بهبود؛ از درمانگاه تا بیمارستان

داستان راه‌اندازی بیمارستان بهبود تبریز از زبان بهمن ذیجاه

اسکو، فاصله چندانی با تبریز ندارد. «بهمن ذیجاه» اهل دیزج است؛ یکی از روستاهای توابع اسکو. ذیجاه نوجوانی‌اش را در همین روستا سپری کرد، اما تمام جوانی‌اش را در تبریز گذرانده. با اینکه پیشه پدری‌اش کشاورزی بود، اما او پا جای پدرش نگذاشت و در تبریز ماند تا در آینده به یک مدیر پُرتلاش تبدیل شود. ذیجاه، مدیر یکی از مجهزترین و موفق‌ترین  بیمارستان‌های تبریز است. او کارش را  در حوزه بهداشت و درمان از سال‌های خیلی دور شروع کرده. پیش از این اولین  کسب‌وکارش را به‌طور مستقل در تولید محصولات غذایی تجربه کرد. یک اتفاق، اما مسیر او را عوض کرد؛ اتفاقی که موجب شد او به کار در حیطه بهداشت و درمان علاقه‌مند شود و با اینکه تحصیلاتش در این زمینه نبود، اما شوق خدمت به بیماران به او انگیزه کارکردن و رشد روزافزون بدهد. او زمانی که برای درمان در یکی از  بیمارستان‌های تبریز بستری بود، تصمیم گرفت قدم‌هایش را فراتر بگذارد: «خدمت  کادر درمانی و پرستاران دلسوز بخشی که در آن بستری بودم جذبم کرد و زمینه خدمت و کار در این عرصه را مناسب و فراهم دیدم  و این باعث شد مدتی بعد در همان بیمارستان به ‌صورت قراردادی مشغول به کار شوم.» او در قسمت‌های مختلف کار کرد و توانست تجربیاتش را با شوقی که به این کار داشت بیشتر و بیشتر کند. تا اینکه بعد از انقلاب آن‌قدر توانمند شده بود که توانست مدیریت بیمارستان ۲۹ بهمن را بگیرید. در ادامه کارش مسئولیت‌های مختلف را در مرکز بهداشت و درمان تبریز تجربه کرد تا اینکه تصمیم گرفت خودش یک درمانگاه تاسیس کند، بنابراین براساس شناختی که پزشکان از او داشتند و اعتباری که در این سال‌ها پیدا کرده بود، تصمیمش را عملی کرد.

موسس بیمارستان بهبود تبریز
بهمن ذیجاه رئیس بیمارستان بهبود تبریز

تلاش و کوششی که ثمر داد

 او قدم‌هایش را آرام‌آرام برداشت، اما اشتیاقش به کار و امیدش به تلاشی که ثمر می‌داد، او و کارش را بزرگ و بزرگ‌تر کرد: «در سال۶۷ به فکر راه‌انداختن درمانگاه افتادم، بنابراین از چند نفر از پزشکان شهر و دوستانم دعوت به همکاری کردم و با توجه به شناختی که آن‌ها از من داشتند کارمان را شروع کردیم. جالب است بدانید که ما کارمان را در دو، سه اتاق استیجاری شروع کردیم، اما شوق ما به خدمت و استقبال مردم موجب شد درمانگاه توسعه پیدا کند و ما قدم‌هایمان را فراتر بگذاریم.»

کلینیک «نصر» کارش را با اعتبار کار صادقانه‌ای که ذیجاه در همه سال‌های خدمتش در حوزه بهداشت و درمان تبریز داشت، شروع کرد. او با سرمایه پنج میلیون که حاصل مشارکتش با دوستان پزشکش بود، کلینیک «نصر» را راه‌اندازی کرد و بعد از چهارسال تصمیم گرفت این مشارکت را در یک تعاونی بهداشتی و درمانی توسعه بدهد. «تعاونی بهداشتی درمانی بهبود»

