گجت‌های گراویدا مراقب مادران باردار

مهدی مهراد بنیان‌گذار گراویدا از شکل‌گیری ایده استارتاپش می‌گوید

مهدی مهراد بنیان‌گذار استارتاپ گراویدا به‌همراه تیمش در حال ساخت و توسعه گجت‌های هوشمند برای مراقبت بهتر از مادران باردار هستند. او در شهر شیراز و سال ۶۰ متولد شده است و همچنین در رشته در رشته برق تحصیل کرده است. مهراد همچنین دانشجوی ارشد رشته علوم شناختی در پژوهشگاه علوم شناختی است. او درباره راه‌اندازی گراویدا می‌گوید: «من به موضوعات روانشناسی علاقه‌مند بودم و چند سالی می‌شد که در این حوزه مطالعه می‌کردم. از طرف دیگر به حوزه سلامت علاقه‌مند بودم و تمایل داشتم کسب‌وکاری را در این حوزه راه بیاندازم. در همین راستا تلاش‌هایی کردم و با دوستانم قصد راه‌اندازی اپلیکیشنی را در حوزه پرونده‌های الکترونیک داشتیم. ولی به‌دلیل بوروکراسی‌های اداری این ایده پیش نرفت. ایده گراویدا را در استارتاپ ویکندی که در دی ماه ۹۷ در دانشگاه تهران برگزار شد مطرح کردم که موفق به کسب مقام اول شد. پس از این رویداد تیمی را تشکیل داده و کار را آغاز کردیم.»

چه نیازی را در حوزه سلامت احساس کردید که منجر به شکل‌گیری ایده استارتاپ گراویدا شد؟

دوستان زیادی در حوزه روانشناسی و پزشکی دارم، به‌همین واسطه با دغدغه‌های آن‌ها آشنا بودم. ایده گراویدا نیز از نیازهایی که در حوزه زنان و زایمان می‌دیدم به ذهنم رسیدم. یکی از دوستانم در این حوزه فعال است و طی صحبت‌هایی که با او داشتم با خلاهای این حوزه آشنا شدم و تصمیم گرفتم استارتاپی را در جهت پاسخگویی به این نیازها راه بیاندازم.

در گراویدا چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

مشکلی که در حوزه زنان و زایمان شناسایی کردیم این بود که عدم امکان پایش مستمر مادران باردار منجر به بروز مشکلاتی برای برای مادر و جنین می‌شود. یکی از این مشکلات این بود که اگر به موقع ضربان نبض مادر و جنین چک نشود می‌تواند خطرساز باشد. برای همین گجتی را طراحی کردیم که به وسیله آن و از طریق اپلیکیشین اطلاعات حیاتی مادر و جنین به‌صورت پیوسته در اختیار پزشک و تیم پشتیبانی قرار بگیرد.

طراحی این گجت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

گجت طراحی شده و ما در مرحله ساخت MVP و اعتبارسنجی نهایی هستیم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در مورد گجت گراویدا و امکاناتی که در اختیار مادران باردار و پزشکان قرار می‌گیرد بیشتر توضیح دهید؟

در اپلیکیشین گراویدا تمرکز اصلی ما بر روی مادران با ریسک بالا بوده است. مادرانی که دارای دیابت، فشار خون بالا و یا دچار نقص ایمنی هستند. برهمین اساس امکاناتی را در گجت ایجاد کردیم که اطلاعات مورد نیاز پزشک از طریق اپلیکیشن منتقل شود و پزشک بتواند براساس اطلاعات دریافتی وضعیت مادر و جنین را چک کند و در صورت نیاز او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع دهد.

