ایران می‌تواند انتخاب اول درمان بیماری‌های قلبی در جهان باشد

دستاوردهای ایران در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بسیار خیره کننده است. ایران در زمره معدود کشورهای جهان است که عمل پیوند قلب در آن انجام می‌شود؛ طوری که تاکنون حدود ۱۴۰ عمل پیوند قلب در ایران انجام شده است. به همین دلایل و همچنین با توجه به افزایش صعودی آمار بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان، می‌توان در کشور خودمان به رونق گردشگری پزشکی با درمان بیماری‌ های قلبی امیدوار بود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران و جهان، مدام در حال افزایش است؛ تا آنجا که بر اساس آمارهای منتشر شده، از هر دو ایرانی که فوت می‌شوند، یک نفر از آنها به دلیل بیماری قلبی از دنیا می‌رود. در اغلب کشورهای جهان نیز بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان مهم‌ترین دلیل مرگ و میر شناخته می‌شود.

بر اساس آمارهای انجمن جهانی قلب، سکته و بیماری‌های قلبی موجب مرگ سالانه ۱۷ میلیون نفر در جهان می‌شود. پیش بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، آمار فوتی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی در جهان به سالانه ۲۳ میلیون نفر برسد.

باید در نظر داشت که اینها فقط آمار مربوط به افراد فوت شده از بیماری‌های قلبی در جهان است. چندین برابر این تعداد، افرادی هستند که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند و حاضرند برای دریافت خدمات درمانی مطلوب به کشورهای دیگر سفر کنند.

در چنین اوضاعی، رونق گردشگری سلامت با درمان بیماری‌ های قلبی می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور ما به همراه داشته باشد.

دکتر فریدون نوحی، رئیس انجمن قلب ایران هم به جایگاه بالای ایران در حوزه درمان بیماری‌های قلبی اشاره می‌کند و می‌گوید: تقریبا هیچ فناوری و روش درمانی در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان نیست که توسط پزشکان ایرانی انجام نشود. دانش پزشکان ایرانی در این حوزه، هم سطح با کشورهای توسعه یافته است.

نوحی با اشاره به رونق گردشگری سلامت با درمان بیماری‌ های قلبی ادامه می‌دهد: با این وجود شاهد هستیم که تعداد بسیار کمی از بیماران اروپایی برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی به ایران مراجعه می‌کنند، اما میزان مراجعه به ایران از سوی بیماران قلبی کشورهای همسایه به شکلی کاملا قابل توجه است. در عین حال می‌توان با اطلاع رسانی بیشتر و نشان دادن جایگاه بالای ایران در حوزه درمان بیماری‌های قلبی، موجب افزایش جذب گردشگر سلامت در این حوزه شد.

دو نقطه قوت ایران در درمان بیماری‌های قلبی

ایران در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، دو نقطه قوت مهم دارد. اول اینکه در طی چند دهه اخیر، دانش درمان بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران به سطح استاندارد جهانی رسیده است. از نظر نیروی انسانی نیز کشور ما دارای درمانگران زبده و باتجربه در این حوزه است که حتی برخی از این پزشکان از آوازه جهانی برخوردار هستند.

نقطه قوت دوم ایران در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، هزینه‌های پایین درمان این بیماری‌ها در ایران به نسبت سایر کشورهای توسعه یافته است.

به طور مثال، عمل جراحی قلب باز از نوع عمل جراحی «بای پس» در آمریکا حدود ۷۵ هزار دلار برای بیمار هزینه دارد. همین عمل جراحی در کشور هلند حدود ۱۵ هزار دلار و در کشور آرژانتین حدود ۱۶ هزار دلار هزینه برای بیمار به همراه خواهد داشت، اما هزینه همین عمل جراحی در ایران، فقط حدود پنج هزار دلار برای گردشگر سلامت تمام می‌شود.

این اختلاف قیمت قابل توجه در هزینه‌های عمل جراحی قلب می‌تواند در صورت تبلیغ و اطلاع رسانی علمی به عنوان یک عامل مهم توسعه گردشگری سلامت در ایران  باشد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.