گزارشی درباره آخرین آمارها و بازیگران صنعت اسپا در دنیا

چطور خدمات ماساژ به‌تنهایی به یک بازار ۱۶۰ میلیارد دلاری تبدیل شده است؟

Processed with VSCO with a6 preset

بازار خدمات ماساژ در سال‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است. از یک سو تغییرات جمعیتی در جهان و ‍‍پیرتر شدن مردم کشورهای مختلف و از سوی دیگر صنعتی شدن بیشتر روندهای زندگی و استرس‌ها و فشارهای روزمره ناشی از آن باعث شده تا هم نیازهای جسمی و هم نیازهای روانی به خدمات این صنعت روبه روز بیشتر شود.

صنعتی که در میان صنعت‌های دیگری چون سلامت، تندرستی، اوقات فراغت و گردشگری خود را تعریف کرده توانسته به‌خوبی از این میان‌رشته‌ای بودن بهره جوید و فرصت‌های کسب‌وکاری بیشتری را برای خود مهیا سازد. فرصت‌هایی که باعث به وجود آمدن رشته‌ها و بخش‌های کسب‌وکاری تخصصی در این صنعت شده که هر یک خود بدل به صنعتی قدرتمند شده‌اند.

در این میان ماساژ به عنوان یکی از خدمات اصلی در صنعت اسپا، دارای اهمیت بسیار زیادی است. ماساژ به عنوان یک روش درمانی و آرامش‌بخش، به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند و باعث بهبود خواب و تقویت سلامت جسمانی و روحانی مشتریان می‌شود.

 

ماساژ در گردشگری تندرستی نقش مهمی در جذب گردشگران به کشورهای مختلف دارد. این صنعت با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات بهداشتی و تندرستی، رونق خوبی پیدا کرده است. کشورهایی مانند تایلند، چین، ژاپن و ترکیه با استفاده از ظرفیت‌های بازار ماساژ خود، سعی در جذب گردشگران دارند.

حجم بازار خدمات ماساژ در دنیا و بازیگران اصلی آن

حجم گردش مالی سالانه بازار خدمات ماساژ در دنیا حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است. کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، فرانسه و آلمان از بزرگترین بازارهای ماساژ در جهان هستند.

روز به روز بخش‌های جدیدتر و نوآورانه‌ای از ماساژ در صنعت اسپا پیدا می‌شود که شامل ماساژ صورت، پا، دست، سر و… هستند. همچنین تکنولوژی‌های جدید نظیر لیزرتراپی نیز در حال شکل‌گیری است که می‌توانند به عنوان مکمل ماساژ به رشد این صنعت کمک کنند.

اهمیت ماساژ آنقدر زیاد شده که بسیاری اعتقاد دارند آینده اسپا‌ها بستگی بسیار زیادی به خدمات ماساژ دارد. با توجه به رشد جوامع ثروتمند دنیا و فضای رقابتی شده در صنعت گردشگری، توسعه روزافزون هتل‌های لوکس و ریزورت‌های پنج ستاره این روزها به همه فعالان حوزه گردشگری توصیه می‌شود که باید روی خدمات اسپای خود تأکید کنند تا بتوانند با سایر رقبای خود در این صنعت بزرگ رقابت کنند.

 

نقش ماساژ در صنعت گردشگری تندرستی

ماساژ در گردشگری تندرستی نقش مهمی در جذب گردشگران به کشورهای مختلف دارد. این صنعت با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات بهداشتی و تندرستی، رونق خوبی پیدا کرده است. کشورهایی مانند تایلند، چین، ژاپن و ترکیه با استفاده از ظرفیت‌های بازار ماساژ خود، سعی در جذب گردشگران دارند. این کشورها با ارائه خدمات ماساژ با کیفیت بالا و قابل قبول، تلاش می‌کنند تا بازار خود را گسترش داده و درآمد بسیار زیادی را از صنعت گردشگری به دست آورند.

آموزش علمی و کاربردی در توسعه بازار خدمات ماساژ بسیار مهم است. استفاده از استانداردهای بین‌المللی نقطه قوت این صنعت است. همچنین، آموزش مناسب به عامل‌های بازار خدمات ماساژ نقطه قوت دیگری در جذب گردشگران به یک کشور محسوب می‌شود.

بخش مهمی از مشتریان بازار خدمات ماساژ را سالخوردگان و بازنشسته‌های کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند شکل می‌دهد اما این روزها و با بیشتر شدن نقش نسل زد و جوانان متولد هزاره سوم در اقتصاد دنیا آن‌ها هم ماساژ را به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم خود مدنظر قرار داده‌اند.

این روزها بازار خدمات ماساژ خاورمیانه با رشد قابل‌توجهی همراه شده و بازیگران شرق آسیا تلاش دارند سهم بازار خود از این منطقه را با جذب گردشگران کشورهای عربی بیشتر و بیشتر کنند. در این میان کشورهایی مانند ترکیه هم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این بخش از صنعت اس‍پا کرده‌اند و هتل‌های بزرگ خود را با خدمات متنوع ماساژ به گردشگران مختلف دنیا از جمله اروپایی‌ها و کشورهای عربی معرفی می‌کنند.

