گردشگران سلامت از کدام کشورها می‌آیند؟

بزرگ‌ترین منابع گردشگران سلامت دنیا را بشناسید

گردشگری سلامت یکی از قدیمی‌ترین فرم‌های گردشگری در دنیا است. ریشه آن به هزاران سال قبل و تمدن‌های عصر برنز می‌رسد. برای مدت بسیار طولانی تا انقلاب صنعتی، گردشگری سلامت غالبا توسط افرادی انجام می‌شد که در محل زندگی خود به خدمات پزشکی تراز اول دسترسی نداشتند و یا به طور کلی از آن محروم بودند.

حالا اما، در طی پنجاه سال اخیر این تعریف دیگر گردشگری سلامت را به خوبی شرح نمی‌دهد. انگیزه‌های انجام سفر درمانی بسیار وسیع‌تر از تنها نبودن امکانات پزشکی است و کشورهای توسعه یافته که در گذشته خود را سردمدار گردشگری سلامت می دیدند و بازار آن را در انحصار داشتند، حالا دیگر تنها مقاصد گردشگری سلامت نیستند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه با به‌ کارگیری گردشگری سلامت به عنوان بخشی از اقتصاد خود، در حال ظهور به عنوان مقاصد برتر این حوزه هستند. در بسیار موارد، کشورهایی که در گذشته به عنوان مقاصد بی‌چون و چرا در گردشگری سلامت شناخته می‌شدند حالا خود را در میان بزرگترین منابع گردشگر سلامت برای دیگر کشورها می‌بینند. اما کدام کشورها در این زمینه از بقیه بیشتر گردشگر سلامت تولید می‌کنند و چرا؟

ایالات متحده آمریکا

کشوری که همواره یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری سلامت بوده، همچنین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گردشگر سلامت در هر بازه سالانه است. انگیزه شهروندان آمریکا در میان اقشار مختلف برای انجام سفر درمانی متفاوت است. بسیاری از آمریکایی‌های متمول سالانه برای گردشگری به اروپا می‌روند و در کنار این سفرها درمان را نیز در طول این سفرها انجام می‌دهند.

اما در میان اقشار پایین‌تر در هرم اقتصادی آمریکا، نظام پزشکی بسیار گران‌ قیمت و غیربهینه آن دلیل اصلی مردم برای انجام سفر درمانی است. تا حدی که خرید بلیط‌های رفت و برگشت هواپیما به کشوری مثل هند، اقامت یک ماهه و هزینه درمان در این کشور جمعا از قیمت درمان در آمریکا کمتر می‌شود. هند و کشور همسایه‌ آمریکا، مکزیک بیشترین گردشگری سلامت آمریکایی را در سال دریافت می‌کنند.

چین

گردشگری هم از نظر قانونی و هم از نظر مالی امکانی است که مردم چین تنها در دو دهه اخیر در این سطح به آن دستیافته‌اند. به عنوان کشوری که به تنهایی بیش از یک هشتم جمعیت جهان را در خود جا داده است، بازار چین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای مورد رقابت برای مقاصد مختلف گردشگری سلامت، خصوصا در جنوب شرق آسیا است. چین با نظام پزشکی منظم مجانی خود جای کمی برای ایجاد انگیزه برای سفر درمانی می گذارد. اما جمعیت عظیم آن به این معنی است که حتی درصد بسیار کوچکی از جمعیت این کشور نیز بخش بزرگی از سهم بازار تشکیل می‌دهد. کشورهای جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور، تایلند و مالزی اصلی‌ترین مقاصد برای گردشگران سلامت چینی هستند.

مکزیک

مکزیک نیز یک کشور دیگر است که هرچند جمعیت آن در حد چین نیست، اما به راحتی از ۱۰۰ میلیون تجاوز می‌کند. مکزیکی‌ها بسته به قشر اقتصادی خود هم در مرز شمالی خود به سمت آمریکا و هم در مرز جنوبی خود به سمت کشورهای آمریکای لاتین مراودات فراوانی را دارند که گردشگری سلامت نیز در میان آن‌ها جای دارد.

علاوه بر این فساد اداری نسبتا بالا و نظام پزشکی مجانی اما ناموثر در کنار محرومیت برخی از نواحی مرزی از امکانات پزشکی از دلایل و انگیزه‌های اصلی مکزیکی‌ها برای انجام سفر درمانی است. در شمال این کشور ایالات متحده و در جنوب برزیل دو مقصد اصلی مکزیکی‌ها برای انجام گردشگری سلامت است.

ترکیه

‌ شاید برای بسیاری از خوانندگان ثابت مدتورپرس حضور ترکیه در این مطلب به عنوان یکی از منابع گردشگر سلامت تعجب‌آور باشد. ترکیه بزرگترین مقصد گردشگری سلامت در خاورمیانه است. اما روی دیگر سکه برخی از مقاصد موفق در گردشگری سلامت، نظام پزشکی‌ای است که به در راه گردشگری سلامت موفق در سطح دولتی کیفیت و در سطح خصوصی مدت انتطار برای درمان را قربانی کرده‌اند.

هرچند در مورد ترکیه این موضوع چندان وخیم نیست، در هر حال سالانه بیش از یکی میلیون شهروند ترکی برای درمان‌های ارزان راهی کشورهای حوزه بالکان مانند بلغارستان و مجارستان می‌شوند. در حالی که شهروندان متمول‌تر ترکی برای درمان  راهی کشورهایی مانند انگلستان و آلمان می‌شوند. انگیزه اصلی ترک‌ها برای سفر درمانی انجام گردشگری عادی همراه با گردشگری سلامت و برای برخی دیگر مدت‌های طولانی انتطار برای نوبت درمانی است.

اندونزی

اندونزی کشوری است که شاید تمام دلایلی که باقی کشورهای این مطلب به واسطه آن‌ها به عنوان منابع گردشگری شناخته می‌شوند را با هم ترکیب کرده است. اندونزی جمعیت بالغ بر ۲۷۰ میلیون نفر دارد. در عین حال این کشور از چند جزیره بزرگ جدا و تعداد بسیار زیادی جزیره کوچک‌تر تشکیل شده است. این امر برای بسیاری از جزیره‌های دسترسی به کشورهای مجاور را برای درمان راحت تر می‌کند.

در عین حال نظام درمانی این کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارد و توانایی پاسخگویی به جمعیت انبوه این کشور را ندارد. همه این عوامل در کنار هم انگیزه‌های اصلی مردم این کشور برای سفر درمانی هستند. اندونزی همچنین در منطقه جنوب شرق آسیا واقع است که دارای کشورهای سرآمد بسیاری در گردشگری سلامت است. مالزی،‌ تایلند دو کشوری هستند که بخش بزرگی از گردشگری سلامت خود را در گروی ادامه ورود گردشگران سلامت از اندونزی می‌بینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.