بازار گردشگری سلامت از تاکسی آنلاین بزرگتر است

گزارشی از روز آخر نمایشگاه – کنفرانس کشورهای عضو اکو

روز آخر نمایشگاه – کنفرانس اکو با کارگاه استارتاپ‌ها و گردشگری سلامت شروع شد. در این کارگاه دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن گردشگری سلامت، رضا جمیلی سردبیر مدتورپرس، ماریا جرجا مدیر منطقه‌ای پلتفرم IMTJ، هادی شجاری بنیان‌گذار شرکت گشت سلامت آریا و دیاکو عباسی عضو انجمن گردشگری سلامت حضور داشتند. رضا جمیلی در ابتدا با اشاره به آمار گردشگری در ایران گفت: «آماری درباره حجم گردشگری اقتصاد ایران وجود دارد که می‌گوید حجم اقتصاد گردشگری ایران بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است. در سال گذشته درباره حجم مدیکال توریسم ایران آماری را با همکاری وزارت بهداشت در مدتورپرس منتشر کردیم که بر اساس آن درآمد گردشگری سلامت ایران به صورت تخمینی چیزی در حدود ۱٫۲ میلیارد دلار در سال است. حجم بازار تاکسی‌های آنلاین ۸ هزار میلیارد تومان در سال است، اگر رقم ۱٫۲ میلیارد دلار را به تومان تبدیل کنیم متوجه خواهیم شد که بازار مدیکال‌توریسم ایران از بازار تاکسی‌های آنلاین بزرگ‌تر است.»

در ادامه این کارگاه دکتر امیر اصلان‌زاده درخصوص فعالیت خود در صنعت گردشگری سلامت و همچنین پروژه بیوتی توریسم مالزی سخنرانی کرد. او پس از سخنرانی خود به پرسش‌های جمیلی و نماینده‌ای افغانستان نیز پاسخ داد. اصلان‌زاده در انتهای صحبت‌های خود درباره صنعت گردشگری سلامت ایران گفت: «خدمات درمانی کشور ارزان نیست؛ بلکه با توجه به شرایط موجود این خدمات ارزان شده است. ارزان بودن خدمات درمانی نباید تنها مزیت ما باشد. ما ظرفیت‌های بسیاری را برای رشد و توسعه این صنعت داریم.»

دکتر جلال نائلی در ادامه این کارگاه گفت: «ایران مزیت‌های فراوانی را هم در گردشگری تندرسی و هم در گردشگری پزشکی دارد اما متاسفانه چارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد و به‌همین دلیل تاکنون به موفقیت نرسیده‌ایم. ما باید در این کنفرانس‌ها این چارچوب‌ها را پیدا کنیم. گردشگری سلامت متعلق به بخش خصوصی است و بخش دولتی نباید وارد این سیستم شود مگر آن‌که مداخله آن موثر باشد. بخش دولتی تنها باید زمینه‌سازی کند. یکی از مشکلاتی که ما در چند سال گذشته داشتیم نبود یک متولی واحد در این صنعت است و وظایف در این حوزه به‌درستی تقسیم نشده است.»

در ادامه ماریا جرجا نیز درباره پلتفرم IMTJ سخنرانی کرد و کارکرد این پلتفرم را توضیح داد. IMTJ نخستین پلتفرم گردشگری پزشکی جهان است. او در ادامه به پرسش‌های بسیاری که از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شد، پاسخ داد.

هادی شجاری یکی دیگر از سخنرانان این کارگاه بود او با اشاره حضور دلال‌ها در این صنعت گفت: «هرچقدر که آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری سلامت دارای مجوز، قوی‌تر و با اتحاد بیشتر در این صنعت ظاهر شوند، طبیعتا افراد بیشتری به‌سوی آن جذب می‌شوند.» او در ادامه گفت: «دلال‌ها در این صنعت بیشتر با پزشکان فعالیت کرده و از طریق آن‌ها وارد کار در حوزه گردشگری سلامت می‌شوند. اما شرکت‌های گردشگری سلامت به صورت مستقیم با بیمارستان‌ها وارد کار می‌شوند که دو مزیت نسبت به آن‌ها دارد. مزیت اول شفافیت قیمت است. درواقع رنج قیمت‌های بیمارستان مشخص است و بیمار هزینه اضافی را پرداخت نمی‌کند. مزیت بعدی کیفیت درمان است. درواقع دلال به دریافت پورسانت بیشتر، بیش از کیفیت درمان گردشگر سلامت اهمیت می‌دهد.»

جلال نائلی در ادامه صحبت‌ شجاری گفت: «یکی از نتیجه‌هایی که از انجمن و از این کنفرانس باید حاصل شود این است که جلوی عملکرد و فعالیت دلال‌ها را بگیریم.»

در انتها این کنفرانس دکتر محمد جهانگیری درباره گردشگری سلامت و استارتاپ‌ها سخنرانی کرد و گفت: «تمام افرادی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند باید دارای مجوز گردشگری سلامت باشند. فعالیت هر شخص، استارتاپ، بیمارستان و… اگر بدون مجوز باشد غیرقانونی است. نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که همه باید به‌صورت کاملا تخصصی در این صنعت فعالیت کنند.» او در ادامه گفت: «یکی از مهمترین شاخه‌های گردشگری سلامت، گردشگری تندرستی است. چه خوب است که استارتاپ‌هایی با محوریت این موضوع فعالیت کنند و جای خالی آن‌ها در این شاخه از گردشگری خالی است. سن جامعه روبه میانسالی می‌رود و این بسیار خوب است که استارتاپ‌هایی در این حوزه برای خدمت‌رسانی به این قشر از افراد وارد کار شوند.»

جهانگیری در ادامه درخصوص نیازمندی استارتاپ‌ها گفت: «زمانی‌که یک استارتاپ راه‌اندازی می‌شود علاوه بر ایده و طرح اولیه در حوزه اقتصادی نیاز به کمک دارد. استارتاپ باید برای روند کار برنامه‌ریزی داشته باشد. آن‌ها باید تمام جوانب کار خود را شناسایی و بسنجند و… . ما می‌توانیم به استارتاپ‌ها در این زمینه‌ها کمک کنیم اما در قبال آن نیازمند یک تعهد خواهیم بود.»

پس از اتمام سخنرانی‌ها لوح تقدیر و گواهینامه‌ای به برترین‌ فعالان در این رویداد از سوی دکتر محمد جهانگیری، دکتر جلال نائلی و بهزاد پورسلیمان اهدا شد.

گزارش: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.