هوش مصنوعی در پزشکی با اپلیکیشن تریتا

گفت‌وگو با دکتر پوریا نسیمی درباره استارتاپ پزشکی‌شان

اپلیکیشن تریتا یک سامانه هوش مصنوعی پزشکی ساخته شده توسط پزشکان و متخصصان ایرانی و همچنین اولین اپلیکیشن ایرانی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی پرونده الکترونیکی سلامت است که در پاییز سال ۹۸ شروع به کار کرده است.

اپلیکیشن تریتا سلامت شما را ارزیابی کرده و اطلاعاتی جامع و معتبر در زمینه سلامت، خودمراقبتی، طب سنتی و گیاهان دارویی را به کاربران خود ارائه می‌هد. اپلیکیشن تریتا داروهای موجود در بازار کشور را جستجو کرده و کامل‌ترین اطلاعات دارویی را در اختیارتان قرار می دهد. همچنین قابلیت جستجو میان ۱۲هزار داروخانه، ۵ هزار آزمایشگاه و هزار بیمارستان برای کاربران وجود دارد.

پوریا نسیمی، از بنیانگذاران این برنامه و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی سال ۹۴ است که درباره نحوه آغاز به کار اپلیکیشن تریتا توضیح می‌هد:

اپلیکیشن تریتا چه زمانی و با چه هدفی طراحی شد؟

حدود ۴ سال پیش ساخت این اپلیکیشن را با هدف ایجاد هوش مصنوعی در حوزه سلامت آغاز کردیم است. اپلیکیشن تریتا از آبان ۹۸ لانچ شد. در ابتدا با سیستم تشخیص علامت یا symptom checker شروع به کار کرد و بعدا سیستم تحلیل آزمایش، جستجوی هوشمند و جستجوی مراکز درمان نیز به آن اضافه شد.

در حال حاضر ما ۱۵ هزار کاربر داریم. در ابتدا کار را با یکی از دوستان پزشکم و با سرمایه‌گذاری شخصی آغاز کردیم. نسخه اولیه اپلیکیشن تریتا سال ۹۷ به صورت خصوصی ارائه شد. از آبان ۹۸، نسخه عمومی تریتا هم لانچ شد. ایجاد زیرساخت اولیه کار حدود دو سال زمان برد. ایده کار از اپلیکیشن‌های symptom checker، یا تشخیص علامت جهانی مثل babylon و your.MD گرفته شده. اپلیکیشن ما با این رویکرد ساخته شد که رقیب بومی این اپلیکیشن‌ها در ایران باشد.

به نظر شما پزشکی آنلاین در ایران چگونه می‌تواند رو به پیشرفت برود؟ 

در فضای پزشکی آنلاین ایران مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد قانون است. این‌که نظام پزشکی و وزارت بهداشت یکبار برای همیشه دستور‌العمل‌هایی در راستای نظام‌مندتر شدن این حوزه ارائه بدهند و مقررات اینگونه نرم‌افزار‌ها مشخص شوند. قانون‌گذاری مدون و رویه‌های تثبیت‌شده باعث می‌شود سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری حاضر باشند در این حوزه سرمایه گذاری کنند. ولی فعلا شاهدیم هر روز یک بخشنامه یا ابلاغیه یا ممنوعیت صادر می‌شود و این باعث فرار افکار و ایده‌های و نوآوری از حوزه پزشکی می‌شود.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت وضعیت خوبی دارد ولی به دلیل قانون‌‌مند نبودن، خود سرمایه‌گذاران اطمینان کافی از آینده ندارند. دوم این‌که دانش سلامت الکترونیک در ایران ضعیف است و شرکت‌های فعال در این زمینه مثل نرم‌افزار‌های مدیریت مطب‌ها و بیمارستان‌ها، عموما شرکت‌های مهندسی ‌هستند و درباره مسائلی چون مدل‌های داده، پرونده الکترونیک و تبادل پرونده الکترونیک، اطلاعات کاملی ندارند. یکی از چالش‌ها آماتور بودن شرکت‌های فعال در حوزه سلامت است. شرکت‌های مبتدی به وفور با عملکرد ضعیف تولید می‌شوند و به دلیل نداشتن معماری صحیح نمی‌توانند در مقیاس بزرگ کار کنند.

ما سعی کردیم این چالش‌ها را برطرف کنیم و براساس استانداردهای پرونده الکترونیک ایران و جهان داده‌ها را تولید و ذخیره کنیم و تبادل اطلاعات داشته باشیم.

روال کار اپلیکیشن اپلیکیشن تریتا به چه صورت است؟

رویکرد ما در این اپلیکیشن به این شکل است که وقتی کاربر با مشکلی مواجه می‌شود آن را مطرح می‌کند، سیستم ما آن مشکل را شناسایی می‌کند و سرویس و گزارشی را بر اساس آن مشکل به کاربر ارائه می‌دهد.

از خدمات دیگر اپلیکیشن تریتا جستجوی هوشمند است. در سرچ هوشمند کاربر مشکل خود را به صورت یک جمله تایپ می‌کند. مثلا من درد قفسه سینه دارم. سپس سیستم تشخیص علامت بالا می‌آید و کاربر به یک سری سوال پاسخ می‌‌دهد. در انتها سیستم تشخیص‌هایی می‌دهد که کاربر می‌تواند روی آن‌ها تَپ کند و توضیحات تکمیلی را مطالعه کند. همچنین می‌تواند نتیجه آزمایش‌هایش را وارد سیستم و تفسیر کند و یا آدرس داروخانه‌ها و بیمارستان‌های نزدیک به خود را جستجو کند.

در اپلیکیشن تریتل رویکرد ما رسیدن به یک هوش مصنوعی پزشکی است که کاربر بتواند سوالات خود را بپرسد و سیستم مثل یک پزشک جوابش را بدهد. این اپلیکیشن نمی‌تواند جای یک پزشک را بگیرد اما می‌توان از مشاوره پزشکی‌ سیستم که در واقع یک AI، یا هوش مصنوعی است استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.