رویداد اکو به نیمه راه رسید

گزارشی از روز دوم نمایشگاه و مراسم اختتامیه کنفرانس اکو

روز دوم از دومین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو روز چهارشنبه ۲۹ خرداد با برگزاری نشست‌های تخصصی و برگزاری مراسم اختتامیه کنفرانس اکو دنبال شد. موضوع نخستین نشست امروز گردشگری سلامت و فناوری اطلاعات بود. در این نشست دکتر سعید هاشم‌زاده و دکتر آزیتا تولایی و همچنین پروفسور شرفخانه و مهندس بیتا فرهادپور از آمریکا به‌صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند. هاشم‌زاده معتقد است که ایران در حوزه تله مدیسن از دیگر کشورها عقب نماده است اما از جایگاه خوبی هم برخوردار نیست. در انتهای این نشست سخنرانان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.

در ادامه از روز دوم نمایشگاه – کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو، نشست تخصصی دیگری با موضوع برندینگ و بازاریابی برگزار شد که با استقبال بسیار خوب علاقه‌مندان مواجه شد. در این نشست تخصصی دکتر علی‌اصغر شالبافیان، مهمت علی کلیچکای، آندریا سیدو و نماینده‌ای از عراق جز سخنرانان اصلی بودند. علی‌اصغر شالبافیان از نمونه موفق بازاریابی در کشور ترکیه گفت و از همگان خواست تا از تجربه‌های آن‌ها برای پیشرفت صنعت گردشگری سلامت استفاده کنند. در این نشست همچنین مهمت علی کلیچکای از کشور ترکیه و سهراب عبدل‌اف از کشور تاجیکستان برنامه‌های شرکت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری سلامت کشورشان را ارائه دادند.

بازاریابی و برندینگ

 نشست تخصصی تعاملات بین‌فرهنگی و گردشگری سلامت یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که روز دوم این رویداد برگزار شد. در این نشست دکتر حمید ضرغام، اکبر غمخوار، دکتر کرباسی و اوزتو اوران عضو هیئت مدیره TOBB از کشور ترکیه حضور داشتند. ضرغام مشکلاتی که در سر راه گردشگری سلامت وجود دارد را برشمرد و گفت: «یکی از مشکلات این صنعت فالوآپ بیماران است که تکنولوژی می‌تواند تا حدودی این مشکل را تسهیل کند. عدم تطابق فرهنگی و زبان ناآشنا هم از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند مانع رشد در صنعت گردشگری سلامت شود. از دیگر مشکلات این صنعت عدم زیرساخت مناسب در حوزه گردشگری سلامت است. عموما کشورهای در حال توسعه به‌خصوص کشورهای عضو اکو تقریبا با آن مواجه هستند. حتی شرایط موجود برای هموطنان خودشان هم کفایت نمی‌کند.» او در ادامه گفت: «یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، مهاجرت متخصصین است. درواقع زمانی‌که پزشک‌های متخصص و جراحان متوجه این موضوع می‌شوند که کشورهای دیگر چه امتیاز‌هایی را برای تخصص آن‌ها درنظر گرفته است، مهاجرت می‌کنند.» در ادامه این نشست علی اولگون بویداک (مدیر بیماران بین‌المللی مجموعه بیمارستان‌های مقام حکیم اردبیل) این بیمارستان و خدماتی که به گردشگران سلامت می‌دهند را معرفی کرد. سپس اوزتو اوران عضو هیئت مدیره TOBB با زبان ترکی ارائه سخنرانی کرد.

عصر امروز نشست دیگری با نام برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری پایدار از تئوری تا عمل با حضور دکتر آرش انیسیان، دکتر حمید ضرغام و علی اولگون بویداک برگزار شد.

همزمان با نشست‌ها و کنفرانس‌های این رویداد نمایشگاه در طبقه پایین محل برگزاری کنفرانس دایر بود و کلیه غرفه‌داران فعالیت‌ها و خدمات خود را به بازدید‌کنندگان معرفی می‌کردند. آن‌ها همچنین نشست‌های B2B بسیاری را در غرفه‌های خود و یا محل برگزاری نمایشگاه برگزار کردند.

