ورود به توریسم درمانی استراتژی می‌خواهد

گفت‌وگو با علی فولادی از بنیان‌گذاران استارتاپ بلیط بین درباره خدمات این استارتاپ

استارتاپ بلیط بین در سال ۹۵ کار خود را با هدف ارائه خدمات گردشگری به صورت آنلاین به سازمان‌ها شروع کرد. اما در سال گذشته بخش دیگری از بازار را مورد توجه قرار داد تا به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد. آژانس‌های گردشگری بخش جدیدی از بازار این استارتاپ هستند که می‌توانند از خدمات بلیط بین برای گسترش سرویس‌های خود برای ارائه خدمات آنلاین استفاده کنند. بلیط بین توسط علی و رضا فولادیص بنیانگذاری شده است. علی ۲۷ ساله و دارای مدرک لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد مهندسی انرژی از دانشگاه تهران است و رضا ۲۲ ساله و مدرک مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه تهران را دارد. با علی هم‌صحبت شدیم تا درباره بلیط بین و خدمات آن بیشتر بدانیم.

در مورد بلیط بین بیشتر توضیح دهید چه خدماتی ارائه می دهید؟

آن زمان که بلیط بین را راه‌اندازی کردیم یک هدف خاصی مدنظر ما بود و می‌خواستیم در زمینه گردشگری آنلاین فعالیت کنیم. در حوزه گردشگری آنلاین چند بخش وجود دارد که زنجیره را تکمیل می‌کنند. آژانس‌های گردشگری به عنوان تامین‌کننده و کاربران سازمانی و فردی به‌عنوان مصرف‌کننده از عناصر اصلی این چرخه هستند. خدمات ما در بلیط بین به‌گونه‌ای تعریف شده است که کاربران می‌توانند خدمات گردشگری را از طریق اپلیکیشن و بات تلگرام استفاده کنند. یک سازمان هم برای خود پنل مخصوص استفاده از خدمات را دارند. بخش دیگری از بازار که آژانس‌های گردشگری به‌حساب می‌آیند نیز بازار هدف دیگر ما در بلیط بین هستند که خدمات ویژه‌ای به آنها ارائه می‌دهیم.

به آژانس‌های گردشگری چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

پس‌ از آن‌که سازمان‌ها را به‌عنوان بازار هدف خود قرار دادیم به دنبال بازار جدی دیگری بودیم تا کارمان را گسترش دهیم. آژانس‌های هواپیمایی بخش فعالی از بازار است که در آن‌ها به این نیازها پاسخی داده نشده بود. ما از آن‌جایی که آن‌ها تامین‌کننده خدمات به‌حساب می‌آیند به نیازهایشان آشنایی داشتیم. از سویی دیگر آژانس‌ها ما را به‌عنوان شرکتی شناخته بودند که می‌توانیم کارهای مربوط به نرم‌افزاری آن‌ها را انجام دهیم. به‌همین سبب آژانس‌ها درباره نیازهای نرم‌افزاری و سرویس‌های مورد نیازشان به ما نظرهایی می‌دادند. به این ترتیب تصمیم گرفتیم به‌صورت جدی بر روی این بازار کار کنیم. برهمین اساس تحقیقاتی را در این حوزه شروع کرده و نیازهای آژانس‌ها را دسته‌بندی کردیم. در همین راستا چند محصول مختلف طراحی و برای فروش به آژانس‌ها وارد بازار کردیم. در حال حاضر ۱۱۰ آژانس مشتری خدمات ما هستند.

آژانس‌های گردشگری چگونه می‌توانند از خدمات بلیط بین استفاده کنند؟

ما براساس نیاز آژانس‌های گردشگری محصولات مختلفی را طراحی و سفارشی‌سازی می‌کنیم. محصولاتی مانند سامانه رزرواسیون، سامانه استرداد و غیره. آژانس‌ها می‌تو‌انند هر یک از سامانه‌های موردنظر را خریداری کنند و پس از آن نیز از خدمات پشتیبانی ما بهره‌مند شوند.

