صنعت گردشگری سلامت قطر، زیر فشار بحران‌ خلیج فارس

از ۵ ژوئن سال گذشته عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین روابط خود را با کشور قطر به طور کامل قطع کرده‌اند و گردشگران قطری که با اهداف پزشکی به دبی سفر کرده بودند وادار شدند به خانه برگردند. این اتفاق اثر بسیاری ناخوشایندی بر صنعت گردشگری سلامت قطر خواهد گذاشت.

حمایت قطر از گروه‌های اسلامی نظیر اخوان المسلمین و نیز حمایت از ایران- اتهاماتی که کشور قطر آنها را انکارکرده است- کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین را به قطع روابط دیپلماتیک و کنسولی با قطر و بستن تمامی ارتباطات زمینی، دریایی و هوایی سوق داده است. شهروندان این کشورها همچنین از سفر کردن به کشور قطر منع شده‌اند. این درحالی است که شهروندان قطری تنها ۱۴ روز فرصت داشتند تا عربستان سعودی، امارات و بحرین را ترک کنند.

قطر ثروتمندترین کشور جهان است که بالاگرفتن تنش‌های تاریخی وضعیت را برای این کشور وخیم کرده است. درحالی که کشور قطر برای درآمد جهانی حاصل از نفت به خوبی آماده شده است بسیاری از دیگر کشورهای همسایه از این موضوع رنج می‌برند زیرا طرح‌های اقتصادی جایگزین آنها بیش از آنکه واقعیت داشته باشد بر پایه امیدواری استوار است. در این میان تنش تاریخی میان قطر و عربستان بر سر گاز نیز یک معضل بزرگ است.

صنعت گردشگری سلامت قطر
بحران سیاسی خاورمیانه شرایط قطر را به رغم پتانسیل‌های بسیار برای رشد صنعت توریسم درمانی در این کشور وخیم کرده است.

آمارها نشان می‌دهند که هر ساله ۳۰ هزار قطری برای درمان پزشکی به خارج از مرزها می‌روند. بیشتر آنها به تایلند می‌روند و باقی آنها به اروپا سفر می‌کنند. این ممنوعیت شاید اسباب آزار عده‌ای را فراهم کند چون وادارشان می‌کند مسیرهای مسافرت خود را عوض کنند اما هیچ تأثیر مستقیمی ندارد.

تأثیر واقعی بحران خلیج فارس بر صنعت گردشگری سلامت قطر

اما به عنوان بخشی از استراتژی دبی برای جذب مردم از منطقه منا (کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا) این اقدام، هر گردشگر قطری را که می‌خواهد با مقاصد پزشکی مسافرت کند از پرواز کردن به دبی باز می‌دارد و وادارش می‌کند که حتی اگر در میانه درمان باشد به خانه بازگردد.

بحران میان قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده است که تمام خطوط هوایی امارات متحده عربی از جمله، امارات، اتحاد، فلای دوبی و ایر عربیا پروازهای خود به دبی و از دبی را به حالت تعلیق درآورند. همچنین کشور قطر ایر ویز نیز پروازهای خود به عربستان و از این کشور را متوقف کرده است و مسیرهای جایگزینی را از طریق ایران تعیین کرده است.

رهبران اروپایی از این درگیری‌ها بیرون مانده‌اند چرا که همه آنها روابط قوی با هر دو طرف دارند و همچنین در مورد اثرگذاری این بحران بر جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر نگران هستند. از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز با گفتن این حرف به آتش اختلافات هیزم ریخت: «ملت قطر در طول تاریخ، تأمین کننده اعتبارات مالی تروریسم بوده‌اند و این کار را در سطح بسیار بالایی انجام داده اند.»

کشور قطر متحد نظامی بسیار کلیدی برای آمریکا در منطقه خاورمیانه است. قطر، محل قرارگیری پایگاه هوایی العدید است که بزرگترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه است و ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در آن مشغول هستند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که ۱۵ هزار آمریکایی و هزاران انگلیسی و اروپایی در قطر زندگی می کنند. به رغم تأثیر منفی روابط دیپلماتیک کنونی بر صنعت گردشگری سلامت قطر این کشور همچنان برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرده است.

نظرات بسته شده است.