آوایار میخواهد راهنمای صوتی گردشگران باشد
معرفی استارتاپ آوایار که میتواند برای گردشگران سلامت هم جذاب باشد
استارتاپ آوایار از جمله استارتاپهایی است که با تولید دستگاه راهنمای صوتی گردشگری قصد دارد قدم مثبتی در مسیر رونق گردشگری ایران بردارد. سحر بختیاری بنیانگذار آوایار ۳۱ سال دارد و لیسانس خود را در رشته مهندسی هوا فضا از دانشگاه علوم و تحقیقات گرفته است. او کارشناسی ارشد گرایش سیستمهای فضایی از پژوهشگاه هوا و فضا هم دارد. سحر قبل از راهاندازی این استارتاپ به مدت ده سال در رشته تخصصی خود کار میکرده و به طراحی ماهواره مشغول بوده است، ولی علاقه مندی او به سفر و گردشگری منجر میشود تا کارهای قبلی را رها کند و استارتاپ آوایار را در حوزه گردشگری راه بیاندازد. تیمی که حالا ۶ نفره است.
در مورد استارتاپ آوایار بیشتر توضیح دهید؟
راهنمای صوتی گردشگران آوایار در واقع یک دستگاه در ابعاد گوشی موبایل است که از گردن آویزان میشود و یک هدفن نیز بر روی گوش قرار میگیرد. گردشگر زمانی که در یک سایت تاریخی یا مکان گردشگری قدم میزند براساس موقعیت مکانی که در آن قرار میگیرد، دستگاه به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آن بخش را پخش میکند. علاوه بر این، دستگاه این قابلیت را دارد که در مکانهایی مانند موزهها که تعداد اقلام و اشیا زیاد است، گردشگر به صورت انتخابی شی یا تابلوی تاریخی را انتخاب کند تا اطلاعات مربوط به آن از دستگاه پخش شود. این راهنمای صوتی به نوعی مکمل چیزی است که گردشگر به صورت بصری مشاهده میکند. اپلیکیشن آوایار نیز تولید شده است که گردشگران در صورت تمایل میتوانند از دستگاه یا اپلیکیشن برای دریافت محتوا استفاده کنند.
استارتاپهای موفق حوزه سلامتدر مورد کاربریهای دستگاه آوایار بیشتر بگویید؟
به طور کلی هر جایی که بازدیدکننده داشته باشد و بازدید کننده نیاز به توضیح از موارد بازدیدی باشد میتوان از خدمات استارتاپ آوایار استفاده کرد. مکانهای زیادی از جمله موزههای و سایتهای تاریخی گرفته تا هر جایی که قابلیت گردشگری داشته باشد شامل این خدمات میشود. در کشور ما به طور کلی راهنماهای گردشگری کمی وجود دارد که اکثرا هم اطلاعات کاملی ندارند. وجود این دستگاه در مکانهای گردشگری بسیار لازم است. چرا که از طرف دیگر ما زمان زیادی را بابت پژوهش صرف کنیم و از باستانشناس، اسطورهشناس تا متخصص گردشگری در تیم پژوهش ما قرار دارند تا اطلاعات دقیقی نسبت به مکان گردشگری در اختیار بازدیدکننده قرار بگیرد.
شما طبق سفارش دستگاهها را سفارشیسازی میکنید؟
بله از آنجایی که هزینه تولید محتوا بالاست ما طبق سفارش این کار را انجام میدهیم. ما در حال حاضر سفارشی از طاق بستان بیستون داریم و در حال عقد تفاهمنامه با بخش خصوصی و آماده سازی محتوا هستیم. از طرف دیگر با پیشنهاد میراث فرهنگی در حال آمادهسازی محتوای کاخ گلستان و تخت جمشید هستیم و بخشی از کارها را با وجود اینکه هنوز قراردادی نبستهایم پیش بردهایم.
چه تعداد دستگاه تاکنون تولید کردهاید و قیمت هر دستگاه چقدر است؟
ما در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه داریم که قیمت هر دستگاه یک و نیم میلیون تومان است.
شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟
ما به دو شکل با مجموعهها کار میکنیم. اگر تعداد بازدیدکنندههای مجموعه به قدری باشد که برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد ما به شکل سرمایهگذار وارد کار میشویم و دستگاهها را در اختیار میگذاریم و از درآمدی که ایجاد میشود درآمدزایی داریم. حالت دیگر درآمدزایی نیز، فروش دستگاه به مجموعههای مختلف است.
