هزینه درمان ناباروری در ایران؛ ۱۰ درصد اروپا و آمریکا

زایمان

هزینه‌های پایین درمان ناباروری در ایران می‌تواند توریست‌های سلامت زیادی را به کشور ما جذب کند. در این مسیر نیاز است که تجهیزات مورد نیاز مراکز درمان ناباروری با سهولت بیشتری در اختیار این مراکز قرار بگیرد

تعرفه‌های اندک درمان ناباروری در ایران را می‌توان یکی از برگ‌های برنده گردشگری پزشکی در ایران دانست؛ طوری که به گفته دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا، کل هزینه درمان ناباروری در ایران حدود ۱۰ درصد هزینه‌های همین درمان در اروپا و آمریکاست.

صادقی توضیح می‌دهد: هزینه درمان ناباروری در ایران حدود یک دهم کشورهای اروپایی و آمریکایی است. مثلا در کشور ترکیه، درمان ناباروری پنج هزار دلار هزینه دارد. در صورتی که کل هزینه یک درمان ناباروری به همراه دارو در یک مرکز خصوصی در ایران کمتر از ۱۰ میلیون تومان است. درمان ناباروری در ایران با وجود اینکه هزینه پایینی نسبت به کشورهای دیگر دارد، اما همچنان برای بیمار داخلی به عنوان درمانی گران قیمت به حساب می‌آید.

البته به گفته صادقی، کلا درمان ناباروری در تمام دنیا یک درمان گران‌قیمت است. همچنین علاوه ‌بر گران قیمت بودن درمان ناباروری، میزان موفقیت درمان‌های ناباروری نیز پایین است، البته نه به خاطر خود درمان بلکه به خاطر ماهیت روند تولیدمثل. روش‌ها در روند درمان ناباروری هزینه‌بر است و از سوی دیگر، سطح درآمد بیماران داخلی نیز کاهش پیدا کرده است و بیماران داخلی نمی‌توانند براحتی در این حوزه هزینه کنند.

فرآیند درمان ناباروری به طور متوسط حدود دو ماه طول می‌کشد. با تلاش‌های وزارت بهداشت و بخش خصوصی، تعداد مراکز درمان ناباروری در شهرهای مختلف کشور افزایش پیدا کرده است.

باید در نظر داشت که اقامت حداقل دو ماهه بیمار خارجی برای دریافت خدمات درمان ناباروری، می‌تواند درآمدزایی ارزی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد که این پتانسیل بالای ارزآوری باید جدی‌تر گرفته شود.

موانع پیش‌روی توسعه گردشگری پزشکی در حوزه درمان ناباروری

با وجود پتانسیل بالای ارزآوری از طریق درمان ناباروری، اما شاهد هستیم که در مسیر توسعه گردشگری پزشکی در حوزه درمان ناباروری، موانع متعددی وجود دارد. یکی از این موانع، مشکلاتی است که در مسیر تهیه تجهیزات مورد نیاز مراکز درمان ناباروری قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا نیز با اشاره به همین مشکل توضیح می‌دهد: مراکز درمان ناباروری به هیچ وجه در خواست افزایش تعرفه درمان را ندارند، بلکه ما حاضر هستیم تعرفه درمان به همان میزان سال پیش بازگردد، ولی اقلام مصرفی مورد نیاز این مراکز آسان‌تر تامین شود. بنابراین راهکاری باید دیده شود که مواد مصرفی، داروها و اقلام موردنیاز درمان ناباروری با هزینه پایین در اختیار بیماران قرار گیرد تا هزینه درمان ناباروری در ایران کاهش پیدا کند. باید این اقلام مورد نیاز تامین شود. اگر شرکت‌های متفرقه، اقلام با کیفیت پایین‌تر وارد کنند، آسیب اصلی به بیمار می‌رسد. همچنین باید راهکاری دیده شود که مواد مصرفی، داروها و اقلام موردنیاز درمان ناباروری با هزینه پایین در اختیار بیماران قرار گیرد تا هزینه درمان ناباروری در ایران کاهش پیدا کند.

    مطالب مرتبط:

عمده اقلامی که برای درمان ناباروری در ایران مصرف می‌شود، تجهیزاتی است که در مراکز درمانی اروپا و آمریکا مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. همین موضوع نشان می‌دهد که کیفیت درمان ناباروری در ایران، هم سطح با کشورهای توسعه یافته است.

به گفته دبیر انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران، تجهیزات درمان ناباروری فوق حساس است. جنین یک سلول بی‌دفاع است که در پنج روز اول حیات خود باید در این تجهیزات نگهداری شود. آسیب به این جنین می‌تواند در نسل آینده تاثیرگذار باشد. این تجهیزات حساس باید هر چند سال عوض و به‌روز شوند. از طرف دیگر، قیمت ارز در کشور ما دو تا سه برابر شده است، اما دستگاه‌ها و تجهیزات درمان ناباروری که یک شرکت یک سال و نیم پیش ۵۰ میلیون تومان وارد می‌کرد، الان ۲۰۰ میلیون تومان است. همچنین علاوه بر بالاتر رفتن هزینه خرید این دستگاه‌ها، هزینه استهلاک و نگهداری آن هم به مراتب بالا رفته است.

ضرورت توزیع استاندارد مراکز درمان ناباروری

امکانات درمان ناباروری در ایران، اغلب در کلان‌شهرها متمرکز شده است. دکتر فاطمه قدرت خانی، متخصص زنان و زایمان با اشاره به همین موضوع تاکید می‌کند: در بسیاری از شهرهای کوچک و بخصوص در مناطق مرزی کشور، امکانات و تجهیزات کافی برای درمان ناباروری وجود ندارد. به همین دلیل، بیماران در این مناطق مجبور می‌شوند که به شهرهای بزرگ‌تر مراجعه کنند، اما اگر امکانات استاندارد درمان ناباروری در شهرهای مرزی نیز وجود داشته باشد، این اتفاق موجب می‌شود که هم بیماران داخلی در این مناطق بتوانند راحت‌تر به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و هم بیمار خارجی بتوانند با طی مسافت کمتری از این خدمات درمانی بهره ببرند.

قدرت خانی با اشاره به مشکلات مالی مراکز درمان ناباروری در ایران، یادآور می‌شود: بسیاری از مراکز درمان ناباروری در ایران با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند که با کاهش ارزش پول ملی، این مشکلات مالی تشدید شده است. در این وضعیت، تلاش برای جذب گردشگر پزشکی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مالی این مراکز درمانی را مرتفع سازد.

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی، درگیر مشکلات ناباروری هستند. با وجود آنکه درمان ناباروری برای بیماران داخلی به عنوان درمانی گرانقیمت محسوب می‌شود، اما این نوع درمان برای بیمار خارجی، بسیار ارزان قیمت تمام می‌شود. ورود پررنگ‌تر بیمه‌های درمانی برای پوشش درمان ناباروری، می‌تواند هزینه درمان ناباروری در ایران را برای بیماران داخلی کمتر کند تا هم بیمار خارجی و هم بیمار داخلی بتوانند از قیمت مناسب خدمات درمان ناباروری در ایران بهره‌مند شوند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.