قوانین مهاجرت به کشور آلمان در سال 2023

کشور آلمان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کشورهای اروپایی است که سالانه مهاجران زیادی را به خود می‌پذیرد. بزرگ‌ترین دلیل مهاجرپذیر بودن این کشور نیاز شدید به نیروی کار است. به همین دلیل دانشجویان و نیروهای کار ماهر زیادی از ایران برای این کشور درخواست ویزا ارسال می‌کنند. متاسفانه عدم آشنایی با قوانین مهاجرتی در بسیاری موارد باعث رد پذیرش درخواست مهاجرت به آلمان می‌شود. به همین دلیل خوب است که نکاتی را در این باره بدانید.

مهاجرت به آلمان

مراحل مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان چند قدم وجود دارد که باید آن‌ها را پله پله طی کنید:

قدم اولِ مهاجرت به کشور آلمان، تعیین هدفتان از مهاجرت است.

قدم دوم، بررسی شرایطتان و پیداکردن بهترینِ روش مهاجرتی متناسب با این شرایط است.

قدم سوم شامل تکمیل مدارک، پرداخت هزینه‌ها و درخواست برای ویزاست.

در این مرحله، درخواستتان بررسی شده و در صورت تایید، ویزایتان صادر می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره قوانین مهاجرت به آلمان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://parsicanada.com/germany-immigration/

 

قوانین مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به آلمان از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. انواع ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از: ویزای دانشجویی، ویزای متقاضی دانشجویی، ویزای دانش‌آموزی و ویزای دوره زبان آلمانی.

ویزای دانشجویی برای افرادی است که پذیرش دانشگاه مد نظرشان را دریافت کرده‌اند و قصد دارند برای ادامه تحصیل به آلمان بروند. ویزای متقاضی دانشجویی صرفا برای ارائه درخواست حضوری پذیرش به دانشگاه مورد نظر صادر می‌شود. بنابراین شما با این ویزا اجازه دارید که طی مدت کوتاهی در این کشور بمانید تا کارهای مربوطه را انجام دهید. ویزای دانش‌آموزی آلمان برای آن دسته از افراد زیر 18 سال صادر می‌شود که از یک مدرسه معتبر در آلمان پذیرش گرفته‌اند و برای ادامه تحصیل به این کشور می‌روند. ویزای دوره زبان آلمانی هم صرفا مختص افرادی است که قصد دارند زبان آلمانی را در همین کشور یاد بگیرند. در ادامه قوانین کلی مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را توضیح می‌دهیم.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان در مقطع کارشناسی به آن توجه کنید، نداشتن گپ تحصیلی زیاد است. یعنی بین زمان دریافت مدرک دیپلم تا زمان اخذ پذیرش از دانشگاه آلمانی بیشتر از 4 الی 5 سال فاصله نیفتاده باشد.

یکی دیگر از قوانین مهم، تسلط داشتن به زبان آلمانی است. برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی زبان باید مدرک زبان سطح B1 داشته باشید و بعد از مهاجرت مدرک را به B2 ارتقا دهید. هرچند دانشگاه‌هایی هم در کشور آلمان وجود دارند که دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 داشته باشید. یادتان باشد که تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی زبان رایگان است، اما در دانشگاه‌های انگلیسی زبان نه.

یکی دیگر از قوانین مهاجرت تحصیلی به آلمان اثبات تمکن مالی است. یعنی ثابت کنید که توان مالی برای زندگی و تحصیل در آلمان در مدت اقامت خود را دارید. هزینه زندگی در آلمان برای هر نفر ماهانه حدود 750 یورو برآورد شده است.از طرفی درست است که تحصیل به زبان آلمانی در این کشور رایگان است، اما برای ادامه تحصیل باید سالانه حدود 700 الی 800 یورو به دانشگاه پرداخت کنید.

قانون کار در حین تحصیل از قوانین مهم مهاجرت به آلمان به شمار می‌آید.. هرچند قوانین منع کار دانشجویان در آلمان وجود ندارد و می‌توانید برای تامین مخارج زندگی خود در کنار درس کار کنید، اما ساعات کاری محدودیت خاص خود را دارند. شما می‌توانید سالانه 120 روز و هر روز 8 ساعت کار کنید. علاوه بر آن در تعطیلات رسمی و آخر هفته‌ها هم حق کار کردن دارید که جزو 120 روز محاسبه نمی‌شود. بر اساس قانون، حداقل دستمزد دانشجویان آلمانی در سال 2022 در هر ساعت 10.45 یورو است.

داشتن بیمه سلامت دانشجویی هم جزو قوانینی است که باید برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیلی رعایت کنید. اگر زیر 30 سال سن دارید، مشمول بیمه درمانی عمومی می‌شوید و اگر بالای 30 سال هستید، باید به مراکز بیمه خصوصی قانونی مراجعه کنید.

ارسال مدارک کافی و صحیح برای اداره مهاجرت کشور مورد نظر قانونی است که نه‌تنها برای مهاجرت به آلمان بلکه برای تمامی کشورها الزامی است. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان علاوه بر مدارک هویتی مثل پاسپورت، ترجمه شناسنامه و عقدنامه در صورت تاهل و عکس پرتره به مدارک زیر هم نیاز است:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • انگیزه‌نامه
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • مدارک اثبات تمکن مالی؛ مثل گواهی از بانک یا فیش حقوقی

قوانین مهاجرت کاری

مهاجرت کاری به آلمان یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. دلیل آن را هم می‌توان فرصت‌های فراوان شغلی، دستمزدهای بالا و شرایط خوب کاری دانست. مهاجرت کاری به آلمان از روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ مثل جاب‌آفر (Job offer)، جاب‌سیکر (Job seeker)، آوسبیلدونگ (Ausbildung)، بلوکارت (Blue Card) و غیره. هر کدام از این روش‌ها قوانین خاص خودشان را دارند، اما به طور کلی برای مهاجرت به آلمان از طریق کار قوانین زیر وجود دارد:

در اکثر روش‌های مهاجرت کاری به آلمان داشتن جاب‌آفر معتبر از یک کارفرمای مورد تایید آلمانی ضروری است.

باید حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی ارائه شده خود داشته باشید.

ویزای کاری آلمان حداکثر 4 ساله و قابل تمدید است. در صورتی که قرارداد کاری شما کمتر از 3 سال باشد، ویزا هم به همان مدت برای شما صادر می‌شود.

قوانین ریجکتی ویزای آلمان

در برخی موارد ممکن است درخواست ویزای شما رد شود که به آن ریجکتی ویزا می‌گویند. در این باره هم قوانینی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در صورت رد درخواست ویزا حداقل دو روز بعد باید نامه اعتراض خود را به دادگاه اداره مهاجرت تحویل دهید.

حداکثر زمان مجاز برای ارائه نامه اعتراض از یک ماه تا یک سال است. اگر در پرونده شما مورد حقوقی وجود نداشت، یعنی آفیسر به بازگشت شما به ایران پس از اتمام دوره ویزا شک کرده است. در این صورت تا یک سال وقت اعتراض دارید؛ اما اگر موردی حقوقی وجود داشت که باید برطرف کنید، از زمان دریافت ابلاغیه حداکثر یک ماه فرصت اعتراض دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.