 خدمات پزشکی و درمانی را با یک بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی ادامه داد و به همین نام یعنی «بهبود» نام‌گذاری شد. بیمارستان «بهبود» مورد استقبال مردم قرار گرفت و توانست رضایت بیماران را جلب کند. ذیجاه می‌گوید: «کار ما رشد روزافزون داشت به‌طوری که بیمارستان بهبود تبریز در مکانی با زیربنای  ۴۰۰۰متر با آنچنان استقبالی از سوی مراجعه‌کنندگان روبه‌رو شد که بعد از گذشت دو سال، دیگر پاسخ‌گو نبود و باید به فکر توسعه و افزایش فضا می‌بودیم. بیمارستان در میدان ساعت تبریز قرار داشت و تعریض مساحت زمین بیمارستان مشکل بود، اما تلاش و پیگیری‌هایی که شاید چهار سال به‌طول انجامید عاقبت نتیجه داد و به یاری خدا توانستیم با تمام مشکلاتی که داشتیم این امر را محقق کنیم.»

از آذربایجان تا کردستان عراق

کلینیکی که ذیجاه راه‌اندازی کرد از اتاق‌های استیجاری به یک بیمارستان با مساحت بیست هزار متر زیربنا رسید. انبوه مراجعه‌کنندگان برای دریافت خدمات تنها از تبریز نبودند، بلکه بیماران از کشورهای همسایه مثل آذربایجان و عراق نیز به تبریز سفر می‌کردند و این خود گامی در جهت توسعه توریسم سلامت در شهر تبریز بود.

بیمارستان «بهبود» در حال توسعه است و هر روز هزاران مراجعه‌کننده دارد. این بیمارستان که مجهز به دستگاه‌های پزشکی پیشرفته و به‌روز دنیاست، چشم‌انداز بلندتری دارد، اما مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها حرکت به سوی این چشم‌انداز را کُندتر و سخت‌تر کرده با  این حال ذیجاه می‌گوید که تلاشش را می‌کند قدم‌هایش را برای رسیدن به مقصد، بلندتر بردارد.

تجهیزات پیشرفته در بیمارستان بهبود

او برای توسعه توریسم سلامت در آذربایجان‌شرقی کارهای زیادی کرده و بارها برای مذاکره با مراکز درمانی به کشور آذربایجان سفر کرده تا بتواند گردشگران سلامت را جذب تبریز کند و به آن‌ها خدمات بدهد. بیمارستان «بهبود» از شرق ترکیه، آذربایجان و کردستان عراق مراجعه‌کننده دارد و این می‌تواند به‌طور غیرمستقیم در تبریز اشتغال‌زایی ایجاد کند.

تعاونی که ذیجاه موسس آن بوده حالا نه‌تنها در حیطه درمان که در حوزه پیشگیری هم پیشتاز است. این تعاونی خصوصی برای خدمات‌رسانی به بیماران تلاش‌های زیادی کرده و شواهد نشان می‌دهد این تلاش‌ها بی‌ثمر نبوده و صداقت کاری آن‌ها موجب توسعه و رونق کارشان شده.

ذیجاه برای تامین بخشی از امکانات گردشگران سلامت، پایش را باز فراتر گذاشته و در مجاورت بیمارستان «بهبود» هتلی به همین نام راه‌اندازی کرده که حالا چهار سال، از تاسیس آن می‌گذرد و باید گفت تمامی خدمات آن، بیمارمحور بوده و در جهت تکریم بیماران و جذب گردشگران سلامت است.

شرکت تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی «بهبود» ۲۰۰پزشک دارد و ذیجاه در این مجموعه بیمارستان و هتل توانسته برای ۴۰۰نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

بهمن ذیجاه همچنان برای توسعه خدمات درمانی و بهداشتی در تبریز تلاشش را می‌کند و امیدوار است بتواند با کار و کوشش در جهت کمیت و کیفیت خدمات به بیماران ایرانی و خارجی، قدم‌های بیشتری در عرصه خدمات درمانی و توریسم سلامت بردارد؛ قدم‌هایی که می‌تواند موجب رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکارها در تبریز شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.