مستر بلیط هم وارد بازار گردشگری سلامت خواهد شد

گفت‌وگوی مدتورپرس با حمیدرضا اشجع مدیرعامل ۲۵ساله استارتاپ مستر بلیط

حمیدرضا اشجع ۲۵ ساله و مدیرعامل هلدینگ عتیق گشت اصفهان است که استارتاپ مستر بلیط را راه‌اندازی کرده است. او از سال ۹۲ وارد حوزه گردشگری شده و با راه‌اندازی وب سایت airplaneticket اولین قدم‌ها را در فروش آنلاین بلیط هواپیما برداشته است. او درباره انگیزه و فعالیت خود در این حوزه می‌گوید: «در سال ۸۷ به صورت خانوادگی یک شرکت خدمات گردشگری و آژانس مسافرتی تاسیس کردیم. من در آن زمان ۱۴ ساله بودم. در سال ۹۲ همزمان با دوران دانشجویی‌ام در رشته مدیریت بازرگانی، وب‌سایت airplaneticket را راه‌اندازی کردم که فعالیت آن فروش بلیط هواپیما به‌صورت تلفنی بود. یک سال بعد یعنی در سال ۹۳ سامانه فروش بلیط هواپیما به‌صورت آنلاین را در این سایت شروع راه‌‌اندازی کردم. بعد از آنکه علی‌بابا وارد بازار شد رقابت در این بازار شکل گرفت و همین رقابت باعث شد که در سال ۹۴ مستر بلیط را تاسیس کنیم. در ابتدا تنها بلیط ارزان قیمت هواپیما را عرضه می‌کردیم اما به‌تدریج بلیط قطار و اتوبوس را هم اضافه کردیم. در حال حاضر ما یک تیم ۱۰۰ نفر هستیم و دو دفتر در تهران و اصفهان داریم.»

چه تفاوتی بین مستر بلیط و airplaneticket وجود دارد چرا خدمات را از طریق دو وب سایت ارائه می دهید؟

دلیل راه‌اندازی مستر بلیط این بود که بتوانیم برندی را ایجاد کنیم تا استفاده از خدمات آن برای اغلب افراد کاربردی و کم هزینه باشد. به عبارتی برای کاهش بیشتر هزینه‌های کاربر، تمام خدمات از جمله کنسلی و تعویض پرواز هم توسط خود کاربر به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد. در واقع تفاوت اصلی بین این دو وب‌سایت هم همین است؛ ما در airplaneticket خدمات را به طور کامل به صورت آنلاین ارائه نمی‌دهیم و مشتریان خاصی داریم که تمایل دارند خدمات را اپراتور برایشان انجام دهد به همین دلیل هزینه خدمات در این سایت از مستر بلیط بالاتر است. این دو وب سایت نیازهای مختلفی را که در بازار وجود دارد برطرف می‌کنند و هر یک مخاطبان خود را دارند.

در مورد مستر بلیط بیشتر توضیح دهید چه خدماتی را ارائه می دهید؟

در حال حاضر ما در مستر بلیط تمام پروازهای داخلی و خارجی را پوشش می‌دهیم و بلیط سفر به صورت آنلاین برای عرضه وجود دارد. علاوه‌بر این، بلیط اتوبوس و قطارهای داخلی نیز از دیگر خدماتی است که ارائه می‌شود. در آینده قصد داریم بلیط اتوبوس و قطار خارجی را هم به مشتریان اراده دهیم تا به یک بستر حمل و نقل داخلی و خارجی جامع برای ایرانیان تبدیل شویم.

با چقدر سرمایه اولیه کار را شروع کردید؟ آیا جذب سرمایه داشتید؟

در سال ۹۴ کار را با سرمایه ۱۰۰ هزار تومانی خرید یک هاست شروع کرده و تاکنون به صورت بوت استرپ رشد کردیم و جذب سرمایه نداشتیم. عقیده ما این است که فعلا بازار نیاز به سرمایه مالی ندارد و نیاز اصلی این بازار سرمایه انسانی است. در حال حاضر هزینه‌های شرکت میلیاردی است ولی موفق شده‌ایم به صورت بوت استرپ کار را پیش ببریم و تاکنون نیازی به جذب سرمایه نداشته‌ایم.

در مدتی که در بازار گردشگری فعالیت داشته‌اید، کشش بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به عبارت بهتر چقدر فکر می‌کنید مردم تمایل دارند عادات قبلی خرید بلیط به صورت سنتی را رها کنند و به شیوه‌های جدید خرید بلیط آنلاین روی بیاورند؟

از آنجایی که خرید آنلاین قدرت انتخاب بیشتری به خریداران می‌دهد و آنها می‌توانند قیمت‌های مختلف را در هر لحظه از شبانه روز مشاهده و با هم مقایسه کنند تمایل برای خرید آنلاین بیشتر می‌شود. ما تقریبا تجربه خوبی در ارائه این خدمات داشته‌ایم.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

در حال حاضر جایگاه مستر بلیط را در بازار چطور می‌بینید؟

ما تقریبا با فاصله زیادی از رقبا، دومین بازیگر بازار در فروش آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس هستیم و بازار را پرکشش و رو به رشد می‌بینیم.

به طور کلی اکوسیستم گردشگری را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید و چه ظرفیت‌هایی را در آن شناسایی کرده‌اید؟

همانطور که می‌دانید گردشگری صادرات معکوس است و در شرایط فعلی می‌تواند راه گشا باشد. در گردشگری موضوعات مختلفی از نظر دسترسی، اطلاعاتی و مدیریتی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم بخشی از این بازار را برای پر رونق کردن این صنعت در دست بگیریم.

در حال حاضر تمرکز اصلی شما بر روی گردشگران داخلی است یا خارجی؟

ما یک هلدینگ خدمات گردشگری هستیم و فعالیت ما ابعاد مختلفی دارد. قبل از سال ۹۶ تمرکز ما بیشتر بر روی گردشگری داخلی بوده، اما از سال ۹۶ رویکرد خود را عوض کرده‌ایم و در زمینه‌های مختلفی در حال فعالیت هستیم. در حوزه گردشگری خارجی نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم البته هنوز قابل توجه نیست ولی فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و ما هم تلاش می‌کنیم به قدر توانمان از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

نظر شما در مورد گردشگری سلامت چیست؟ آیا قصد ورود به این حوزه را نیز دارید؟

بله گردشگری سلامت حوزه پر کششی است که در آینده قصد داریم به آن ورود کنیم. از جمله ویژگی‌های این حوزه، هزینه‌های پایین آن برای گردشگران خارجی است. از طرف دیگر، متخصصان و پزشکان خبره ایرانی کمک می‌کنند تقاضای خوبی برای این حوزه وجود داشته باشد. علاوه بر این، در حال حاضر روادید کشور عراق برداشته شده و تعداد زیادی گردشگر روانه ایران خواهند شد که ظرفیت خوبی را برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند. البته گردشگری سلامت قابل گسترش است و فعالیت‌هایی هم که در حال حاضر انجام شده است به نظر من رقم ناچیزی از بازار بالقوه این حوزه را پوشش می‌دهد.

تاکنون با چه موانع و مشکلاتی در این حوزه روبرو بوده‌اید؟

در حوزه گردشگری، موضوعات مختلفی وجود دارد. از مهمترین مشکلات این حوزه می‌توان به عدم تعادل بین رشد بخش خصوصی و قوانین مربوط اشاره کرد. منفی بودن تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد و همچنین عدم وجود فرهنگ گردشگری در داخل ایران از دیگر مشکلات این حوزه است که باید به تدریج برطرف شود.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.