 

 

 

رویدادهای مهم بازار خدمات ماساژ و اسپا در دنیا

اما مانند هر صنعت دیگری در دنیا، برای توسعه بازار خدمات ماساژ و یا همگام شدن با آخرین تغییرات و تحولات آن یکی از بهترین کانال‌ها شناسایی و حضور در رویدادهای مرتبط بین‌المللی است. اغلب مهم‌ترین بازیگران و فعالان کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت‌ها بیشتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی، کنفرانس‌های حوزه، دوره‌های آموزشی و همچنین در شبکه‌های اجتماعی دور هم جمع می‌شوند.

در کشورهای مختلف رویدادهای زیادی مرتبط با ماساژ برگزار می‌شود اما شاید بتوان مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با ماساژ و اسپا در دنیا را اینگونه برشمرد:

– کنگره جهانی ماساژ

– نمایشگاه بین‌المللی اسپا و سلامتی

– کنفرانس بین‌المللی اسپا و زیبایی

– جشنواره جهانی ماساژ و تکنیک‌های درمانی

مسابقه جهانی اسپا

 

این روزها بازار خدمات ماساژ خاورمیانه با رشد قابل‌توجهی همراه شده و بازیگران شرق آسیا تلاش دارند سهم بازار خود از این منطقه را با جذب گردشگران کشورهای عربی بیشتر و بیشتر کنند.

موفق‌ترین کسب وکارهای حوزه خدمات ماساژ و اسپا در دنیا

بازیگران زیادی در بازار خدمات ماساژ و اسپا در سال های اخیر توانسته‌اند برندهای قدرتمندی برای خود بسازند و فاصله محسوسی را با سایر رقبا یشان در دنیا ایجاد کنند. اگرچه هنوز هم شاهد تولد نام‌ها و شرکت‌ها و کسب وکارهای جدید و پرقدرت هستیم اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین نام‌ها و برندهای حوزه صنعت اسپا و ماساژ در حال حاضر عبارتند از ریزورت فور سیزونز، هتل‌های سپتار و چودری لیدر اما ریزورت‌های دیگری در دنیا هستند که توانسته‌اند با ارائه بسته‌های کامل تندرستی و سرگرمی به نام‌های شناخته‌شده صنعت اسپا در دنیا تبدیل شوند.

۱-اس‍پاهای تالاب آبی ایسلند: تالاب آبی که به دلیل آب دریا و ماسک‌های گل سیلیسی خود معروف است، یکی از محبوب‌ترین آبگرم‌ها در جهان است.  گردشگران از سراسر جهان به ایسلند می‌آیند تا این آبگرم منحصر به فرد را تجربه کنند. در اطراف این تالاب هتل‌ها و ریزورت‌های مختلفی شکل گرفته که اسپاهای آن‌ها و خدمات ماساژدرمانی‌شان حالا در کل دنیا شناخته‌شده است.

۲- شیواسام تایلند (Chiva-Som): یک استراحتگاه آبگرم لوکس است که در Hua Hin تایلند واقع شده است.  این شهر به دلیل رویکرد جامع خود به سلامتی و ارائه طیف گسترده‌ای از درمان‌ها از جمله ماساژ سنتی تایلندی، کلاس های یوگا و برنامه‌های سم زدایی در دنیای ماساژ یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای جلب گردشگر است.

۳- میروال ریزورت و اس‍پا واقع در ایالات متحده آمریکا: (Miraval Resort & Spa) این ریزورت شناخته شده واقع در توسان در ایالت آریزونای آمریکا به دلیل اقامتگاه‌های مجلل و برنامه‌های سلامتی خود حسابی شناخته شده است فعالیت‌های متنوعی مانند پیاده‌روی، مدیتیشن و اسب‌سواری ارائه می‌دهد و انواع ماساژهای بین‌المللی آن یکی از جاذبه‌هایش برای گردشگران کشورهای متول غربی از جمله خود آمریکایی‌ها و کانادایی‌هاست.

۴- کلینیک سلامتی شا، اسپانیا: کلینیک سلامتی شا در آلیکانته اسپانیا واقع شده است و به دلیل رویکرد پزشکی خود به سلامت و تندرستی شناخته شده است. این مرکز طیف وسیعی از درمان‌ها از جمله طب سوزنی، آب درمانی و مشاوره تغذیه را ارائه می‌دهد و ماساژ در برنامه‌های آن جایگاه ویژه‌ای دارد و سرمایه‌گذاری زیادی روی این بخش از خدمات خود کرده است.

 ۵- آبگرم گروتا جوستی، ایتالیا: آبگرم گروتا جوستی در توسکانی ایتالیا قرار دارد و به خاطر حمام‌های خاصش که از چشمه‌های آبگرم غارهای این منطقه سرچشمه می‌گیرند معروف است.  این اسپا همچنین انواع درمان‌ها مانند ماساژ سر و صورت را به توریست‌های کشورهایی چون آلمان و اتریش و آمریکا و… ارائه می‌دهد.

 

 

در اینباره بیشتر بخوانید:

رویداد بین‌المللی اسپا و ماساژ world spa contest اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

همه‌چیز در مورد رقابت اسپاها و ماساژورها در رویداد World Spa Contest در گفت‌وگو با پانته‌آ ضیمران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.