صنعت تندرستی مبتنی بر آب‌ گرم به شدت رشد خواهد کرد

گفت‌وگوی اختصاصی مدتورپرس با ناتالیا استروکوفسکا درباره آینده صنعت گردشگری سلامت و اسپا و دو رویداد بین‌المللی این حوزه

رضا جمیلی، بنیان‌گذار مدتورپرس| ناتالیا استروکوفسکا، سخنران و صاحب‌نظر در حوزه گردشگری پزشکی، کارشناس توسعه گردشگری پزشکی ورودی و خروجی در اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع، و البته ناشر مجله DoctorGEO&SPA در زمینه گردشگری سلامت است. او که این روزها درگیر برنامه‌ریزی برای برگزاری دو کنفرانس بین‌المللی است در یک گفت‌وگوی اختصاصی با مدتورپرس انگلیسی از این رویداد و چشم‌انداز خود از این صنعت گفته است. یکی رویداد TERMAL TOURISM BUSINESS SUMIT که ۲۰ و ۲۱ ژانویه برگزار می‌شود و دیگری EMT (EUROPEAN MEDICAL TOURISM) که هفتم تا نهم ژوئن ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

 

هدف از برگزاری این اجلاس‌ها و نشست‌های تجاری چیست و چنین رویدادهایی چگونه می‌توانند این صنعت را از نظر حجم بازار و رونق بعد از کرونا ارتقا دهند؟

طراحی و برگزاری این رویدادها پاسخی به همه‌گیری کرونا و تحولی است که صنعت سلامت و اسپا بعد از این بیماری همه‌گیر و واقعیت‌های آن مجبور شد در دل خود ایجاد کند تا بتواند سر پا بماند و به پیش برود. منظور صرفا شرایط بهداشتی داخل هتل‌ها یا رعایت فاصله اجتماعی نیست. خیر. ما در مورد سازگاری با توانایی مشتریانمان در سفر و نیازهای متغیر آنها صحبت می‌کنیم. موضوعی که سازوکار آژانس‌های مسافرتی را تحت تأثیر قرار داد که قبلاً به درک اهمیت موضوع سلامت در گردشگری نمی‌پرداختند، بلکه بیشتر در زمینه گردشگری تفریحی و سرگرمی ‌کار می‌کردند.

اما همین کسب‌وکارها حالا تعداد زیادی از متخصصان خود را که دانش تخصصی در زمینه حفظ سلامت ندارند را به این موضوع مشغول کرده‌اند تا بازگرداندن استانداردهای سلامت در محیط‌های گردشگری را دنبال کنند. چنین دانشی باید فوراً در بین کارشناسان مختلف حوزه گردشگری ترویج شود و دستورالعمل‌هایی در مورد اینکه از کجا می‌توان اطلاعات موثق دریافت کرد و چه کسی می‌تواند کمک کند، به آن‌ها ارائه شود. در واقع این ماموریت اصلی این اجلاس و رویداد است.

ما در کنفرانس‌های پیش روی دو هدف مهم داریم: اول راهنمایی کارگزاران گردشگری برای شروع سریع و صحیح فعالیت در زمینه گردشگری آبگرم و گرمامحور، دوم راهنمایی هتل‌ها و استراحتگاه‌ها در مورد چگونگی معرفی بهترین خدمات جدید و نحوه ارائه مناسب آنها به مشتریان و شرکای خود.

از این روی شعار رویداد ما این است: نسل جدید گردشگری با احساس تندرستی.

در پاسخ به قسمت دوم سوال شما در مورد ارتقای صنعت می‌توانم بگویم امروزه نیازی به تبلیغات خاصی نیست. همه ما می‌دانیم که ویروس کرونا خیلی ساده نیست و عواقب درگیری آن برای بدن حتی برای کسانی که این بیماری را بدون علامت داشته‌اند ادامه‌دار خواهد بود. بنابراین، نیاز به استفاده‌های مبتنی بر درمان آبگرم به شدت رشد خواهد کرد و این یکی از پاسخ‌های ممکن به تندرستی، نشاط و بهبود کارایی افراد در آینده خواهد بود.

