گردشگران سلامت ثانویه چه کسانی هستند و چرا مهم‌اند؟

وقتی گردشگر معمولی تبدیل به گردشگر سلامت می‌شود

وقتی صحبت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت می‌کنیم، اغلب صاحبان سرمایه به دنبال شیوه‌های خاصی از تبلیغات برای جلب نظر گردشگران به مقصد موردنظرشان خواهند رفت. درحالی که ظاهرا نیازی به برنامه‌ریزی خاصی نیست چون گردشگران عمومی پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب شدن به سوی خدمات گردشگری سلامت هستند. البته به شرطی که باید برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، انستیتو سلامت جهانی در این زمینه می‌نویسند: براساس برآوردهای انجام‌شده بخش عمده‌ای از مسافران گردشگری سلامت جزو گروه گردشگران سلامت ثانویه هستند. اما گردشگران سلامت ثانویه چه کسانی هستند؟

منظور از گردشگران سلامت ثانویه کسانی هستند که از ابتدا این به قصد استفاده از خدمات سلامت بار سفر نبسته‌اند، بلکه در حین سفر خود یکباره تصمیم به استفاده از خدمات سلامت می‌گیرند. بنابراین گردشگران سلامت ثانویه کسانی هستند که به عنوان گردشگر معمولی به سفر می‌روند اما به دلایل خاصی جذب خدمات سلامت می‌شوند.

این موسسه برآورد کرده است طی سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا ۸۹ درصد از گردشگران حوزه سلامت که بیش از یک هفته در مقصدی اقامت داشته‌اند یکباره تصمیم به استفاده از خدمات سلامت هم گرفته و در نهایت سر از یکی از مراکز ارائه‌دهنده این نوع خدمات درآورده‌اند، درحالی که این تقسیم‌بندی یک سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۶ میلادی چیزی در حدود ۷۰ درصد بوده است. به عبارتی آمار گردشگران سلامت ثانویه در حال رشد است.

گردشگران سلامت ثانویه

کارشناسان موسسه سلامت بهداشت جهانی براین باورند نرخ رشد گردشگران سلامت ثانویه در میان کلیه مسافران عادی سالانه تقریبا ۱۰ درصد است. این روند می‌تواند به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف گردشگری این مهم را یادآوری کند که بهتر است بخش مهمی از فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود را به این بخش از گردشگران معطوف کرده و به قول معروف روی گردشگران سلامت ثانویه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

طی سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا ۸۹ درصد از گردشگران حوزه سلامت که بیش از یک هفته در مقصدی اقامت داشته‌اند یکباره تصمیم به استفاده از خدمات سلامت هم گرفته و در نهایت سر از یکی از مراکز ارائه‌دهنده این نوع خدمات درآورده‌اند

به گفته این موسسه بین‌المللی بیشتر گردشگران سلامت ثانویه با درنظر گرفتن سبک زندگی خود در زادگاه، علاقه و توانایی جسمی خود استفاده از خدماتی خاص را در نظر می‌گیرند که بیشتر در بخش‌های اکوتوریسم، توریسم ماجراجویانه و ورزشی خلاصه می‌شود.

نکته قابل‌توجه در این گزارش که نوامبر سال گذشته درباره سهم بالای گردشگران سلامت ثانویه از کل بازار گردشگری سلامت منتشر شده این است که از کل ۸۳۰ میلیون نفر گردشگر سلامت که در سراسر جهان سفر کرده‌اند تقریبا ۷۳۹ میلیون نفر گردشگر سلامت ثانویه بوده‌اند. تنها ۱۱ درصد معادل ۹۱ میلیون نفر از ابتدا به قصد دریافت خدمات سلامت بار سفر بسته‌اند!

از سوی دیگر بخش جذاب این گزارش برای سرمایه‌گذاران این است که در بخش‌بندی بالا گردشگران سلامت طی دوره یادشده مجموعا ۶۳۹ میلیارد دلار هزینه شده است که از این میزان چیزی حدود ۵۵۱ میلیارد دلار یعنی ۸۶ درصد را گردشگران سلامت ثانویه هزینه کرده‌اند و فقط ۱۴ درصد صورتحساب‌های پرداختی مربوط به گردشگران سلامت اولیه با ۸۸ میلیارد دلار بوده است.

ترجمه: عماد عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.