اختتامیه کنفرانس اکو

عصر امروز اختتامیه کنفرانس با حضور بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی، اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل، دکتر محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل، محمد جهانگیری رئیس انجمن گردشگری سلامت و سایر فعالان وذی‌نفعان این صنعت برگزار شد.

اختتامیه با سخنرانی دکتر محمدرضا کرباسی و قرائت بیانیه پایانی دومین کنفرانس گردشگری سلامت آغاز شد.‌ این بیانیه در ۲۹ بند صادر شد.

پس از آن بشیر خالقی نماینده مردم خلخال درباره همسویی مجلس با صنعت گردشگری سلامت گفت: «کمیسیون بهداشت مجلس همکاری کاملی در این زمینه دارد که نتیجه آن در برنامه ششم توسعه دیده می‌شود. در برنامه ششم توسعه تشکیل شورای عالی سلامت را پیش‌بینی کردیم. رئیس این شورا رئیس جمهور وقت است و وزیر بهداشت دبیر شورا خواهد بود. در استان‌ها نیز استاندار رئیس شورا و رئیس دانشگاه علوم پزشکی دبیر شورا خواهد بود. سایر نهادها به‌ویژه وزارت علوم، وزارت آموزش پرورش و شهرداری‌ها با این شورا همکاری مستقیم دارند.» وی در ادامه گفت: «توریسم سلامت در استان اردبیل دو رویکرد دارد. یکی از آن‌ها در ارتباط با گردشگری طبیعی است. رویکرد دوم کیفیت درمان در اردبیل است. دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از انقلاب آموزش با بهداشت و درمان ادغام شد. در نتیجه می‌توانیم از ظرفیت بیمارستان‌ها برای تربیت پزشک، پرستار، داروساز و سایر کادر درمان استفاده کنیم.»

او در ادامه با اشاره به آمار مرگ‌ومیر نوزادان در پیش و پس از انقلاب گفت: «با تاسیس خانه‌های بهداشت و اعزام به‌ورزان به روستاها آمار مرگ‌ومیر مادر و نوزاد کاهش چشم‌گیری یافته است. این نتیجه همکاری بین بخشی است که در حوزه بهداشت و درمان ایران صورت گرفته است.»

خالقی به رشد علم پزشکی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت هفته گذشته برای نخستین بار در این استان پیوند کلیه انجام شد و به‌‌زودی شاهد پیوند مغز استخوان و کبد خواهیم بود.»

اوزتو اوران نایب رئیس اتاق بازرگانی ترکیه برای تشکر از میزبانی ایران در این رویداد چند دقیقه‌ای سخنرانی کرد.‌

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل درباره کیفیت این رویداد گفت: «مقالات بسیار ارزشمندی به هیئت علمی این رویداد ارسال شد. مسولین برگزار کننده تلاش بسیاری کردند.» او از تلاش محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران، محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت و حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تقدیر کرد و گفت: «این رویداد باعث شد در تقویت گردشگری سلامت استان مصمم‌تر شویم و زیرساخت‌های کار ار سریع‌تر فراهم کنیم. سرمایه‌گذاری در امر گردشگری را با محوریت بخش خصوصی با سرعت بیشتری جلو ببریم. تا به‌عنوان عضوی از کشورهای اکو خدمات ارزنده‌ای را به مردم خودمان، مردم منطقه اکو و سایر کشورها ارائه دهیم. ما با آغوش باز پذیرای سرمایه‌گذاران در استان اردبیل هستیم. او در ادامه گفت: «در چند روز گذشته برای احداث چند مجتمع مدرن آب‌درمانی با سرمایه‌گذاران به‌توافق اولیه رسیده‌ایم و یک کارخانه تولید دارو به‌تازگی در استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده است.»

استاندار اردبیل تاکید کرد: «امیدواریم در ساعات باقی‌مانده در این رویداد مذاکرات خوبی انجام داد و بهره کافی را ببریم.»

 در انتهای مراسم اختتامیه کنفرانس اکو  لوح تقدیر و گواهینامه‌ای به شرکت‌کنندگان کنفرانس توسط خالقی، بهنام‌جو، جهانگیری، پیرموذن و کرباسی اهدا شد.

گزارش: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.