در کنفرانس‌های پیش روی دو هدف مهم داریم: اول راهنمایی کارگزاران گردشگری برای شروع سریع و صحیح فعالیت در زمینه گردشگری آبگرم و گرمامحور، دوم راهنمایی هتل‌ها و استراحتگاه‌ها در مورد چگونگی معرفی بهترین خدمات جدید.

باید بپذیریم که تا به امروز، هیچ قرص جادویی کشف نشده است که بتوان از آن برای توانبخشی استفاده کرد. علم داروشناسی در این زمینه ناتوان است. از طرفی تغذیه خوب و دریافت ویتامین هم به تنهایبی کافی نیست. مردم همچنان کمبود انرژی، خستگی، مشکلات فشار خون و مشکلات دیگر را تجربه می‌کنند.

بنابراین، ما به فیزیوتراپی حرفه‌ای به مدت ۷ تا ۱۴ رزو در سال نیاز داریم که بهبود محسوسی در زندگی خود ایجاد کنیم. این دوره‌های کوتاه توانبخشی می‌تواند بین ۶ ماه تا یک سال حس خوب سرزندگی به افراد بدهد.

به عبارت دیگر، همه‌گیری کروناست که باعث شده تا صنعت تندرستی و اسپا و آبگرم به شدت تبلیغات شود و خواهان پیدا کند.

 

مهمترین کلیدواژه‌ها و مضامینی که در این کنفرانس‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرند کدامند؟

پیش به سوی آینده!

 

چه کسانی از این اجلاس تجاری بیشترین بهره را خواهند برد؟

همه از مشارکت در این رویداد بهره می‌برند. هم هتل‌ها و مراکز اقامتی و هم فعالان دیگر بخش‌های گردشگری. هر گونه شبکه‌سازی و تبادل نظر و ارزیابی‌های تخصصی، فرصتی برای رشد و درک جهت حرکت آینده گردشگری سلامت فراهم می‌کند. دانش به دست آمده در کنفرانس‌های حرفه‌ای همیشه به افزایش سود در تجارت و محافظت از خود در برابر خسارت‌های احتمالی کمک می‌کند. بخش تئوری این کنفرانس‌ها رایگان است و هر حرفه‌ای می‌تواند شنونده باشد.

همه‌گیری کروناست که باعث شده تا صنعت تندرستی و اسپا و آبگرم به شدت تبلیغات شود و خواهان پیدا کند.

البته، ما یک بخش غیررایگان هم داریم که شامل برگزاری کلاس‌های مستر و جلسات حضوری بین هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی است که طی آن افراد شخصاً یکدیگر را خواهند شناخت، با محصول همدیگر می‌شوند و در مورد امکان تعامل بحث می‌کنند. قالب جلسات B2B در سراسر جهان شناخته شده است و در حال حاضر موثرترین قالب برای ایجاد یک شبکه همکاری بین کسب‌وکارها محسوب می‌شود. از این رو در این رویدادها هم از این قالب استفاده کرده‌ایم.

 

چرا شرکت‌ها و بیمارستان‌های تسهیل کننده پزشکی باید در این جلسه شرکت کنند و چه دستاوردهایی می‌توانند از آن داشته باشند؟

در رویداد ترمال ما در مورد درمان و تندرستی با آبگرم صحبت می‌کنیم، بیمارستان‌ها شرکت نمی‌کنند، و فقط استراحتگاه‌ها و هتل‌ها و ریزورت‌ها حضور خواهند داشت. ما در مورد سیستمی‌ برای بازگرداندن سلامت از طریق روش‌های طبیعی و فیزیوتراپی صحبت می‌کنیم. این تنها راه برای تأثیرگذاری بر بیماری‌های مزمن و التهاب‌های مزمن است، زیرا آنها این روش‌ها مبتنی بر فیزیولوژیکی برای بازیابی بدن انسان هستند. اما در رویداد دوم ما همه بازیگران گردشگری سلامت حضور خواهند داشت.

