هوش مصنوعی گوگل به جنگ سرطان ریه می‌رود

فناوری تازه گوگل با دقت ۹۷ درصد نوع سرطان ریه را  می‌دهد

سرطان ریه  بعد از سرطان پستان دومین عامل مرگ‌ومیر زنان و مردان در جهان است. افرادی که سیگار می‌کشند بیشترین خطر ابتلا به این سرطان را دارند، هرچند سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند نیز دیده‌ می‌شود. تومور ریه مانند انواع سرطان‌ها از اختلال یک واحد اساسی بدن، یعنی سلول به وجود می‌آید.

تشخیص نادرست سرطان ریه خبر ناگواری برای بیماران است

گوکل با همکاری دانشگاه نورث‌وسترن (NH) موفق به طراحی الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌ است که قابلیت شناسایی دو نوع تومور ریه را تنها از روی یک تصویر آن‌هم با دقت ۹۷ درصد دارد.

طبق گزارش مجله Nature Medicine، ۱۵ هزار بیمار در موسسه بین‌المللی سلامت ( NIH )  مورد آزمایش هوش مصنوعی گوگل قرار‌گرفته‌اند و نتایج این آزمایش شگفت‌انگیز بوده است. هوش مصنوعی گوگل، تنها با یک  بار اسکن این بیماران توانسته ۵ درصد از موارد تومور ریه را در بیماران تشخیص داده و درصد خطای تشخیص را تا ۱۱ درصد کاهش دهد.

آزمایش‌ بالینی با استفاده از آزمایش قفسه سینه می‌تواند تومور ریه را شناسایی کند اما درصد بالای خطا و ارزیابی محدود آزمایش موجب می‌شود که این سرطان تا پیش از رسیدن به مرحله پیشرفته شناخته نشود و حتی ممکن است سی‌تی‌اسکن یک عارضه ساده بیمار را به اشتباه تومور ریه و یا تومور بدخیم تشخیص دهد. این تشخیص اشتباه می‌تواند منجر به عمل جراحی و نمونه‌برداری‌ فرد ‌شود که سلامتی بیمار را به خطر می‌اندازد.

گوگل در حال توسعه خدمات هوش مصنوعی خود در حوزه پزشکی است. این تیم امیدوار است هوش مصنوعی گوگل بتواند به پزشکان در تشخیص درست بیماری در اولین مرحله کمک کند. تیم تحقیقاتی گوگل و نویسنده این تحقیقات دکتر نیل تس می‌گوید: «ما دارای بزرگترین کامپیوترها در جهان هستیم، خواسته ما درنوردیدن مرزهای علم و طراحی اپلیکیشن‌های جذاب و پراستفاده است.»

چرا گوگل سرطان ریه را مورد هدف قرار داده است؟

سرطان ریه از شایع‌ترین انواع سرطان در میان مردان و زنان است، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۶۰هزار نفر از مردم آمریکا و بیش از ۱٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری سرطان ریه جان خود را از دست داده‌اند. دلیل ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای یک مدت طولانی است، درصد ابتلا به تومور ریه در افرادی که سیگار نمی‌کشند ۱۵٪ است. آزمایش سی‌تی‌اسکن در هوش مصنوعی در تشخیص اولیه خود می‌تواند مرگ‌ومیر را تا ۴۳ درصد کاهش دهد. با توجه به این مورد که ۵۰ درصد از ۸ میلیون شهروند آمریکایی بر اثر تومور ریه جان خود را از دست می دهند، هوش مصنوعی گوگل می‌تواند ۱۲ هزار نفر از این جمعیت را نجات بدهد به همین دلیل آمریکا این تکنولوژی را در راس دستورالعمل‌های بیمارستان‌های کشور قرار داده‌است. هنگامی که هوش مصنوعی گوگل توانست تنها با تجزیه و تحلیل تصاویر، نوع سرطان  را با دقت ۹۷ درصد تشخیص دهد پژوهشگران شگفت‌زده شدند زیرا تشخیص آن تومورها از روی همان تصاویر برای آسیب‌شناسان مشکل بوده و در بصضی موارد نیز به اشتباه تشخیص داده‌ بودند.

هوش مصنوعی گوگل برای ورود به رادیولوژی‌ها و مطب دکترها راه درازی در پیش دارد. تحقیقات و آزمایشات زیادی باید صورت بگیرد تا این الگوریتم برای استفاده گسترده آماده شود.

ترجمه: زهرا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.