دوره عالی دیپلماسی و گردشگری سلامت برگزار شد

صنعت گردشگری سلامت چطور می‌تواند به تقویت برند ملی کشورها کمک کند؟

دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با همکاری فعالان صنعت گردشگری سلامت «دوره عالی دیپلماسی سلامت: گردشگری سلامت» را برگزار کرد

 

در مراسم ابتدایی این رویداد یک روزه، دکتر جواد شعرباف دبیر علمی دوره‌های عالی دیپلماسی این دانشکده با معرفی این دوره‌ها و تشریح اهداف آن‌ها تاکید کرد در گفت‌وگو با فعالان صنعت گردشگری سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که این بازار می‌تواند در توسعه دیپلماسی عمومی کشور نقش داشته باشد.

دکتر جواد شعرباف به گفته او مدرسه تابستانی این دانشکده که روی توسعه دیپلماسی عمومی در صنعت‌ها و حوزه‌های مختلف متمرکز است این دوره را با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و علاقمندان به مطالعات جهان با صنعت مدیکال توریسم طراحی و اجرا کرده است.

 

گردشگری سلامت و دیپلماسی

در این رویداد دکتر محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر بهداشت و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل این وزارتخانه در یک کارگاه یک و نیم ساعته با موضوع «دیپلماسی سلامت: فرصت‌ها و چالش‌ها» صحبت کرد.

در دومین کارگاه این دوره هم دکتر محمد پناهی دبیر سابق شورای راهبری گردشگری سلامت کشور و دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درباره «جایگاه دیپلماسی گردشگری سلامت در ایران و جهان» سخنرانی داشت.

دکتر محمد پناهیدر سومین بخش از کارگاه‌های تخصصی این رویداد هم دکتر سعید هاشم‌زاده رییس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ارائه خود را با موضوع «ورود به کسب‌وکار گردشگری سلامت؛ الزامات و مجوزها و فنون اعتباربخشی بین‌المللی» با حاضرین در این کارگاه به اشتراک گذاشت.

دکتر سعید هاشم زادهدکتر هاشم‌زاده تاکید کرد گردشگری سلامت بدون توجه به مناسبات و الزامات بین‌المللی نمی‌تواند رشد و توسعه زیادی داشته باشد.

 

نقش دانشجویان مطالعات جهان در گردشگری سلامت

در چهارمین کارگاه تخصصی دوره عالی دیپلماسی سلامت هم رضا جمیلی بنیان‌گذار مدتورپرس و فعال گردشگری سلامت در یک ارائه به «مبانی اکوسیستم گردشگری سلامت و بازیگران آن» پرداخت و تاکید کرد دانشجویان رشته‌های مختلف دانشکده مطالعات جهان می‌توانند با توجه به شناختی که از فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشورهای گوناگون دارند نقش مهمی را در صنعت مدیکال توریسم کشور برعهده بگیرند.

رضا جمیلیجمیلی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت گردشگری سلامت برای بهبود جایگاه و اعتبار برند ایران در منطقه و جهان، ورود بیماران بین‌الملل به کشور را دارای اهمیتی فرااقتصادی دانست که می‌تواند به تامین امنیت و جهانی شدن برخی شهرهای کشور کمک کند. جمیلی با برشمردن بازیگران مختلف این اکوسیستم نقش بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و پزشکان را در این صنعت مهم دانست و تاکید کرد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با مطالعات جهان، می‌توانند بازوی مشورتی و اجرایی خوبی برای این بازیگران باشند.

هادی شجاریدر کارگاه دیگری هم هادی شجاری بنیان‌گذار آریامدتور به نقش سه عنصر کلیدی این صنعت یعنی بازاریابی، درمان و سفر پرداخت و تاکید کرد درمان مهم‌ترین رکن این بازار است و به همین دلیل مهم‌ترین بازیگر آن را باید بیمارستان‌ها دانست. او در ادامه به راه‌های جذب بیمار و شیوه‌های مختلف بازاریابی در این صنعت پرداخت و چهار مدل مختلف را با شرکت‌کنندگان در این دوره به اشتراک گذاشت.

 

تجربه دیگر کشورها در گردشگری سلامت

در آخرین کارگاه دوره عالی دیپلماسی سلامت هم دکتر امیر اصلان‌زاده فعال گردشگری سلامت و معاون گردشگری مرکز مشاوره ایرانیان خارج کشور در ارائه‌ای با عنوان «بررسی تجربه کشورهای منطقه و جهان در گردشگری سلامت» به مسیرهایی که کشورها در گردشگری سلامت برای کسب درآمد و تقویت برند ملی خود در پیش گرفته‌اند پرداخت.

دکتر امیر اصلان زادهکارگاه‌های این رویداد یک روزه با پرسش و پاسخ دانشجویان و شرکت‌کنندگانی که به شکل حضوری و آنلاین در آن شرکت کرده بودند همراه بود و در پایان تاکید شد که دوره‌های عالی دیگری در حوزه سلامت و گردشگری در مدرسه تابستانی دانشکده مطالعات جهان برگزار خواهد شد.

این رویداد علمی در پایان ضمن تقدیر از سخنرانان خود، مدرک دانشگاه تهران را به شرکت‌کنندگان اعطا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.