قدرت نشان «حلال» در جذب گردشگران مسلمان

در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی کشورهای گردشگرپذیری که جمعیت غالب آنها مسلمان نیست، نقش نشان حلال در جذب گردشگر بسیار تعیین کننده است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، گستره محصولات با نشان حلال، فقط مختص مواد غذایی نیست، بلکه این روزها حتی روی برخی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز می‌توان این نشان را پیدا کرد. بسیاری از گردشگران مسلمان با دیدن این نشان روی کالاها و محصولات غذایی، رغبت بیشتری برای خرید این محصولات دارند و خیالشان بابت مواد اولیه به کار رفته در این محصولات، راحت‌تر می‌شود.

نکته بسیار قابل تامل اینجاست که بازار گسترده محصولات غذایی حلال در سیطره غیرمسلمان‌هاست؛ طوری که گفته می‌شود ۸۰ درصد محصولات چهار تریلیون دلاری که سالانه با نشان حلال در جهان توزیع می‌شود، محصول شرکت‌هایی است که مالکیت آنها در اختیار افراد غیرمسلمان است.

به تعبیر دیگر، کشورهای غیرمسلمان برای رفع نیازهای گردشگران مسلمان و جذب گردشگرانی که نسبت به مصرف مواد غذایی حلال تاکید دارند، تمهیداتی اندیشیده‌اند که در خود کشورهای اسلامی، چنین تمهیداتی اندیشیده نشده است.

به طور مثال، در کشور ما به ندرت می‌توانید محصولات غذایی و کالاهایی با نشان جهانی «حلال» پیدا کنید، در حالی که وجود این نشان روی کالاها می‌تواند موجب جذب بیشتر گردشگران از کشورهای مسلمان منطقه شود.

چرا نتوانسته‌ایم در صنعت نشان «حلال» موفق باشیم؟

کشور مالزی را می‌توان موفق‌ترین کشور مسلمان در تجارت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری محصولات حلال دانست. این کشور به خوبی توانسته است که از نشان تجاری حلال، سودآوری هنگفتی داشته باشد.

این نشان حلال، روز به روز هم در حال گسترش است. این روزها حتی نشان حلال روی پوشاک، دارو، خدمات ترانزیت، خدمات بانکداری و حتی خدمات گردشگری نیز مشاهده می‌شود. کشور ما با وجود اینکه می‌توان گفت تقریبا همه محصولات غذایی بسته‌بندی‌اش از مواد اولیه حلال تولید می‌شود، اما به دلیل جدی نگرفتن نشان حلال، نتوانسته است در تجارت پرسود محصولات حلال، جایگاه قابل قبولی داشته باشد.

دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به موانع پیش روی ایران در صنعت غذای حلال اشاره می‌کند و به «مدتورپرس» می‌گوید: یکی از عمده چالش‌هایی که موجب شده است ایران نتواند در صنعت غذای حلال، جایگاه فاخری داشته باشد، قیمت تمام شده تولید محصولات غذایی در ایران است که تقریبا گران‌تر از نمونه‌های خارجی است و چندان قابل رقابت با کشورهای دیگر نیست. ما می‌توانیم با معافیت های مالیاتی و حمایت از صادرکنندگان محصولات غذایی حلال در مسیری گام برداریم که محصولات غذایی حلال تولید شده در ایران بتواند جایگاه قابل قبولی در دنیا داشته باشد.

به گفته عزیزی، در این راستا نیاز داریم که بسته بندی محصولات غذایی در ایران نیز با استانداردهای جهانی، همخوانی و تناسب داشته باشد، اما متاسفانه بسته بندی محصولات غذایی حلال در ایران نمی‌تواند گردشگران یا شهروندان سایر کشورها را چندان به خود جذب کند.

تحول در گردشگری با توسعه نشان «حلال»

بر اساس آمارهای سازمان ملی استاندارد، دستیابی به ۱۰ درصد بازار گردش مالی صنایع غذایی حلال، می‌تواند سود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلاری را به کشور ما سرازیر کند. بنابراین می‌بینیم که صنعت نشان حلال در صورت جدی گرفته شدن می‌تواند پا به پای صنعت نفت برای کشور، درآمدزایی داشته باشد.

همچنین اگر به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استناد کنیم، حدود ۶۰ درصد گردشگران ورودی به کشور به نیت زیارت اماکن مذهبی به کشور ما وارد می‌شوند. کشورهای مسلمان همسایه از دیرباز تاکنون، مشتری اول صنعت گردشگری ایران بوده‌اند، اما ما نتوانسته‌ایم با وجود چنین پتانسیلی، نشان حلال را در صنعت گردشگری نهادینه کنیم.

صنعت گردشگری حلال در ایران به معنای واقعی در تمام زیرشاخه‌های این صنعت  وجود دارد، اما به دلیل ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی محدود نتوانسته‌ایم محصولات حلال در گردشگری را به شهروندان مسلمان کشورهای همسایه معرفی کنیم.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.