رشد قابل توجه گردشگری پزشکی تا سال ۲۰۲۴ میلادی

رشد و گسترش گردشگری پزشکی در سراسر جهان آنگونه بود که نه تنها دولت‌ها بلکه بسیاری از صاحبان سرمایه را نیز به خود مشغول کرده است.

از این رو ارائه آمارها و مستنداتی مبنی بر آینده درخشان این صنعت که از بهم پیوستن دو بخش پولساز گردشگری و درمان ایجاد شده، می‌تواند عاملی در برنامه‌ریزی‌های دقیق کشورها و البته صاحبان سرمایه برای تعیین بازارهای هدفشان باشد.

در ابتدای سال جاری مارکت‌واچ، گزارشی مبنی براینکه بازار گردشگری سلامت تا سال ۲۰۲۴ میلادی با رشدی معادل ۵/۱۴ درصد در مجموع به رقمی معادل ۱۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید، منتشر کرد.

مارکت‌واچ برای تهیه این گزارش، رشد سالانه مقاصد اصلی گردشگری پزشکی جهان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت برآورد کرده است که با رشد تقاضای سفر از سوی بیماران بین‌المللی برای دستیابی به این مقاصد، گردش مالی یاد شده از صنعت گردشگری محقق خواهد شد. کشورهایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند به ترتیب سنگاپور، هند، تایلند، برزیل، مالزی، مکزیک، ترکیه، تایوان، کره جنوبی، کاستاریکا، لهستان، فیلیپین و دو کشور از منطقه خاورمیانه است.

کارشناسان مارکت‌واچ براین باورند پویایی، توانمندی‌های تخصصی در کنار قیمت‌های مناسب در کشورهای مورد نظر باعث شده تا با درنظر گرفتن افزایش قیمت دریافت خدمات پزشکی سایر کشورها، روزبه‌روز شاهد افزایش تقاضا برای سفر به این مقاصد از سوی گردشگران کشورهای دیگر بخصوص کشورهای توسعه یافته مثل انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا باشیم. به عنوان مثال آمارها بیانگر این نکته است که سال ۲۰۱۲ میلادی ۶/۱ میلیون آمریکایی برای دستیابی به خدمات پزشکی به خارج از سرزمین خود سفر کردند، درحالی که سال ۲۰۱۷ میلادی ۵/۲ میلیون آمریکایی دقیقا با همین سوژه چمدان سفر بستند. به این ترتیب سالانه بیش از یکصد هزار نفر به جمع متقاضیان گردشگری پزشکی تنها از خاک آمریکا افزوده شده است.

در این گزارش آمده است، نیروی کار ارزان قیمت در کشورهای مقصد گردشگری توانسته نقش کلیدی را در ارتقاء جایگاه مقاصد یاد شده ایفا کند؛ زیرا هزینه نیروی انسانی در بخش گردشگری پزشکی جزو آیتم‌هایی است که می‌تواند اثرگذاری بالایی در کل هزینه‌ها داشته باشد و توجه بسیاری از متقاضیان را به مقصدی خاص جلب نماید.

تهیه‌کنندگان گزارش مارکت‌واچ براین باورند که بازار گردشگری پزشکی در مجموع بیشتر مربوط به خدمات دندانپزشکی، جراحی‌های قلب و عروق، ارتوپدی، ناباروری و جراحی‌های زیبایی است.

نکته قابل توجه در ادامه این گزارش مربوط به چگونگی بازاریابی مقاصد گردشگری سلامت در سراسر جهان برای دریافت سهم بیشتر از درآمد کلی صنعت است که می‌تواند برای سایر رقبا به عنوان الگویی قابل اعتماد بکار گرفته شود.

جان ‌بی، یکی از مدیران مارکت‌واچ که در تهیه این گزارش سهمی داشته است در این زمینه می‌گوید: «زمانیکه از بازاریابی برای دستیابی به سهم بیشتر از گردشگری سلامت صحبت می‌کنیم نباید فراموش کنیم که با توجه به همسان بودن اغلب کیفیت‌ها معمولا کشورها در تلاش هستند تا در ارائه خدمات جانبی از یکدیگر پیشی بگیرند.»

    مطالب مرتبط:

بی در ادامه می‌افزاید: «به‌عنوان مثال اگر فرض کنیم یک پکیج جراحی زیبایی در تمام مقاصد گردشگری با کیفیت یکسان ارائه می‌شود؛ هنگام بررسی برتری‌های هریک از مقاصد مورد نظر می‌بینیم هتل، نوع خوراک، ترانسفر، بیمه و در نهایت تعداد برنامه‌های جانبی تفاوت دارد که می‌تواند باعث جلب نظر متقاضی شود.»

وی تاکید می‌کند: «امروز علم پزشکی به قدری در اغلب کشورها گسترش یافته که شاید بتوانیم بگوییم فناوری‌های مورد تقاضای گردشگران در بسیاری از مقاصد دقیقا یکی است، اما آنچه باعث انتخاب مقصد گردشگران می‌شود همان خدمات جانبی است که قبلا به آنها اشاره کرده‌ایم.»

این مدیر مارکت‌واچ معتقد است با درنظر گرفتن اینکه امروز در بسیاری از مراکز درمانی بین‌المللی حتی جراحی‌های از راه دور با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته صورت می‌گیرد، می‌بینیم خدمات جانبی تقریبا به عنوان اولین گزینه برای انتخاب گردشگران معرفی شده و همه رقبا در تلاش هستند با ابتکار عمل و نوآوری‌های مختلف در این زمینه نظر تعداد افراد بیشتری را به خود جلب کنند.

بی در ادامه می‌افزاید: «این تغییر حتی باعث شده تا برخی از مقاصد گردشگری پزشکی با استفاده از جذابیت‌های گردشگری عمومی تلاش کنند ابتدا مسافران را به جاذبه‌های ناشناخته منطقه خود جلب کنند و هنگام اقامتش به نوعی پکیج‌های گردشگری سلامت، پزشکی و… سایر موارد را به وی در قالب گردشگران سلامت ثانویه عرضه کنند.»

ترجمه : شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.