استان مرزی کردستان؛ شاهراه توسعه گردشگری سلامت

به دلیل نزدیکی جغرافیایی استان کردستان با کشورهای همجوار ایران و همچنین وجود امکانات درمانی پیشرفته، صنعت گردشگری سلامت می‌تواند موتور محرکه توسعه این استان باشد

نزدیکی مراکز درمانی استان کردستان به بسیاری از شهرهای عراق، ارزان بودن خدمات درمانی در استان کردستان به نسبت هزینه‌های بالای درمانی در کشور عراق و پیشرفت چشمگیر ایران در ارائه خدمات درمانی استاندارد، دلایلی است که می‌تواند موجب توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، شهروندان عراقی می‌توانند از طریق پایانه‌های مرزی مثل سیرانبند بانه و باشماق مریوان به استان کردستان وارد شوند. در این بین، بیمارستان‌های بعثت، توحید و تامین اجتماعی سنندج و بیمارستان فجر مریوان توانسته‌اند که مجوز پذیرش بیماران بین الملل (IPD) را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

با اجرای طرح تحول سلامت نیز راه‌اندازی هزار و ۱۴ تخت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شامل بیمارستان ۶۳۷ تختخوابی کوثر سنندج، بیمارستان ۳۲ تختخوابی سروآباد، بیمارستان ۳۲ تختخوابی دهگلان، بیمارستان ۹۶ تختخوابی بانه، بیمارستان ۲۱۷ تختخوابی سقز نیز آغاز شد که این گسترش زیرساخت‌های درمانی می‌تواند موجب توسعه توریسم درمانی در استان کردستان شود.

حمید اسکندری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان هم با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری سلامت در استان کردستان تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت همسایگی با کشور عراق و رونق زیرساخت‌های پزشکی کردستان، توسعه گردشگری سلامت در استان را در دستور کار قرار داده‌ایم. استان کردستان به دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متناسب می‌تواند در جذب گردشگران در حوزه سلامت به جایگاه خوبی در سطح کشور دست پیدا کند.

او با بیان اینکه مطالعات جامع در زمینه گردشگری سلامت در کردستان آغاز شده است، تاکید دارد: در ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری درمانی و پزشکی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که استان کردستان علاوه بر داشتن ظرفیت‌های فراوان در زمینه گردشگری سلامت، ظرفیت‌های طبیعی بسیاری را نیز داراست که می‌تواند عنوان قطب طبیعت درمانی ایران را نصیب کردستان کند.

به گفته معاون گردشگری استان کردستان، ارزان بودن خدمات درمانی در استان، همزبانی با شمال عراق و وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته از دیگر ظرفیت‌های توسعه توریسم درمانی در کردستان است.

اسکندری با بیان اینکه باید ظرفیت‌های مرتبط، شناسایی و مطالعات جامع درباره گردشگری سلامت انجام شود، یادآور می‌شود: در زمینه گردشگری سلامت در کردستان می‌توان از ظرفیت استان در زمینه گیاهان دارویی به خوبی استفاده کرد. همچنین در این راستا نقش و اثرگذاری رسانه‌های حرفه‌ای نیز در توسعه صنعت گردشگری در سطح کشور بسیار مهم است. افزون بر این، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در راستای وظایف خود حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه را وظیفه خود می‌داند و در این خصوص مجوز اولین دفتر خدمات مسافرتی در زمینه گردشگری سلامت را نیز صادر کرده است.

رقبای دیرینه استان کردستان در صنعت گردشگری سلامت

با وجود آنکه کشور هند، نزدیکی جغرافیایی با کردستان عراق ندارد و از لحاظ فرهنگی نیز مردمان کشور ما تشابه فرهنگی بیشتری با شهروندان عراقی دارند، اما در زمینه جذب گردشگران سلامت، کشور هند توانسته است که گوی سبقت را برباید و گردشگران سلامت زیادی را از کشورهای همسایه ایران جذب کند.

کشور ترکیه نیز به عنوان رقیب دیرینه استان کردستان در صنعت گردشگری سلامت به حساب می‌آید. با توجه به توسعه صنعت گردشگری سلامت در کشور ترکیه، بسیاری از عراقی‌ها تمایل دارند که برای سفر درمانی به کشور ترکیه مهاجرت کنند، تا استان کردستان ایران.

دکتر زانیار قاسمی، کارشناس نظام سلامت، با اشاره به مشکلات استان کردستان در صنعت گردشگری سلامت تاکید می‌کند: واقعیت این است که بسیاری از مراکز درمانی استان کردستان، توان رقابت با مراکز درمانی کشور ترکیه را ندارد، اما برخی مراکز درمانی پیشرفته در استان کردستان وجود دارد که استانداردهای درمانی بالایی دارد و گردشگر سلامت می‌تواند با رضایت خاطر از دریافت خدمات این مراکز به کشورش بازگردد. فقط نیاز داریم که این مراکز مجهز به خوبی تبلیغ و معرفی شود.

قاسمی خاطرنشان می‌کند: مشکل عمده گردشگری سلامت استان کردستان، وفور دلالان غیرقانونی و نبود اقامتگاه‌های مناسب در شهرهای مختلف استان کردستان است. این اتفاق باعث می شود که بسیاری از بیماران عراقی، وقتی ایران را برای درمان انتخاب می‌کنند، در ادامه وارد استان های دیگر کشورمان شوند. یعنی به‌جای اینکه استان‌های مرزی ایران از صنعت گردشگری سلامت بهره‌مند شوند، منافع این صنعت عمدتا به کلان‌شهرهای مرکزی کشور می‌رسد.

او معتقد است: با توجه به اینکه خود عراقی‌ها بخصوص مردمان کردستان عراق، تمایل بیشتری دارند که بجای سفر به ترکیه، وارد کشور ایران شوند و با مردمان کشور ما تشابه فرهنگی و زبانی بیشتری دارند، ولی فقط صرفا این علاقه کافی نیست. در بسیاری از شهرهای مرزی استان کردستان، فقر زیادی وجود دارد و ساده‌ترین امکانات هم در اختیار مردمان بومی و گردشگران سلامت قرار ندارد. بنابراین بدیهی است که اگر استان کردستان می‌خواهد در صنعت گردشگری سلامت، حرفی برای گفتن داشته باشد، باید ابتدا زیرساخت‌های عمرانی و رفاهی در این استان دگرگون شود. در این صورت ناخودآگاه باید انتظار داشت که صنعت گردشگری سلامت در این استان نیز توسعه پیدا کند.

باید در نظر داشت که اگر خدمات درمانی استانداردی به بیماران عراقی وارد شده به استان کردستان ارائه شود، این بیماران خودشان می‌توانند به عنوان بهترین مبلغ صنعت گردشگری سلامت استان کردستان باشند و در آن صورت باید انتظار داشت که بیماران خارجی بیشتری، استان کردستان را به عنوان مقصد سفر درمانی خود انتخاب کنند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.