یکپارچگی طب سنتی و نوین برای رشد گردشگری و سلامت

آغاز به کار دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت، روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در شهر آفتاب افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از ۶۰ شرکت فعال در حوزه‌های گردشگری سلامت، خدمات تندرستی، طب سنتی، تولید و ترویج گیاهان دارویی، طب سوزنی، هومیوپاتی ماساژ، یوگا و بیمارستان برای مذاکره و به اشتراک گذاشتن آخرین خدمات و یافته‌های خود گرد هم آمدند. نمایشگاه تخصصب طب سنتی و گردشگری سلامت در روز نخست علاوه بر غرفه‌داران، میزبان فعالان و مدیران شرکت‌های تسهیلگر، آژانس‌های گردشگری، تولیدکنندگان محصولات طب سنتی و محصولات غذایی ارگانیک بود که از شهرهایی چون اصفهان، کرمان، بندرعباس، شیراز، مشهد و سایر شهرها خود را به شهر آفتاب رساندند.

هدف روش‌های درمانی مختلف ارتقای سطح سلامت جهان است

در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت، محمد پناهی دبیر ستاد اجرایی این نمایشگاه، ضمن خوشامدگویی به حاضران، به تشریح برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده پرداخت و گفت: «ما در حوزه طب سنتی و گردشگری سلامت با کمبود دانش‌آموختگان کسب‌وکار طب سنتی مواجه هستیم ولی برای این کمبود سازوکاری برای تربیت متخصص در این زمینه طراحی کرده‌ایم»

پناهی درباره ضرورت یکپارچگی طب سنتی، نوین و تلفیقی برای ارتقای سلامت عمومی بیان کرد: «ما در ایران باید طب را یکپارچه ببینیم و برای تمام سوالات حوزه سلامت در جهان پاسخ داشته باشیم. بخشی از پاسخ‌ها نزد طب سنتی و بخش دیگر نزد طب مدرن است.»

محمد جهانگیری، رییس انجمن بین‌المللی خدمات سلامت نیز در مراسم افتتاحیه گفت: «هدف از انواع طب، دستیابی به درمان و بهبود سلامت عمومی است ولی بحران کرونا نشان داد که ما از اصل سلامت عمومی و ارتقای آگاهی عمومی درباره سلامت غافل شدیم. اختلاف نظرها نباید باعث شود که هدف اصلی مغفول بماند. نیازهای کشورهای منطقه ما در حوزه سلامت زیاد است. بخش خصوصی باید در کنار هم باشند و دولت نیز به دنبال رفع نواقص خود است.»

جهانگیری درباره احراز صلاحیت حرفه‌ای متخصصان طب سنتی بیان کرد: «صلاحیت‌های حرفه‌ای که از سال ۸۶ تصویب شده بود، امسال با تشکیل کمیسیون ملی صلاحیت‌های حرفه‌ای تعیین تکلیف شد. این کمیسیون متشکل از سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف است و دبیرخانه آن در سازمان نظام پزشکی است.

جهانگیری از توافقنامه چهارجانبه‌ای میان انجمن خدمات بین‌المللی سلامت در سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی تبلیغات سلامت، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت ارشاد و صداوسیما برای رشد گردشگری سلامت خبر داد.

امین حقیقت، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت نیز در سخنان خود با اشاره به جایگاه برتر گردشگری سلامت در مقایسه با سایر شاخه‌های گردشگری گفت: «کشور ما از نظر گردشگری تاریخی جزو ۱۰ کشور نخست جهان است ولی از نظر جذب گردشگر در رتبه هشتاد قرار دارد. در حالی که رتبه کشور در گردشگری سلامت ۴۱ است و این موضوع نشانه ظرفیت کشور ما است.»

امین حقیقت از یکپارچه‌سازی مجوز جذب گردشگر سلامت برای شرکت‌ها خبر داد و بیان کرد: «ما با همکاری وزارت بهداشت به یک مجوز واحد برای شرکت‌ها رسیده‌ایم که به زودی عملیاتی خواهد شد و سردرگمی فعالان را برطرف می‌کند. بر اساس آن شرکت‌ها با اخذ یک مجوز می‌توانند بدون نگرانی به فعالیت بپردازند و با قوانین سرگردان‌کننده مواجه نخواهند بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.