در کجای دنیا با ۱۵ دلار، خدمات «ام آر آی» به بیمار ارائه می‌دهند؟

گفت‌وگوی مدتورپرس با دکتر جلال جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران درباره فرصت‌ها و موانع توریسم درمانی ایران در حوزه تخصصی «رادیولوژی»

ارائه خدمات رادیولوژی به گردشگران سلامت می‌تواند درآمدزایی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد. در رادیولوژی یا پرتوشناسی از پرتو ایکس و سایر پرتوها برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. «ام آر آی»، سونوگرافی، رادیوگرافی، ماموگرافی و «پت اسکن»، نمونه‌های رایج تصویربرداری تشخیصی است که بخش بسیار مهمی از فرآیند درمان را تشکیل می‌دهد.

هم اکنون حدود ۳۰ هزار رادیولوژیست در ایران داریم که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازند. با توجه به دانش فنی بالای این متخصصان و وجود دستگاه‌های پیشرفته تشخیص پزشکی، کشور ما می‌تواند انتخاب اول بیماران خارجی برای دریافت خدمات رادیولوژی باشد.

دکتر جلال جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران نیز در گفت‌وگو با مدتورپرس به دستاوردهای ایران در حوزه رادیولوژی اشاره می‌کند و در ادامه به موانع توسعه توریسم درمانی ایران در حوزه رادیولوژی می‌پردازد. گفت‌وگو با این متخصص رادیولوژی و فوق تخصص رادیولوژی پیشرفته سر و گردن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه هزینه دریافت خدمات رادیولوژی در ایران، بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه تمام می‌شود، بیشترین آمار ورود گردشگران سلامت به ایران برای دریافت خدمات رادیولوژی از چه کشورهایی است؟

واقعیت این است که به دلیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی، ورود گردشگران سلامت به ایران کمتر شده است. عمده دلیلی که هم اکنون گردشگر سلامت به ایران می‌آید، مباحث مالی است و اینکه هزینه درمان در ایران، بسیار ارزان تمام می‌شود. البته نباید از خاطر برد که ایران یک کشور توریستی با جاذبه‌های متنوع تاریخی و گردشگری است که به دلیل همین حاذبه‌های توریستی، خیلی‌ها سفر به ایران را دوست دارند و همین عامل هم یکی از عمده دلایل ورود بیمار خارجی به کشور و ارائه خدمات رادیولوژی به گردشگران سلامت است. معتقدم اگر جو سیاسی درست بشود، گردشگران سلامت بسیار زیادی به ایران مراجعه می‌کنند. به نظرم بیشترین عاملی که باعث شده است تعداد گردشگران سلامت کمتری به نسبت ترکیه وارد ایران  شوند، جو سیاسی و تبلیغات منفی است که علیه ایران در رسانه های جهان انجام می‌شود.

با این وجود کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان را باید در صدر کشورهایی دانست که بیشترین گردشگران سلامت به ایران از این کشورها وارد می‌شوند و برای دریافت خدمات درمانی و رادیولوژی به مراکز درمانی و تشخیصی ایران مراجعه می‌کنند، در حالی که شهروندان کشورهایی مثل امارات، قطر و کویت می‌توانند خیلی راحت مثلا به انگلیس بروند و با توجه به اینکه خیلی از آنها مسائل مالی هم برایشان مهم نیست، دلایل کمتری برای مراجعه درمانی به ایران دارند.

با توجه به هزینه پایین خدمات رادیولوژی در ایران، آیا نمی‌توان از همین عامل برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اروپایی بهره برد؟

ببینید واقعا هزینه رادیولوژی در ایران به نسبت دنیا در حد مجانی است. یعنی اگر هزینه خدمات رادیولوژی ایران را با هر کشور دیگری مقایسه کنید، می‌بینید که هزینه رادیولوژی در کشور ما پایین‌تر است. یکی از عمده دلالیش این است که در کشور ما برای ارائه خدمات رادیولوژی، یارانه دولتی تعلق می‌گیرد، اما در خیلی از کشورها اینطور نیست. در نظر بگیرید که هزینه «ام آر آی» در کشور ما بین ۱۵ تا ۱۸ دلار است. حال سوال اینجاست که در کدام مملکت و کجای دنیا با ۱۵ تا ۱۸ دلار، خدمات «ام آر آی» به بیمار ارائه می‌دهند؟ اصلا مشابه چنین تعرفه‌هایی ممکن نیست. حتی در کشور بنگلادش هم با ۱۵ دلار، «ام آر آی» از بیمار نمی‌گیرند.

بنابراین می‌بینیم که هزینه خدمات رادیولوژی در ایران، بسیار پایین است و عمده گردشگران سلامت وارد شده به ایران هم کسانی هستند که بیشتر روی کمتر شدن هزینه دریافت خدمات تشخیصی و درمانی حساب باز می‌کنند. در عین حال چون خیلی از آنها مسلمان هستند، برای زیارت حرم امام رضا (ع) و سایر اماکن زیارتی در ایران نیز انگیزه دارند. درواقع عمده گردشگران سلامت ما را این گروه از بیماران خارجی تشکیل می‌دهند، اما باید در نظر داشت که فقط هم هزینه درمانی پایین باعث جذب گردشگر سلامت نمی‌شود. اگر جو سیاسی کشور درست بود و تبلیغات منفی علیه ایران انجام نمی‌شد، ممکن بود گردشگران سلامت زیادی از اروپا هم وارد ایران شوند و ارائه خدمات رادیولوژی به گردشگران سلامت رونق بگیرد.

ایرانی‌های خارج از کشور چطور؟ اگر آنها را هم نوعی گردشگر سلامت بالقوه به حساب بیاوریم، آیا می‌توان با تمرکز بیشتر بر ارائه خدمات رادیولوژی به آنها به افزایش درآمد توریسم درمانی ایران امیدوار بود؟

بسیاری از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور، دسترسی مشکلی به خدمات «ام آر آی» دارند و به‌راحتی نمی‌توانند در این کشورها درخواست «ام آر آی» دهند و همچنین خدمات رادیولوژی در کشورهای دیگر، بسیار گران‌تر از ایران تمام می‌شود. به همین دلیل خیلی از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور وقتی به ایران می‌آیند، تشنه گرفتن «ام آر آی»های بیشتری هستند. حتی گاهی خودشان می‌گویند مثلا تصویر پزشکی شانه یا زانوی ما را بگیرید، در حالی که احتمال دارد اصلا نیازی به این خدمات رادیولوژی نداشته باشند. این گروه از ایرانی‌ها اگر ۱۰ «ام آر آی» هم در ایران بگیرند، هزینه یک تا دو «ام آر آی» آنها در اروپا می‌شود و به همین دلیل مشتاق هستند که خدمات رادیولوژی بیشتری دریافت کنند.

البته برای جذب بیشتر توریست سلامت، ارائه خدمات رادیولوژی به گردشگران سلامت و درآمدزایی ارزی بیشتر باید نگاه کلان‌تری داشته باشیم و باید بتوانیم روابط گسترده‌تری با کشورهای اطراف و سایر کشورهای جهان داشته باشیم. ما مملکتی هستیم که همیشه آینده درخشانی دارد، البته اگر مدیریت بخش‌های مختلف آن توام با اصلاح و پیشرفت باشد. ما امید داریم که با افزایش تعاملات مثبت با کشورهای مختلف و افزایش رفت و آمد گردشگران خارجی به داخل کشور، آینده بهتری در انتظار توریسم درمانی ایران باشد.

گفت‌وگو: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.