جنجال هزینه 303 هزاردلاری درمان کمر در کلرادو

پرونده لیزا فرنچ و فرصت‌های گردشگری سلامت با تمرکز بر بیماران آمریکایی

وقتی دکتر به لیزا فرنچ گفت به دلیل مشکل دیسک کمرش ممکن است با یک افتادن ساده یا ضربه خوردن فلج شود او تصمیم گرفت فوری خود را درمان کند. او وقتی زیر تیغ جراحی رفت تا دیسک کمرش را درمان کند فکر می‌کرد نهایتا 1337 دلار غیر از هزینه‌هایی که بیمه متقبل خواهد کرد باید پرداخت کند. اما وقتی بعد از دو جراحی، بیمارستان به این شهروند ایالت کلرادو اعلام کرد باید 229 هزار دلار شخصا پرداخت کند زندگی او و شوهرش با یک بحران موجه شد. تمام پولی که او و همسرش برای درمان‌های اضطراری کنار گذاشته بودند 1000 دلار بود ولی هزینه این دو جراحی کمر روی هم رفته با دیگر هزینه‌های بیمارستان عدد خیره‌کننده 303 هزار و 709 دلار شده بود که بیمه کمتر از 100 هزار دلار آن را پر داخت می‌کرد.

این اتفاق در سال 2014 و در بیمارستان کولوی شهر وست‌مینستر این ایالت برای لیزا فرنچ رخ داد. او از آن زمان تا امروز درگیر یک دادگاه و شکایت حقوقی بوده تا ثابت کند که نباید و نمی‌تواند چنین پولی را پرداخت کند. هزینه‌های تحمیل‌شده به این بیمار هم گویا بابت امضا کردن یک بند در موافقت‌نامه‌ بیمارستان بوده که بیمار را ملزم می‌کند همه هزینه‌های پنهان و غیرقابل پیشبینی را شخصا پرداخت کند. استدلال بیمارستان این بوده که به دلیل شرایط خاص و پیچیده این بیمار، پزشکان مجبور به اعمال روش‌ها و درمان‌های خاصی شده‌اند که هزینه‌های بیشتری داشته‌اند.

حالا بعد از هفت سال و یک دوره طولانی شکایت‌ها و دادگاه‌های مختلف این شهروند آمریکایی موفق شده از دادگاه رایی بگیرد مبنی بر اینکه نباید چنین هزینه‌ای را که در ابتدا به او اعلام نشده بود پرداخت کند. اما به همین بهانه روزنامه واشنگتن پست مقاله‌ای تحلیلی منتشر کرده که چطور هزینه‌های درمان‌هایی چون دیسک کمر، قلب و ارتوپدی و … شهروندان آمریکایی را با بحران‌های مالی در زندگی مواجه می‌کند. هزینه‌هایی که در بیشتر موارد در بیمارستان‌های خصوصی از صد هزار دلار بالاتر می‌روند و درصورتی که بیمه آن‌ها را پوشش ندهد کار خانواده‌های آمریکایی برای پرداخت صورتحساب‌های بیمارستان‌ها بسیار سخت می‌شود.

پای این مقاله هم بسیاری از شهروندان آمریکایی با گلایه از سیستم درمانی و بیمه‌ای آمریکا و هزینه‌های سرسام‌آور درمان، به هموطنان خود پیشنهاد کرده‌اند برای درمان‌هایی از این دست به خارج کشور و جاهایی چون مکزیک و برزیل و کوبا سفر کنند. نشانه‌هایی از افزایش احتمالی سفرهای درمانی در پساکرونا که مهم‌ترین تاثیرش بر اقتصاد سلامت کشورهای توسعه یافته، گران شدن خدمات درمانی بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.