برگزیت فرصتی برای مقاصد گردشگری پزشکی

بیماران انگلیسی به دنبال دریافت خدمات درمانی خارج از مرزهای بریتانیا

درحالی که سیاست‌مداران و رسانه‌های انگلستان مشغول رایزنی و چانه‌زنی برای خروج یا عدم خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، اغلب بیماران انگلیسی به دنبال یافتن خدمات مورد نیازشان خارج از مرزهای این کشور هستند.

به گزارش مدتور پرس؛ خبرگزاری گردشگری سلامت، گرفتاری انگلستان در موضوع برگزیت ظاهرا باعث شده تا بیماران و نیازمندان دریافت خدمات پزشکی عمومی این کشور را راهی کشورهای دیگر کند؛ تا بتوانند راحت‌تر و ارزان‌تر به خدمات موردنیازشان دست یابند.

برایان فورد؛ تحلیلگر بهداشت و درمان در این زمینه می‌گوید: هم اکنون کمبود بودجه؛ کمبود پرسنل، تقاضای روز افزون و پیری جمعیت در انگلستان آنهم در بحران برگزیت باعث شده تا تعداد بسیاری از بیماران انگلیسی در وطن خودشان نتوانند به خدمات مورد نیازشان دستیابند و به همین دلیل در کشورهای نزدیک برای دریافت خدمات خود به دنبال مراکز درمانی معتبر باشند.

به گفته فورد؛ عمده‌ترین دلیل افزایش تقاضای انگلیسی‌ها برای سفر به خارج غیرقابل قبول بودن زمان انتظار دریافت خدمات در مراکز درمانی بوده و در پی آن گرانی نرخ ارایه خدمات مورد نظر است. این کارشناس امور بهداشتی جامعه تاکید می‌کند: اگرچه انگلستان اعلام کرده برای بهبود این شرایط رقمی معادل ۳۵۰ میلیون پوند افزایش بودجه را درنظر گرفته اما در عمل می‌بینیم نه تنها این رقم تخصیص نیافته بلکه هزینه‌های سربار به سیستم بهداشتی انگلستان آن را بی‌اثر کرده است.

وی با استناد به گزارش‌های دولت انگلستان تصریح می‌کند: مسئولان دولت اعلام کرده‌اند طی نیمه دوم سال ۲۰۱۸ تا پایان نیمه اول سال جاری حدود ۴ میلیون نفر بیمار انگلیسی فقط در لیست انتظار دریافت خدمات جراحی مورد نیازشان قرار خواهند داشت. این درحالی است که بی بی سی نیز در تحقیقاتی مستقل در پنج بیمارستان دولتی انگلستان که ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی رایگان به متقاضیان است پی به این نکته برده است که از هر ۵ بیمار منتظر دریافت خدمات درمانی یک نفر هرگز موفق به استفاده از این خدمات نشده و از دنیا می‌رود.

بی بی سی در این گزارش عنوان کرده است که دولت برای بهبود این شرایط باید ۶/۱ میلیارد پوند به بودجه‌های رفاهی و درمانی کشور بیافزاید و هنوز به دلیل درگیری دولت در مسایل برگزیت چنین اتفاقی نیافتاده است.

در همین گزارش قید شده در بخش بیماران سرطانی نیز شرایط نامناسب است به این ترتیب که تقریبا بیش از ۱۸ هزار نفر بیماری مشکوک به سرطان برای دستیابی به خدمات مورد نیازشان جهت تشخیص نهایی و آغاز درمان تقریبا یک ماه باید منتظر ویزیت متخصص مربوطه باشند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که مشکلات موجود در سیستم بهداشتی انگلستان باعث شده تا خدمات غیرضروری مثل IVF و جراحی‌های زیبایی در اغلب بیمارستان‌های دولتی انگلستان تقریبا محدود شده و به آینده موکول شده باشد. در این زمینه موسسه ملی مراقبت‌های ویژه انگلستان توصیه می‌کند زنان زیر ۴۰ ساله باید سه دوره درمانی در این زمینه دریافت کنند درحالی که آمارها نشان می‌دهد تنها ۱۳ درصد از این افراد موفق به گذراندن دوره‌های منطقی برای بارداری می‌شوند.

در همین حال موسسه ملی مراقبت‌های ویژه انگلستان معتقد است برگزیت مشکل دیگری را هم به سیستم بهداشت عمومی این کشور تحمیل کرده است و آنهم مربوط به بلاتکلیفی کارمندان و پزشکان خارجی در انگلستان است و در نهایت باعث شده کمبود کارمند و متخصص در این سیستم بسیار محسوس شده است.

کارشناسان این موسسه براین باورند که بلاتکلیفی از آینده حرفه‌ای کارمندان و پزشکان خارجی  باعث شده تا بسیاری از افراد یادشده به فکر یافتن مشاغل مرتبط با تخصصشان در دیگر کشورهای اتحادیه‌ اروپا باشند و به همین دلیل کمبود نیروی متخصص در سیستم سلامت انگلستان کاملا محسوس شده است.

هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ پزشک متخصص خارجی در انگلستان کار می‌کنند که طی بحران ایجاد شده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون یک سوم آنها تصمیم‌گرفته‌اند خاک بریتانیا را ترک کرده و در دیگر نقاط جهان فرصت شغلی تازه‌ای به دست آورند. هرچند در بخش کادر فنی و کارمندان بهداشتی شرایط کمی بحرانی‌تر شده است چون همین تحقیقات بیانگر خروج یک نفر از بیست نفر پرستار فعال در بریتانیا تنها در یکسال گذشته میلادی است و اغلب آنها پرستار و ماما بوده‌اند.

فرصتی برای بازاریابی

به هرحال اگرچه اکنون مشکلاتی سیستم بهداشت عمومی انگلستان را درگیر کرده و بسیاری از انگلیسی‌ها درحال جست‌وجو برای دستیابی به خدمات مورد نیازشان خارج از مرزهای بریتانیا هستند؛ ولی نباید فراموش کنیم این روند روبه رشد تقاضا باعث شده تا کشورهای مقاصد جذب گردشگران سلامت هم اکنون درحال برنامه‌ریزی برای افزایش سهم خودشان از بازار تازه شکل گرفته بریتانیا هستند. نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به فعالیت قابل توجه شرکت‌های ارایه دهنده خدمات گردشگری سلامت و تبلیغات بسیاری زیاد آنها مثل کشورهای لهستان و هندوستان در این بریتانیا است.

مترجم: عماد عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.