وزارت بهداشت و میراث فرهنگی باهمدلی پذیرای گردشگران سلامت‌اند

حسین اربابی در گفتگو با مدتورپرس تاکید کرد

حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در گفتگو با مد تورپرس نقش شورای راهبری در گردشگری سلامت را بسیار حیاتی و پرسود دانست و اضافه کرد هیچگاه به مانند امروز همدلی و هم‌افزایی بین دو وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود نداشته است.

ظرفیت گردشگری سلامت ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران سرمایه‌ها و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه سلامت دارد. عملکرد پزشکان و جراحان ایرانی مانند دکتر ملک حسینی در پیوند کبد ستودنی است. این سرمایه‌های بزرگ به‌نوعی باید تبدیل به برندهایی در خارج از کشور شود تا همه در سراسر دنیا بدانند ما چه سرمایه‌هایی را در حوزه سلامت داریم. البته فرآیند برندینگ مدتی است که در کشور آغاز شده و از کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه برای انجام کارهای درمانی وپزشکی وارد کشور می‌شوند. برای نمونه ما در شیراز هفته‌ای ۶ پرواز از کشور عمان داریم که عمدتا برای گردشگری سلامت به ایران سفر می‌کنند. عملکرد پزشکان ایرانی در شهرهای دیگر ایران هم مانند مشهد و تهران باعث شده است که علاوه بر رونق گردشگری طبیعی و تاریخی گردشگری پزشکی و درمان هم رونق پیدا کند. ما درحال حاضر روند روبه رشدی را طی می‌کنیم و امیدوارم شاهد یک هم‌افزایی فوق‌العاده در این حوزه باشیم.

هزینه‌کرد توریست سلامت چندبرابر توریست معمولی است و بسیار می‌تواند از نظر مالی و اقتصادی برای کشور پر خیر و منفعت باشد.

نقش شورای راهبری را در این صنعت چگونه توصیف می‌کنید؟

مدتی است که دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت به دبیری آقای حقیقت در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شده است که تمام دستگاه‌های متولی در گردشگری سلامت مانند وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه عضو این شورا هستند و به‌خوبی این صنعت را راهبری می‌کنند. ما باید همه درکنار یکدیگر بتوانیم پذیرای گردشگر سلامت باشیم.

جناب آقای حسین اربابی
حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

درحال حاضر بین دو ارگان وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موازی کاری‌هایی وجود دارد و هرکدام خود را متولی این صنعت می‌داند، به‌نظر شما متولی این صنعت کدام یک از این دو ارگان دولتی است؟

به نظر من هیچ اختلافی بین این دو نهاد دولتی وجود ندارد؛ زیرا هر دو درست می‌گویند. وزارت بهداشت در حوزه بیمارستانی، درمان و پزشکی مسئولیت گردشگر سلامت را برعهده دارد و ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این امر احترام خواهیم گذاشت. در حوزه رفت‌و‌آمد و گردشگری، درواقع تا قبل از ورود گردشگر به بیمارستان و مرکز درمانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عهده‌دار این مسئولیت است. به‌همین دلیل است که حق با هردو نهاد است. از همین رو باتوجه به این موضوع دکتر قاضی زاده وزیر سابق وزارت بهداشت و دکتر نمکی وزیر کنونی این وزارتخانه به‌همراه آقای مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای راهبری گردشگری سلامت ایران، شورای راهبری گردشگری سلامت را راه‌اندازی کرده‌اند تا تمامی حوزه‌های مداخله‌گر در این صنعت در ذیل این شورا حضو داشته باشند و در حوزه تخصصی‌شان فعالیت کنند. به‌نظر من هیچ‌گاه به مانند امروز بین این دو وزارت‌خانه هم‌دلی و هم‌افزایی وجود نداشته است؛ زیرا نتیجه کارکرد در این حوزه مطلوب بوده و سیاست‌گذاری‌های خوبی وجود دارد.

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.