پزشکی مدرن می‌تواند با التهاب حاد کار کند و نتیجه سریع بدهد. اما بدن انسان یک ماشین نیست، شما نمی‌توانید یک قطعه را تعمیر کنید یا یک قطعه جدید به جای آن قرار دهید تا دستگاه به خوبی به کار خود ادامه دهد. بدن انسان سیستمی‌است که بازیابی آن زمان می‌برد. بنابراین ما یک سندرم پس از کووید خواهیم داشت. از نظر بالینی، فرد سالم است، اما وضعیت سلامتی او ضعیف است و هیچ راهی بهتر از ترکیب تعطیلات و درمان طبیعی برای بهبودی آن وجود ندارد.

در اینجا این سوال شما مطرح می‌شود که آیا شرکت‌های واسطه‌های باید وارد میدان شوند؟ حتما اینگونه باید باشد. این نتیجه فعالیت حرفه‌ای آنهاست که بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتری بهترین راه‌حل تعطیلات و اوقات فراغت را برای مشتری پیدا می‌کند.

این روزها نیاز به درمان آبگرم به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر، استراحتگاه‌ها و هتل‌ها اکنون باید با آژانس‌های مسافرتی که هیچ چیز در مورد این نوع محصولات نمی‌دانند، همکاری کنند. آنها باید خدمات خود را توضیح دهند تا مصرف‌کننده نهایی راضی باشد. تنها با همکاری است که این کسب‌وکارها می‌توانند با هم به هدف نهایی یعنی رضایت مشتری و منافع متقابل همکاری و یک برد – برد برسند.

 

متخصصان و شرکت‌های تسهیلگر درمانی و بیمارستان‌های چگونه می‌توانند با شما همکاری کنند؟

خیلی آسان است: فقط در وب سایت رویداد ثبت نام کنند. شرکت‌های واسطه به صورت رایگان شرکت می‌کنند. استراحتگاه‌ها و هتل‌ها اما باید هزینه حضور خود را پرداخت ‌کنند. درواقع همان شرایط استاندارد برای چنین رویدادهایی را مهم پیاده کرده‌ایم.

این رویداد موضوع و هدف متفاوتی دارد تا به بازار کمک کند با چالشی که همه‌گیری برای ما ایجاد کرده است، مقابله کند. از این رو دعوت می‌کنم همه فعالان گردشگری سلامت ایران در آن حضور داشته باشند.

 

برای ورود به بازار خاورمیانه و ایران چه برنامه‌ای دارید و چگونه می‌خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید؟

ورود به هر بازاری یک فرآیند دو طرفه است. متوجه شدم که سوال شما در مورد توسعه گردشگری سلامت ورودی ایران است. با این حال، من باید از شما و دیگر فعالان مدیکال توریسم ایرانی بپرسم که آیا برای گردشگری سلامت برون مرزی آماده هستید؟ این پدیده مانند دم و بازدم دو طرفه است. البته می‌توان در مورد گردشگران بین‌المللی صحبت کرد که به استراحتگاه‌ها یا درمان‌گاه‌ها و مراکز آبگرم ایران می‌آیند اما آن‌ها صرفا با این هدف اختصاصی به ایران نمی‌آیند. امروزه گردشگران از کشور شما دیدن می‌کنند تا فرهنگ را تجربه کنند و ممکن است در کنار آن هم خدمات درمانی و تندرستی هم بگیرند. اما دنیا از مراکز تندرستی ایران چیزی نمی‌داند.اینکه که شما چه امکانات درمانی دارید. باید در این زمینه کار زیادی انجام دهید.

گردشگری پزشکی در درجه اول اعتماد است. اعتماد به سیستم بهداشت و درمان ، اعتماد به فرهنگ و همچنین احساس امنیت در سفر. بنابراین، باید کارهای زیادی انجام شود، از جمله توسط روزنامه‌نگاران و رسانه‌های تخصصی چون مدتورپرس و وبلاگ‌نویسان، که به اعتمادسازی هم در ایران و هم در خارج از آن کمک ‌کند. در هر صورت ایران باید برای ایجاد اعتماد در سطح بین‌المللی سرمایه‌گذاری کند.

با این حال شرکت سفیران سلامت که شعب مختلفی در ایران و آلمان و دیگر کشورها دارد به عنوان نماینده ما فعالیت‌های خوبی را در ایران انجام داده است و کسانی که می‌خواهند همکاری‌های بیشتری با ما یا رویدادهای پیش‌ روی داشته باشند می‌توانند از طریق آن‌ها با ما در تماس باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.