (MPH) هم با اشاره به روند افزایش پیری جمعیت در ایران، یادآور می‌شود: با توجه به سیر صعودی روند پیری جمعیت، نیاز داریم که به سلامت سالمندان و طب سالمندی، توجه بیشتری داشته باشیم. البته نباید از خاطر برد که سبک زندگی در دوران کودکی و نوجوانی، تاثیر بسیار تعیین کننده‌ای در وضعیت جسمی و روانی افراد در دوران پیری دارد.

مهدی پور، تاکید دارد: نباید تصور کنیم که دوران سالمندی مصادف با دوران بیماری و فرسودگی است، بلکه با مراقبت و پیشگیری و بهره‌گیری از خدمات طب سالمندی می‌توان دوران سالمندی سالمی را تجربه کرد که برای تحقق این موضوع به آموزش و فرهنگ سازی گسترده نیاز داریم.

فرصت مغفول مانده طب سالمندی در جذب بیماران خارجی

در حالی که کشور ما به دلیل پایین بودن هزینه‌های درمانی می‌تواند یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران سلامت برای دریافت خدمات طب سالمندی باشد، اما این ظرفیت فوق العاده به حال خود رها شده است. وضعیت به شکلی است که حتی گفته می‌شود تعداد متخصصان طب سالمندی در ایران به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در این شرایط، نه تنها بیماران سالمند ایرانی آسیب می‌بینند، بلکه روند جذب سالمندان بیمار خارجی هم متوقف خواهد شد.

در شرایطی که سالمندان کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای دسترسی به خدمات درمانی ارزان در حوزه طب سالمندی بسیار مشتاق هستند، اما نظام سلامت ما نتوانسته است که از این فرصت درمانی، بهره‌برداری مناسبی داشته باشد و ارائه خدمت در این حوزه مغفول مانده است.

در شرایطی که قدمت طب سالمندی در جهان به حدود یک قرن می‌رسد، اما این طب کاربردی در نظام سلامت ما جایگاهی ندارد. با توجه به نیاز روزافزون سالمندان ایرانی به خدمات طب سالمندی و ضرورت جذب گردشگر سلامت با طب سالمندی، ضرورت دارد که هم در مرحله آموزش متخصصان طب سالمندی و هم تسهیل فضای اشتغال این متخصصان، اقدام جدی انجام شود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.