گردشگری سلامت مثل توپ می ترکاند/ تحلیلی از مجله فوربس

در سال ۲۰۱۵ گردشگری پزشکی که یکی از اجزای گردشگری مراقبت پزشکی است بین ۶۰ میلیارد و ۷۰ میلیارد دلار آمریکا درآمدزایی کرد. در طول پنج سال یعنی تا سال ۲۰۲۰ خیلی محتمل است که گردشگری سلامت دست کم دوبرابر این درآمد را به دست آورد. تمامی این خوشبینی‌ها تحت تأثیر میزان سرمایه‌ گذاری در گردشگری سلامت است.

دگرگونی در مراقبت‌های پزشکی در سطح جهانی درحال باز کردن درهای امید به روی گردشگری مراقب پزشکی است. گردشگری پزشکی جایی است که مردم به کشور دیگری سفر می‌کنند تا درمان پزشکی دریافت کنند. برای مثال، مردم از کشورهای کمتر توسعه یافته مسافرت می‌کنند تا در کشورهای توسعه یافته‌تر مراقبت‌های پزشکی فوق پیشرفته دریافت کنند. با این وجود بسیاری از مردم اکنون به سراسر جهان سفر می‌کنند تا مراقبت‌های پزشکی به نسبت ارزان‌تری دریافت کنند.

گردشگری سلامت مفهوم جامع‌تری است. این مفهوم در کنار گردشگری پزشکی به مردمی اشاره دارد که برای مراقبت‌های پیشگیرانه و بازپروری به دیگر کشورها مسافرت می‌کنند. در حقیقت، تمامی اشکال مراقبت‌های پزشکی پیشگامانه و واکنشی جامع طرح‌های تندرستی و حال خوب همگی بخشی از گردشگری سلامت هستند.

محرک‌های بسیار شاخصی برای گردشگری سلامت وجود دارند، یکی از آنها هزینه است. توانایی دریافت درمان‌های قابل قیاس در هزینه‌های پایین‌تر برخی افراد را ترغیب به مسافرت می‌کند. محرک کلیدی دیگر این است که گاهی اوقات لازم است به منظور به دست آوردن به روزترین درمان‌های پزشکی مسافرت کنیم.

توصیه‌هایی برای سرمایه‌ گذاری در گردشگری سلامت

دانیل کاردین، مؤسسس و مدیرعامل WorldClinic که یک عمل جهانی پزشکی مخابراتی است که از خانواده‌های سراسر جهان مراقبت می‌کند و در زمینه برنامه ریزی تطبیقی طول عمر، پیشگام به حساب می‌آید در مورد اهمیت سرمایه‌ گذاری گردشگری سلامت توضیح می‌دهد:

«بهترین راه حل مراقبت پزشکی برای یک مشکل ویژه اغلب در مرکز پزشکی محلی شما یا سیستم بهداشت شما یافت نمی‌شود و من انتظار دارم که این چالش بیش از آنکه بهتر شود وضع بدتری پیدا کند. در آمریکا از آنجایی که تمام درآمدهای بیمارستانی در عمل از بازپرداخت شخص ثالث به دست می‌آید، این درنهایت شخص ثالث-بیمه گذار یا مدیکر (برنامه ملی بیمه اجتماعی آمریکا) است که تصمیم می‌گیرد بیشتر مردم چه مراقبت‌هایی می‌خواهند دریافت کنند. افراد مطلع و مبتلا به مشکلات پزشکی جدی به لحاظ جهانی به دنبال درمان‌هایی هستند که کیفیت بهتری نسبت به آن چیزی داشته باشد که می‌توانند در خانه و در چارچوب برنامه مدیکر دریافت کنند و تمایل دارند که به صورت شخصی برایش پرداخت کنند.»

سرمایه گذاری در گردشگری سلامت
پیشبینی‌ها نشان دهنده آینده بسیار مثبت جذب درآمد از طریق سرمایه‌گذاری در توریسم درمانی تا سال ۲۰۲۰ هستند.

به گفته او «متأسفانه این استراتژی در نهایت با شکست روبرو می‌شود. هدف بهینه آنها نباید دسترسی به بهترین مراقبت‌ها با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها باشد، بلکه در عوض هدف این است که هرگز مشکل پزشکی جدی مانند حمله قلبی یا سرطان را تجربه نکنند. امروزه این کار با طراحی برنامه‌ای انجام می‌شود که ریسک شخصی شما را با پیشگیری فعال ترکیب می‌کند تا خطر این کار را پایین بیاورد. ما در حال حاضر درحال طی کردن تمامی روش‌ها به سمت یک ژنوم جداگانه هستیم تا متوجه شویم منبع ریسک ذاتی افراد برای بیماری احتمالاً کجاست و سپس با انطباق آن ریسک بر انتخاب‌هایی که افراد در سبک زندگی خود دارند یک برنامه کاملاً طیفی برای پیشگیری از بیماری‌های جدی خلق کنیم. من انتظار دارم که بسیاری از مردم این رویکرد را به منظور تحقق ارزش ذاتی‌اش و با همین منظور به کار بندند.»

آنچه عیان است اینکه تعداد قابل توجهی از نهادهای پزشکی در پی سرمایه‌ گذاری در گردشگری سلامت هستند. آن دسته از تسهیلات و شرکت‌های مراقبت پزشکی که می‌توانند مراقبت‌های استثنایی ارائه دهند و آنهایی که در صدر خدمات قرار دارند می‌توانند به طور بالقوه در این محیط ترقی کنند. با این حال با توجه به جذب ثروتمندان و بسیار پولدارها چیزی که همچنان برای این نهادهای پزشکی و اقدام‌ها ضروری است ایجاد حامیانی است که معمولاً متخصصان فعال در خارج از حوزه پزشکی هستند؛ یعنی کسانی که ثروتمندان برای خدمات و مراجعات خود به آنها وابسته هستند.

این مقاله در بخش «تفکر رهبران» و به قلم راس پرینس، نویسنده حوزه خلق و مدیریت ثروث استثنایی در مجله فوربس منتشر شده است.

نظرات بسته شده است.