از خدمات زیبایی تا جراحی قلب در استارتاپ طبیمار

گفت‌وگو با امیرمحمد سوری بنیان‌گذار استارتاپ طبیمار 

استارتاپ طبیمار یکی از استارتاپ‌هایی است که در حوزه توریست درمانی فعالیت می‌کند. امیرمحمد سوری و رامین مومن‌نژاد از بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند. امیرمحمد سوری در سال ۷۳ و در شهر تهران متولده شده است. او درخصوص راه‌اندازی این این استارتاپ می‌گوید: «من از سمت مادری اهل مشهد هستم و خانواده مادری من در مشهد هتل‌دار هستند. در دوران دانشجویی بارها دیده‌ام گردشگران خارجی که به هتل‌ها مراجعه می کنند به‌دنبال پزشک هستند و بازار شهر مشهد در این حوزه با حضور دلال‌ها بازار خوبی نبود. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم از ظرفیت‌های موجود این شهر استفاده کنیم و وارد حوزه گردشگری سلامت شویم. البته من یک بار با تیم دیگری این استارتاپ را راه انداختم ولی موفق نشدیم که کار را با یکدیگر دنبال کنیم. از دی ماه ۹۷ طبیمار را با تیم جدید و جذب سرمایه‌ای که داشتیم راه‌اندازی کرده و اکنون یک تیم ۱۲ نفره هستیم.»

در طبیمار چه خدماتی ارائه می دهید؟

ما در طبیمار بر روی دو ارزش پیشنهادی مانور می‌دهیم. ارزش اول کیفیتی خدماتی است که ارائه می‌دهیم و متخصصان با توجه به تیم پزشکی مورد تایید قرار گرفته‌اند.  ارزش دوم این است که ارائه خدمات بدون هیچ‌گونه معطلی انجام می‌شود. از طرفی تلاش کرده‌ایم که شفافیت را در کار ایجاد کنیم تا کاربر از قیمت کلیه خدمات اطلاع داشته باشد و با نگاه باز انتخاب خود را انجام دهد. خدماتی که ما در طبیمار ارائه می‌دهیم شامل مشاوره قبل از ورود به کشور در حوزه درمانی و گردشگری است.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در حال حاضر چه درمان هایی را در طبیمار پوشش می دهید؟

ما به‌طور تقریبی ۱۷ درمان را در طبیمار پوشش می‌دهیم که از خدمات زیبایی تا انواع جراحی‌های قلب را دربرمی‌گیرد. کاربران با مراجعه به سایت می‌توانند نوع درمان خود را انتخاب کنند و قدم به قدم مراحل را طی و خدمات را دریافت کنند.

با چه تعداد بیمارستان و هتل طرف قرارداد هستید؟

استارتاپ طبیمار با ۵ بیمارستان و حدود ۱۰ پزشک در هر بخش در ارتباط است. پراکندگی بیمارستان‌ها فعلا در تهران و مشهد است. درحال حاضر لینک رزرواسیون آنلاین برای هتل‌ها وجود ندارد و قصد داریم در آینده این خدمات را نیز ارائه دهیم. فعلا طبق درخواست بیمار رزرواسیون هتل را تنها برای او انجام می‌دهیم.

از دی ماه ۹۷ تاکنون چه تعداد گردشگر و از چه کشورهایی از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

تاکنون حدود ۱۰ گردشگر از خدمات طبیمار استفاده کرده‌اند که اکثرا از کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق درخواست بوده‌اند ولی درخواست هایی هم از اروپا داشتیم.

از چه راه‌هایی بیشتر برای معرفی خدمات خود استفاده می‌کنید؟

تاکنون به‌صورت آفلاین خدمات را معرفی می‌کردیم و از ارتباطاتی که با پزشکان در کشورهای مختلف داشتیم برای معرفی خدمات خود استفاده کردیم.

با چه سرمایه اولیه کار خود را شروع کردید؛ گفتید که از همان ابتدا جذب سرمایه داشتید؟

بله ما با سرمایه در حد بذری کار خود را شروع کردیم و یک شرکت وی سی در کار ما سرمایه‌گذاری کرده است.

در حال حاضر به مرحله سر به سر رسیده‌اید؟

هنوز به این مرحله نرسیدیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا مرداد به این مرحله برسیم و وارد فاز اسکیل شویم. در حال حاضر در مرحله تطبیق‌پذیری محصول با بازار هستیم.

در این مدت بازار گردشگری سلامت را چطور ارزیابی کردید و فکر می‌کنید این بازار چقدر ظرفیت دارد و شما چند درصد از این بازار را هدف‌گذاری کرده‌اید؟

در بازار گردشگری سلامت طبق آمار رسمی در سال ۹۶ حدود ۳۵۰ هزار ورودی گردشگری سلامت ثبت شده است که هر گردشگر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار دلار را به‌طور متوسط در یک هفته‌ای که در ایران هستند خرج می کنند. این نشان می‌دهد که بازار گردشگری سلامت بازار بزرگی است. هدف‌گذاری ما در سه سال اول ۱۰ درصد این بازار است.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت گردشگری سلامت

به نظر شما چقدر بازار گردشگری سلامت ایران برای گردشگران خارجی شناخته شده است؟

مهارت پزشکان ایرانی و کم بودن هزینه‌ها در ایران مواردی است که برای گردشگران خارجی شناخته شده است. تقریبا برای بازاریابی با مشکل خاصی در حوزه خلیج فارس روبرو نیستیم چون این آگاهی نسبی وجود دارد ولی در حوزه اروپا باید اطلاع‌رسانی بهتری نیز صورت گیرد.

اکوسیستم گردشگری سلامت را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید چه ظرفیت‌هایی در آن وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است؟

به نظر من مهمترین موضوع در این حوزه عدم وجود زیرساخت است. به‌عنوان مثال تعداد کمی بیمارستان مانند بیمارستان گاندی در تهران وجود دارد که توانایی ارائه خدمات به بیماران با سطح بالا را داشته باشند. از طرف دیگر در حال حاضر مهمترین رقیب شرکت‌های ایرانی رقبای خارجی هستند که در هند و ترکیه فعالیت می‌کنند و پیشنهادهای جذابی برای استفاده از خدمات سلامت در کشورهای خود ارائه می دهند به عنوان مثال هند به گردشگران سلامت خود بلیط هواپیمای رایگان می‌دهد.

در حوزه گردشگری سلامت چه موانعی می‌بینید که در صورتی که وجود نداشتند سرعت رشد این بازار بیشتر بود؟

در حال حاضر وجود دلالان در این بازار از مهمترین مشکلات این صنعت است که برند شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در این حوزه را در میان پزشکان خراب می‌کنند. تقریبا ۶۰ درصد گردشگران سلامت بدون هماهنگی قبلی و بدون اینکه از طریق استارتاپ‌های فعال اقدامی انجام دهند وارد ایران می‌شوند. دلالان آن‌ها را شکار می‌کنند و با دریافت پورسانت بیماران را نزد پزشک مورد نظرشان می‌برند. می‌توانم بگویم عدم فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین توسط گردشگران خارجی به این مشکلات دامن می‌زند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. لیالی می گوید

    استارتاپ طبیمار برای گرفتن ده درصد از بازار گردشگری سلامت ایران چقدر سرمایه گذاری کرده است؟ می خواهم بدانم برای گرفتن هر یک درصد از بازار گردشگری پزشکی کشور چقدر باید سرمایه داشته باشیم؟ هزینه مارکتیتنگ و تبلیغات گردشگری پزشکی در کشورهای همسایه چقدر است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.