نگاه ویژه کشورهای قفقاز به ظرفیت‌های درمانی ایران

یادداشتی از علیرضا آصف کارشناس ایمونولوژی مرکز درمانی ناباروری قفقاز

درمان ناباروری یک موضوع پرحاشیه است که موارد مهمی در آن مطرح می‌شود. یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد موضوع انتقال بیماری‌های مختلف در بین کشورها با مراجعه اشخاص آلوده به مراکز درمانی است. البته امروزه این موضوع به‌طور تقریبی در تمام درمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. موضوع مهم دیگری که در بحث ناباروری بسیار مطرح است نسل و ژنتیک است که باتوجه به دین و فرهنگ کشور، مبنای اخلاقی ارائه خدمات کمک باروری در ایران فتواهای دینی و قانون است. در هیچ‌کدام از روش‌های مورد استفاده در بحث درمان ناباروری برای گردشگران سلامت محدودیتی وجود ندارد. از این رو مرکز درمانی ناباروری قفقاز تمامی خدمات این حوزه را در چارچوب قوانین ارائه می‌دهد.

مرکز درمانی ناباروری قفقاز یکی از مراکز زیرنظر جهاد دانشگاهی استان اردبیل است که بیش از ۱۰ سال در این حوزه فعالیت می‌کند. این مرکز در این مدت توانسته است سرویس‌های بسیاری را برای درمان زوج‌های نابارور در منطقه شمال غرب ایران ارائه دهد و تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از طریق این مرکز درمان شده‌اند. مرکز درمانی ناباروری قفقاز از ابتدای سال جاری فعالیت خود را به‌صورت رسمی در حوزه گردشگری سلامت آغاز کرده است. این مرکز به‌سبب آنکه در استان اردبیل که یک استان مرزی است قرار دارد، مقصد درمان ناباروری بسیاری از زوج‌های کشورهای آذربایجان، ترکیه و شهرهای شمالی عراق شده است.

استان اردبیل به‌لحاظ جغرافیایی ظرفیت بسیار خوبی را در گردشگری سلامت دارد. از این رو مراکز علمی این شهر تلاش کرده‌اند که با تاسیس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی هم ظرفیت گردشگری پزشکی این استان را به جایگاه مناسبی برسانند. مرکز درمانی ناباروری قفقاز نیز بر همین اساس فعالیت‌های خود را در حوزه ناباروری گسترش داده و سعی کرده است که از طریق ارتباط با شرکت‌های تسهیل‌‌گر درمان و استارتاپ‌های این حوزه خدمات خود را به بازارهای هدف معرفی کند. این مرکز همچنین سایت بسیار خوبی را برای این کار درنظر گرفته و قصد دارد در آینده نزدیک با کار کردن بر روی شبکه‌های اجتماعی که از مهمترین راه‌های ارتباطی عصر جدید است خدمات خود را معرفی کند.

ایران ظرفیت بسیار خوبی را در صنعت گردشگری سلامت دارد. مانند پیشرفت علم پزشکی که باعث شده است کشورهای اطراف به‌خصوص همسایگان ایران در منطقه قفقاز نگاه ویژه‌ای را به بحث بهداشت و درمان ایران داشته باشند و ایران را به‌عنوان یک مقصد پزشکی برای درمان بیماری‌های خود انتخاب کنند. یکی دیگر از ظرفیت‌های این صنعت کاهش هزینه‌های درمانی و پزشکی در کشور است. گردشگران سلامت با نصف هزینه‌ای که در کشور خودشان برای درمان یک بیماری پرداخت می‌کنند، می‌توانند در ایران زیرنظر بهترین متخصص‌‌ها مورد معالجه قرار گیرند. در این بین اما مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها که مرکز درمانی قفقاز هم از آن بی‌نصیب نبوده، ورود بی‌برنامه بیماران و گردشگران سلامت به کشور است. گردشگران سلامت باید از طریق شرکت‌های تسهیل‌گر درمان برای دریافت هرگونه خدمات درمانی وارد کشور شوند. اگر این موضوع با جدیت پیگیری و میسر شود می‌تواند کمک شایانی را هم به فالوآپ بیماران پس از خروج از ایران کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.