برترین مقاصد گردشگری سلامت: کانادا، انگلیس و اسرائیل در صدر جدول

رتبه جهانی کشورها در بازار جهانی گردشگری سلامت

گردشگری سلامت جایگاه خودش را به عنوان بخش حیاتی صنعت گردشگری تثبیت کرده است. جای تعجب نیست که تعداد افرادی که به قصد درمان مسافرت می‌کنند به طور مستمر رو به افزایش است. بنابراین باید انتظار داشت که عواید حاصل از این بخش نیز با رشد و رونق روبرو باشد. در اینجا به بهانه رتبه بالای کانادا، انگلیس و اسرائیل به عنوان مقاصد برتر گردشگری تندرستی نگاهی می اندازیم به بازار جهانی گردشگری سلامت در مطالعات مختلف.

بازار جهانی گردشگری سلامت درحال گذران روزهای بسیار خوبی است. به طوری که هم اروپای شرقی و هم اروپای غربی هر دو افزایش‌های مثال زدنی در این بازار را به ثبت رسانده‌اند؛ در سال ۲۰۱۷ بازار گردشگری پزشکی و تندرستی در اروپای غربی بالغ بر ۱۴۶ میلیون و ۴۰۷ هزار یورو به دست آورد و بازار اروپای شرقی به حدود ۲۸ هزار میلیون یورو رسید.

این ارقام تنها بر اهمیت و اندازه‌ی بخش گردشگری و بازار جهانی گردشگری سلامت در این کشورها تأکید دارند. بر اساس داده‌های Euromonitor از سال ۲۰۱۲ تاکنون، بازار سلامت و تندرستی در اروپای غربی تا حدود ۱۶ میلیون یورو رشد داشته است. این درحالی است که بازار اروپای شرقی با ۷ میلیون یورو افزایش از سال ۲۰۱۲ روبرو بوده است.

اگر بخواهیم در سطح جهانی صحبت کنیم، بر اساس شاخصی که از سوی Fetscherin & Stephano در سال ۲۰۱۶ تدوین شده است، کشور پیشگام جهان در زمینه گردشگری سلامت، کانادا با حدود ۷۷ درصد است. پس از کانادا، انگلیس و اسرائیل هر دو با ۷۴٫۸ درصد قرار دارند. همچنین بر اساس این گزارش در مورد بازار جهانی گردشگری سلامت، در میان ۱۵ کشور برتر جهان در زمینه گردشگری پزشکی، می توان نام اردن و فیلیپین را نیز مشاهده کرد که از جمله شگفت انگیزترین آمارهای این گزارش است. هرچند که در تمامی گزارش‌های این چنینی رد پای کشورهایی همچون آلمان، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی به وضوح دیده می‌شود.

با این حال، شاخص‌های دیگری نیز وجود دارند که با اندک تغییراتی، رتبه کشورها را در زمینه گردشگری سلامت تغییر می‌دهند. مرکز پژوهش‌های بین‌المللی مراقبت‌های پزشکی در شاخص خود برترین مقاصد گردشگری سلامت در اروپا را به این ترتیب نام برده است: انگلیس (۷۴٫۸۷ درصد)، آلمان (۷۱٫۹ درصد) و فرانسه (۷۱٫۲۲ درصد). ایتالیا و اسپانیا نیز پس از این کشورها قرار دارند.

اندازه بازار جهانی گردشگری تندرستی نیز رو به گسترش است. همانطور که پیشبینی‌های Global Spa Summit نشان می‌داد در سال ۲۰۱۷ درآمد این بازار به حدود ۶۷۹ میلیارد دلار رسید. این رقم نشان دهنده افزایش ۴۳۷ میلیارد دلاری از سال ۲۰۱۲ بود.

کشورهای بسیاری نیز نرخ رشد بالایی از نظر گردشگری تندرستی تجربه کرده‌اند. بر اساس برآوردهای حاصل از نمایشگاه ITB در برلین، از سال ۲۰۱۳ تا امروز بزرگترین نرخ رشد مربوط به روسیه است (۱۳٫۱ درصد). پس از آن ترکیه (۱۲٫۶ درصد) و لهستان (۱۲٫۴ درصد) قرار دارند درحالی که نام‌های شناخته‌شده‌تر مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا جایی پس از این کشورها در این شاخص قرار دارند. شاید دلیل این امر، رجوع به این واقعیت باشد که برای این کشورها دیگر جایی برای ارتقا نیست و در این صنعت به اشباع رسیده‌اند.

از نظر میزان ورودی‌های گردشگری تندرستی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ آلمان با ۱۲٫۷ میلیون گردشگر، در مقام اول جای دارد. پس از آن، روسیه (با ۸٫۵ میلیون) و فرانسه (با ۸٫۳ میلیون) قرار دارند.

اما سؤال اینجاست که گردشگرانی که با مقاصد پزشکی مسافرت می‌کنند چگونه مقاصد خود را انتخاب می‌کنند؟ متغیرهای بسیاری را می‌توان نام برد اما عوامل اصلی عبارتند از تخصص گرایی، کیفیت تسهیلات و خدمات، بافت فرهنگی و هزینه‌ها.

در این میان توجه به این نکته حائز اهمیت است که گردشگران تندرستی پیشنهاد سرگرمی‌هایی را که همراه با آن مقصد مورد نظر و در کنار هزینه‌ها و تصویر کلی مقصد دریافت می‌کنند نیز در نظر می‌گیرند.

تقویت و ظهور مقاصد ویژه و تخصصی در گردشگری سلامت، به روندی رو به رشد تبدیل شده است. این روند عمدتاً از تفاوت‌های میان خدمات سلامت کشورها، کاهش مسافت‌ها و جستجو برای مزایای رقابتی از خلال تخصصی‌سازی گردشگری و نیز تغییرات موجود در الگوهای مصرف نتیجه می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر در مورد بازار جهانی گردشگری سلامت این است که نسل قدیم و سالمند با هدف آرامش بخشی و تناسب اندام به دنبال درمان‌ها و معالجات می‌گردند، درحالی که در همان حال ‌می‌خواهند به تجربیاتی دسترسی داشته باشند که با فعالیت فیزیکی بالا و ماجراجویی لذتبخش نیز همراه باشد.

از سوی دیگر نسل هزاره درمان‌های جایگزین، درمان‌های زیبایی و رفاه فیزیکی و ذهنی را ترجیح می‌دهد. در این راستا، افراد جوان‌تر پیشنهادهایی نظیر غوطه وری در جمع، فرهنگ، زبان و سنت‌های محلی را می‌پسندند.

منبع: Tourism Review

نظرات بسته شده است.