سریلانکا؛ تازه وارد گردشگری سلامت در غرب آسیا

ورود سرمایه‌گذارانی از کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان به بخش سلامت سریلانکا، از دلایل اصلی رشد این صنعت در این کشور است

گروه کسب‌وکار آکسفورد در تازه‌ترین گزارش خود درباره گردشگری پزشکی اعلام کرد: «سریلانکا با توجه به سیاست‌های اخیر خود به عنوان تازه واردی قابل توجه در منطقه غرب آسیا شناخته می‌شود.»

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، تهیه‌کنندگان گزارش یاد شده معتقدند رشد روز افزون ورود گردشگران خارجی به این منطقه و همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زیرساخت‌های گردشگری‌ عمومی و همچنین گردشگری سلامت عواملی هستند که در آینده نزدیک سریلانکا را به عنوان مقصدی تازه برای گردشگران سلامت معرفی خواهد کرد.

گروه کسب‌وکار آکسفورد در گزارش خود آورده است رشد سالانه نزدیک به ۵ درصدی درآمدهای ارزی سریلانکا از بخش‌های مختلف صنعت گردشگری سریلانکا باعث شده تا زمینه‌ مناسبی برای ورود سرمایه‌های تازه در تمامی بخش‌های گردشگری ایجاد شود، به همین دلیل گردشگری سلامت و تندرستی نیز توجه بسیاری از صاحبان سرمایه را به خود جلب کرده است.

   مطالب مرتبط:

در همین زمینه گزارش‌های محلی نیز بیانگر این نکته هستند که نیازهای سریلانکا به توسعه زیرساخت‌های سلامت و بهداشت عمومی در کنار عوامل یاد شده بالا توانسته نظر بسیاری از صاحبان سرمایه و فعالان عرصه گردشگری سلامت و تندرستی سراسر جهان را به خود جلب کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری‌های مختلفی داشته باشند، به عنوان مثال طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دو بیمارستان بین المللی فوق تخصصی در این کشور با سرمایه‌گذاری خارجی افتتاح شده است.

سوجالا پرادهان، مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری و تحقیقاتی در سریلانکا می‌گوید: از اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی مدیران بخش گردشگری سریلانکا به دنبال افزایش سهم درآمد این صنعت بودند و معمولا برنامه‌ها براساس رقابت‌های سنتی میان هندوستان، مالزی و تایلند می‌شد.

برهمین اساس سیاست‌های توسعه گردشگری به نوعی با درنظر گرفتن رونق گردشگری سلامت در کشورهای یاد شده معطوف به همین بخش شد و در نهایت به موضوع توسعه زیرساخت‌های سلامت سریلانکا گره خورد تا از سال ۲۰۱۲ شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش سلامت کشور به امید رونق گردشگری سلامت و تندرستی سریلانکا باشیم.

پرادهان همچنین تاکید می‌کند: «ورود سرمایه‌گذاران اروپایی بخصوص از کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان به بخش سلامت سریلانکا فرصت قابل توجهی برای دستیابی به اهداف تعیین شده دولتی ایجاد کرد؛ زیرا سریلانکا طبیعت جذابی برای گردشگران عمومی دارد و هرساله صدها هزار نفر گردشگر خارجی را به خود جلب می‌کند. اکنون خدمات سلامتی و بهداشتی ارزان هم در کنار این طبیعت قرار است.»

وی معتقد است، نیروی متخصص خارجی در کنار هزینه‌های بسیار ناچیز عواملی بودند که در طی سه سال باعث رشد حدودا ۱۰ درصدی گردشگری سلامت سریلانکا شدند و این کشور مقصد بسیاری از گردشگران اروپایی، آسیای جنوب شرقی و حتی رقبای سنتی یعنی تایلند، هندوستان و مالزی قرار گرفت.

به گفته این کارشناس اقتصادی مشوق‌ها و همکاری‌های دولتی در کاهش مراحل اداری ورود سرمایه‌های خارجی و همچنین تسهیلات درنظر گرفته شده طی ۷ سال اخیر برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و بهداشت سریلانکا عاملی بود تا مراکز درمانی متعددی با استانداردهای بالا در این کشور احداث شوند که اتفاقا همه سرمایه‌گذاران، علاقمند ورود به بخش گردشگری سلامت و پزشکی نیز بودند.

از این رو یکباره پتانسیل بالایی از خدمات استاندارد و قابل قبول برای گردشگران خارجی ایجاد شد که اتفاقا بسیار هم ارزان‌تر از سایر نقاط جهان بود، به عنوان مثال انجام یک عمل جراحی قلب در سریلانکا یا کاشت مو نسبت به ایالات متحده آمریکا حدودا ۷۰ درصد ارزان‌تر بود .

پرادهان تاکید می‌کند: «این عوامل باعث شد تا روند روبه رشد درآمدهای بخش گردشگری سلامت و تندرستی سریلانکا کاملا صعودی باشد و این برآورد صورت گرفته که تا سال ۲۰۲۲ سریلانکا به عنوان یکی از رقبای سرسخت هندوستان در بازارهای بین‌المللی در این زمینه خواهد بود.»

وی ضمن اشاره به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی این کشور می‌گوید: «امتیازات یاد شده در کنار نیاز جامعه بشری، برای تجربه زندگی متفاوت از شهرهای صنعتی نیز می‌تواند فرصت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور باشد که برای گردشگری تندرستی و خدمات مشابه آن سرمایه‌گذاری کنند و درآمد قابل ملاحظه‌ای را برای خود ایجاد کنند؛ زیرا سریلانکا همیشه جزو فهرست سفر بسیاری از گردشگران خواهد بود و همه می‌دانیم موضوع سرمایه‌گذاری روی گردشگران ثانویه امروز یکی از سیاست‌های بازاریابی در اقتصاد گردشگری سلامت و تندرستی شناخته می‌شود.

مترجم: شیدا رمزی

۲ نظرات
  1. علیرضا می گوید

    به دلیل موقعیتی که سریلانکا در آسیا دارد و به دلیل نزدیک بودن یه سرزمین عجایب یعنی هندوستان، باید رشد سریعی را در گردشگری و گردشگری سلامت و مخصوصا گردشگری تندرستی از این کشور توقع داشته باشیم.

  2. m12 می گوید

    خیلی جالبه هر کشوری با هر شرایط و موقعیتی درصدد تست مدیکال توریسم در کشورش هست. به نظر میاد همه راه اندازی مدیکال توریزم رو ساده میبینن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.