بسترهای توسعه گردشگری سلامت در اصفهان

با توجه به وجود مراکز درمانی مجهز در استان اصفهان به عنوان مهد هنر و تمدن ایرانی، فرصت‌های گسترده‌ای برای توسعه گردشگری سلامت در این استان وجود دارد

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد و هزار و ۸۵۰ مورد آن دارای ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع دارای ثبت جهانی است. مجموع این آثار تاریخی شاخص می‌تواند به جذب گسترده گردشگران خارجی و توسعه گردشگری سلامت در اصفهان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با توجه به مراکز درمانی شاخص استان اصفهان شامل بیمارستان صدوقی، مرکز تخصصی قلب چمران، مرکز چشم پزشکی صدرا، کلینیک‌های باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی و سایر مراکز درمان تخصصی، شرایط مطلوبی در این استان تاریخی وجود دارد که می‌تواند بیماران خارجی زیادی را برای درمان به این استان بکشاند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان هم تاکید دارد: این استان از لحاظ پیشینه تمدنی و فرهنگی و جذابیت حاصل از وجود بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از یک سو و از سوی دیگر به لحاظ وجود مراکز پیشرفته پزشکی و درمانی، از قابلیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار است. البته در این راستا باید فرآیند سنتی جذب گردشگر سلامت را کنار بگذاریم و به دنبال توسعه گردشگری سلامت باشیم.

محسن یارمحمدیان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر افراد زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در بیمارستان‌های مجهز اصفهان درمان می‌شوند، اما این فرایند بیشتر حالت سنتی دارد، در حالی که ما باید به دنبال تکمیل و اصلاح این فرایند باشیم. در قدم اول باید یک واحد مستقل برای گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد شود تا از ناهماهنگی‌ها در این مسیر جلوگیری شود. همچنین هماهنگی واسطه‌ها با دفاتر مسافرتی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند نیز بسیار مهم است و این دفاتر باید با واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ باشند.

تکمیل شهرک سلامت، انقلابی در گردشگری سلامت اصفهان

استان اصفهان دارای ۱۰۸ شهر و هزار و ۹۳۴ روستاست که در خیلی از این مناطق، جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد. بر اساس آمارهای رسمی، بیشترین تعداد گردشگران ورودی به آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان از کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا بوده‌اند.

همچنین آمارهای رسمی از این حکایت دارد که سال گذشته حدود ۴۷۰ هزار گردشگر خارجی به اصفهان آمده‌اند که این آمار به نسبت سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. همه این آمارهای امیدوارکننده نشان می‌دهد که در صورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت در استان اصفهان، می‌توان به جذب گسترده توریست‌های سلامت در این استان تاریخی امیدوار بود.

دکتر هدایت مولوی، مدیر یکی از مراکز درمانی خصوصی در اصفهان که در زمینه جذب گردشگر سلامت نیز فعالیت دارد، با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری سلامت در اصفهان یادآور می‌شود: در صورتی که فازهای مختلف شهرک سلامت اصفهان تکمیل شود، تحول بزرگی در صنعت گردشگری سلامت استان اصفهان رخ خواهد داد. راه‌اندازی این شهرک از سال ۹۰ شمسی شروع شده است و تکمیل این پروژه کلان همچنان ادامه دارد.

او خاطرنشان می‌کند: با تکمیل شهرک سلامت اصفهان، جذابیت‌های این استان برای جذب گردشگران خارجی افزایش خواهد یافت و بیمار خارجی می‌تواند علاوه بر دریافت خدمات درمانی استاندارد در شهرک سلامت اصفهان، از جاذبه‌های پرشمار گردشگری این استان نیز بازدید کند.

مولوی توضیح می‌دهد: در شهرک سلامت اصفهان، بیمار می‌تواند خدمات درمانی مختلف را در یک مکان درمانی تجمیع شده دریافت کند و علاوه بر این، اقامتگاه‌های استاندارد و مجهز برای اسکان بیماران خارجی نیز اندیشیده شده است. همه این موارد می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان ارزآوری صنعت گردشگری سلامت در اصفهان داشته باشد.

به گفته او، شهرک سلامت اصفهان، ۵ فاز اجرایی دارد. فاز اول شهرک سلامت شامل کلینیک‌های تخصصی، فروشگاه‌های طبی و مطب‌ها است که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فاز دوم شهرک سلامت نیز با مساحت ۴۶ هزار متر مربع به مراکزی همچون آزمایشگاه، توانبخشی، سالن کنفرانس و تصویربرداری پزشکی، مرکز جامع پرتوپزشکی مانند رادیولوژی تمام دیجیتال، رادیوتراپی، شیمی درمانی و آزمایشگاه‌هایی با فناوری‌های مدرن تشخیص طبی بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و داروخانه اختصاص دارد.

مولوی یادآور می‌شود: فاز سوم این طرح شامل احداث پارکینگ و در فاز چهارم نیز هتل راه‌اندازی می‌شود. همچنین در در فاز پنجم نیز بیمارستانی تجهیز شده با اعتبار ۲۲۰ میلیون یورو راه‌اندازی خواهد شد. بی شک در صورت تکمیل همه فازهای این پروژه کلان، استان اصفهان به یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه خاورمیانه در جذب گردشگر سلامت تبدیل خواهد شد.

با توجه به اینکه بر اساس برنامه پنج‌ساله توسعه ششم، استان اصفهان برای جذب یک میلیون گردشگر خارجی تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده است، تحقق این هدف بدون توسعه روزافزون زیرساخت‌های گردشگری اصفهان، امکان پذیر نیست.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.