هزینه استفاده از این خدمات برای آژانس ها چقدر است؟

هزینه خدمات بسته به نیازهای هر آژانس متفاوت است. این هزینه از یک میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است.

در مدتی که در صنعت گردشگری فعال هستند وضعیت بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه طبق آماری که به‌صورت رسمی منتشر می‌شود سفرها چه در سطح خانواده و چه در سطح سازمانی به‌شدت کاهش پیدا کرده است. ما می‌بینیم سازمانی که در سال گذشته سفرهای زیادی برای پرسنل خود ترتیب می‌داد امسال به دلیل مشکلات اقتصادی سفرها را به‌طور کامل حذف کرده است. به‌طورکلی تقاضا برای سفر کاهش پیدا کرده است و خانواده ترجیح می‌دهد هزینه‌های اولیه زندگی را تامین کند. برهمین اساس صنعت گردشگری در یک سال اخیر افت چشم گیری داشته است.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

درحال حاضر تنها آژانس‌های شهر مشهد را پوشش داده اید و یا اینکه آژانس های شهر های دیگر نیز از خدمات استفاده می کنند؟

گستره خدمات ما فقط در شهر مشهد نیست و از نقاط و شهرهای مختلف آژانس‌هایی از خدمات استفاده ما می‌کنند. همچنین ما برای اینکه اعتبار بهتری نزد آژانس‌ها پیدا کنیم، سال گذشته به‌عنوان یک شرکت فناور عضو پارک علم و فناوری خراسان شدیم و موفق شدیم به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شویم. این باعث شده است که آژانس‌ها به ما راحت‌تر اعتماد کنند.

در این مدت بیشتر با چه چالش های در صنعت گردشگری روبرو بودید؟

بیشتر چالش‌های ما مربوط به خارج از صنعت گردشگری است. چرا که بیشتر صنعت گردشگری دست بخش خصوصی است و ما موفق شده‌ایم تعامل خوبی برقرار کنیم. ولی مشکلات اقتصادی و سیاسی که در کشور پیش می‌آید این صنعت را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

چه پلن توسعه‌ای برای بلیط بین در سر دارید آیا قصد دارید به حوزه گردشگری سلامت نیز ورود کنید؟

ما در اتاق فکری‌مان در مورد طرح‌های مختلف صحبت می‌کنیم و تحقیقات بازار را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهیم. یکی از این طرح ها ورود به حوزه توریسم سلامت است ولی مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که اکثر ورودی‌های این صنعت از حوزه خلیج فارس و اتباع عراقی هستند که با فرآیندهای تکنولوژیک آشنایی ندارند. به همین سبب بازار به شدت سنتی است. برهمین اساس نمی‌توان راه‌حل تکنولوژیک برای این حوزه پیدا کرد و بیشتر باید از طریق شبکه‌های اجتماعی به این بازار ورود کرد و پس از آن سازوکاری را برای آن تعریف کنیم. علاوه بر این قصد داریم به‌زودی دو سرویس را وارد بازار کنیم که یکی از این سرویس‌ها برای استفاده از آژانس‌ها در خدمات چارتر است و طبق بازخوردهایی که از طرح پایلوت سیستم داشتیم بازدهی چارتر کنندگان بسیار افزایش یافته است.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. محمدمهدی می گوید

    باسلام احترام
    این نظر رو حتما منتشر کنید..
    قسمتی از مصاحبه” ولی مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که اکثر ورودی‌های این صنعت از حوزه خلیج فارس و اتباع عراقی هستند که با فرآیندهای تکنولوژیک آشنایی ندارندبه همین سبب بازار به شدت سنتی است.”

    این نشون میده این بزرگوار اصلا اصلاعی از بازار صنعت IT عراق و حال هوای مردم و علایق این کشور خبر ندارند و تنها متکی به داده های شخصی خودشون یا اطرافشون بود…بنده به عنوان فعال این حوزه که حدود سه سال تمرکز دارم به بازار منطقه سریعا این تفکر ایشون رو رد میکنم و امیدوارم فعالان این حوزه خیلی تخصصی تر به بازارهای دست نخورده منطقه نگاه کننند..امیدوارم تو تمام مراحل زندگی شون موفق باشند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.