یونان؛ مهد گردشگری پزشکی در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۷ گروهی از پزشکان و مقام‌های دولتی در جلسه سران گردشگری پزشکی در یونان گرد هم جمع شدند. هدف از این ملاقات هموار کردن راه برای به جریان انداختن موتور گردشگری سلامت در یونان بود. این گردهمایی که «گردشگری سلامت: موتور رشد اقتصاد ملی» نام داشت صرفاً به پتانسیل عظیم گسترش گردشگری داخلی یونان نمی‌پرداخت، بلکه نقشه راه اولیه برای یک «رکن جدید» برای بازیابی بلند مدت اقتصاد یونان بود. این گزارش به موقعیت یونان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری دنیا که از نظر مهمان پذیری به درجه مناسبی از بلوغ رسیده است و می‌تواند در قرن ۲۱ نیز به لحاظ هندسی رشد یابد می‌پردازد

توسعه اقتصاد یونان با گردشگری سلامت

اهمیت یونان به عنوان مقصد درمانی یا گردشگری سلامت به هیچ وجه ایده جدیدی نیست. در حقیقت، خاستگاه‌های گردشگری سلامت در یونان به اولین خارجی‌هایی باز می‌گردد که به شهر بسیار کوچک و مدیترانه‌ای اپیداروس در خلیج سارونیک و به معبد اسکلپیوس، خدای شفا، مسافرت می‌کردند. امروزه، به رغم مشهور بودن یونان به عنوان بهترین کشور پزشکی، بیماران بسیار معدودی از آن بازدید می‌کنند یا پزشکان و کلینیک‌های یونان را ترجیح می‌دهند.

بخش اعظم این مشکل در درک موضوع و بازاریابی است، چرا که سهم واقعی یونان از بازار جهانی بسیار پایین‌تر از آن‌چیزی است که باید باشد. و اینجا درست همانجایی که است پتانسیل مورد نظر برای رشد بازار و تقویت اقتصاد یونان می‌تواند به فعل تبدیل شود. از آنجایی که پزشکان و کلینیک‌های یونان با دیگر متخصصان جهانی در این زمینه برابری می‌کنند و گاهی از آنها بهتر نیز هستند، تنها چیزی که می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم وقوع یک «تغییر مسیر» در این بازار جهانی است.

برای درک این قابلیت ویژه برای اقتصاد یونان ضروری است تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چطور بازار جهانی مبتنی بر قیمت‌ها بیش از اندازه ساده انگاشته شده و دست کم گرفته می‌شود. در وهله دوم باید بر سطح محلی و خرده مارکت‌ها برای رسیدن به سرنخ‌های بیشتر تمرکز کنیم. نمی‌توان امید داشت که بدون یکپارچگی و ادغام بازیگران مختلف در سطح منطقه‌ای، شهری، متخصصان کلینیک یا بیمارستان و پزشکان عمومی بتوانیم برنامه یا استراتژی ملی رقابتی و کاملاً کارکردی را اجرا کنیم. در ابتدا اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که چطور یونان در صدد است تا برای یک استراتژی جدید برای گردشگری سلامت ملی به هم‌افزایی برسد.

اقتصاد یونان
مرکز دیالیز Mesogeios در کالاماتای یونان

کافی است مردمی را فرض کنید که برای یک عمل پزشکی یا بهتر شدن حالشان به خاطر وضعیت ناپایدار اقتصاد یونان از این کشور بازدید خواهند کرد، اما این منطق درستی نیست. مزیت‌های واقعی گردشگری سلامت در یونان (یا هر کشور دیگری) بیشتر پیچیده‌تر از این تصورات است. گزارشی که در سال ۲۰۱۶ از سوی Research and Markets منتشر شد دربردارنده یک پاراگراف خاص است که مبنای ایجاد یک استراتژی موفق در سطح ملی را تشکیل می‌دهد:

«هر کشور و سازمانی باید استراتژی گردشگری پزشکی خود را به روزرسانی و پالایش کند و برای انجام این کار لازم است از آخرین اطلاعات در مورد آنکه چه کشورهایی عملکرد خوب یا بد دارند آگاه باشد. همچنین لازم است بداند چه کسانی به کدام کشورها می‌روند، به دنبال چه درمانی هستند و چرا این کار را انجام می‌دهند. نمی‌توان در یک حباب در مورد استراتژی تصمیم‌گیری کرد، این کار نیازمند دانش کامل از هر آن چیزی است که اکنون در صنعت گردشگری پزشکی می‌گذرد. بعید نیست آن کارهایی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است در سال ۲۰۱۷ با شکست روبرو شود.»

برای وقوع این تغییر مسیر به سمت رونق واقعی گردشگری سلامت و به دنبال آن، توسعه اقتصاد یونان، لازم است بازیگران کلیدی وارد میدان شوند تا یونان را به یک رقیب منعطف‌تر در بازار تبدیل کنند.

منبع: Hospitality Net

نظرات بسته شده است.