با چه سرمایه اولیهای کار را شروع کردید؟
ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و بوت استرپ پیش رفتیم و دستگاهها را تولید کردیم. تا کنون حدود ۵۵۰ میلیون در کار هزینه کردهایم.
در حال حاضر در چه مرحله هستید و با کجاها برای ارائه دستگاه راهنمای صوتی گردشگری رایزنی داشتهاید؟
ما برای شروع طبق قراردادی که داشتیم در باغ پرندگان کار را پیاده کردیم، ولی هدف اصلی ما این بود که از دستگاههای آوایار در مراکز تاریخی و دیدنی که اکثرا زیرمجموعه میراث فرهنگی هستند استفاده شود. بر همین اساس تعاملاتی را با این سازمان برقرار کردیم و در رویدادهایی که استارتاپها هستند هم شرکت میکنیم.
موفق شدید با سازمان میراث فرهنگی به توافق برسید؟
تقریبا از دو سال پیش مذاکرات را با سازمان شروع کردیم، ولی از آنجایی که سازمان پیچیدگیهایی دارد و روند بررسی کار به کندی پیش میرود ما هنوز موفق نشدهایم که مجوزهای لازم را برای ارائه دستگاههای استارتاپ آوایار به مراکز دیدنی و گردشگری زیرمجموعه این سازمان را دریافت کنیم. به طور کلی در میراث فرهنگی ساز وکار استفاده از این نوع خدمات تعریف نشده است. پس از آن تصمیم گرفتیم با پژوهشکده میراث وارد مذاکره شویم تا با ارائه طرحی کمی از هزینههای پژوهشی کار را پوشش دهیم که آن هم به نتیجه نرسید. ولی ارتباط با پژوهشکده میراث باعث شد که بتوانیم در رویدادهای مربوط به این سازمان شرکت کنیم و در این رویدادها رئیس وقت میراث فرهنگی دستگاه ما را دیدند و از کاری که انجام دادهایم به خوبی استقبال کردند و دستور دادند کار را در کاخ گلستان اجرایی کنیم. ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم ولی از آبان ماه امسال که مجدد روند کار را دنبال کردیم تاکنون موفق نشدهایم که تفاهم نامه را امضا کنیم. با توجه به اینکه ما تولیدکننده داخلی هستیم و موفق شدیم به عنوان شرکت دانش بنیان هم شناخته شویم انتظار میرود که این سازمان همکاری بیشتری برای پیشبرد کارها با ما داشته باشد.
فکر میکنید کی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسید؟
با برآوردهایی که داشتیم پیشبینی میکردیم از ابتدای سال ۹۷ بتوانیم کار را به خوبی پیش ببریم ولی از آنجایی که اکثر مجموعههایی که تعداد بازدیدکننده بالایی دارند زیر مجموعه میراث فرهنگی هستند و ما همچنان در انتظار مجوزهای این سازمان هستیم موفق نشدهایم کارها را طبق پیشبینیها پیش ببریم.
در حوزه گردشگری سلامت قصد دارید ورود کنید؟ به این صورت که با استارتاپهایی که در این حوزه فعال هستند همکاری کنید تا از دستگاههای استارتاپ آوایار برای مشتریان خود استفاده شود؟
حقیقت ماجرا این است که حوزه فعالیت ما با گردشگری سلامت ارتباط مستقیمی ندارد و طرف قرارداد ما مجموعههای گردشگری هستند و هر کسی که به عنوان گردشگر سلامت وارد کشور میشود میتواند از خدمات ما در مجموعههای گردشگری استفاده کند. شاید لزوما ما ارتباطی با دستاندکاران این حوزه نداشته باشیم. چون هزینه تولید محتوا به زبانهای مختلف بسیار بالاست و ما باید طبق فرآیندی که داریم با هر مجموعهای که توافق میکنیم برای تولید محتوا اقدام کنیم. ولی اگر در آینده تقاضا در این حوزه افزایش پیدا کند شاید یک اپلیکیشن جامع تولید و خدمات را به صورت B2C به گردشگران ارائه کنیم.
گفتوگو: آزاده خیرآبادی
خانم بختیاری خودشان یکی از جهانگردان بنام هستن، قطعا این تجربه که کشورهای مختلف را دیده اند و مشکلات گردشگران را از نزدیک لمس کرده اند، به کمکشون اومده و مطمئنم موفق خواهند شد، خدا قوت