گجت چگونه توسط مادران باردار باید استفاده شود؟

گجت از طریق پزشکان در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد و به دو صورت دستبند و کمربندی است. دستنبد برای دریافت اطلاعات مربوط به فشار خون و نبض است. گجت کمربند هم به شکم مادر بسته شده و از این طریق وضعیت ضربان قلب و پیوستگی حرکات جنین کنترل می‌شود. اطلاعات گجت‌ها به‌صورت بلوتوث به اپلیکیشن منتقل می‌شود و پس از آن در اختیار پزشک و تیم پشتیبانی که شامل ماماها است، قرار می‌گیرد.

چند بار نیاز است که مادران از این گجت ها استفاده کنند؟

تعداد استفاده از دستگاه بستگی به وضعیت مادر و توصیه پزشک دارد. ما روش استفاده از دستگاه را به مادران آموزش می‌دهیم.

هزینه استفاده از این خدمات چقدر است؟

ما گجت را نمی‌فروشیم و از طریق پزشکان به‌صورت امانی در اختیار مادران قرار داده می‌شود. چون مادران بیشتر از ۹ ماه به آن نیاز ندارند. برهمین اساس ودیعه‌ای را در ابتدا دریافت کرده و سپس به‌صورت اشتراک ماهیانه این خدمات را تمدید می‌کنیم. اشتراک ماهیانه شامل مشاوره و پایش اطلاعات می‌شود. البته قیمت‌ها چون در مرحله MVP هستیم هنوز نهایی نشده است.

با چه سرمایه اولیه استارتاپ گراویدا شروع به کار کرد؟

ما سرمایه اولیه را از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دریافت کردیم و با چند سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم.

حجم بازاری را چقدر ارزیابی کردید و قصد دارید چند درصد از آن را بدست بیاورید؟

حدود یک میلیون و چهارصد هزار زایش در سال رخ می دهد که حدود ۱۷۰ هزار آن تنها در تهران است. هدف‌گذاری ما برای سال اول این است که ۱۰۰۰ زایش را پوشش دهیم و در سال دوم این رقم را به ۵۰۰۰ برسانیم.

برای اینکه به این اهداف دست پیدا کنید لازم است با چند پزشک در ارتباط باشید؟

ما در گراویدا حداقل باید ۴۰ پزشک ارتباط داشته باشیم. در حال حاضر با ۵ پزشک مذاکره را شروع کرده‌ایم.

در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کرده‌اید؟

از آنجایی که در ابتدا با مشاوره پزشک کار خود را شروع کرده نیاز را به درستی شناسایی کردیم. برهمین اساس تا کنون ۷۰ درصد در مرحله اعتبارسنجی پاسخ مثبتی را از بازار دریافت کردیم.

در این حوزه رقیبی شناسایی کردید؟ آیا محصول خود را قابل رقابت با نمونه‌های خارجی می‌دانید؟

تقریبا در داخل ایران رقیبی نداریم. یکی از اهداف ما این است که با مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی محصول را در اروپا عرضه کنیم.

در این مدت با چه موانعی روبرو بوده‌اید؟

با توجه به اینکه مرحله­ ورود به بازار این پروژه شروع نشده است هنوز به مانع خاصی برخورد نکرده‌ایم. البته با توجه به اینکه یک طرف فعالیت ما مربوط به وزارت بهداشت می‌شود و از طرف دیگر با مادران باردار در ارتباط هستیم احتمالا در آینده با مشکلاتی روبرو خواهیم شد و از الان خود را برای رویارویی با این مشکلات احتمالی آماده می‌کنیم.

به‌طورکلی در حوزه سلامت جای چه ظرفیت‌هایی را خالی می‌بینید که نیاز است بیشتر به آن پرداخته شود؟

به‌طور‌کلی در حوزه سلامت خلاهای زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال در حوزه پرونده‌های الکترونیک بیماران، سالمندان و  غیره ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از تکنولوژی به نیازهای هر بخش پاسخ داد. خوشبختانه فعالیت در حوزه سلامت در ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد و با فرهنگ‌سازی در این حوزه می‌توان بازار خوبی را ایجاد کرد.

مطالب مرتبط:

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.