تمام آنچه درباره گردشگری پزشکی باید بدانیم

گردشگری پزشکی در یک نگاه

به‌طور کلی اگر گردشگری پزشکی را در یک نگاه ببینیم؛ باید اینطور درنظر داشته باشید که سفر یک گردشگر به خارج از مرزهای محل اقامت دائمی یا زادگاهش برای درمان و پرداختن هزینه‌های مربوطه را گردشگری پزشکی می‌گویند.

این درحالی است که سبک زندگی امروزی ما در جهان باعث شده است تا هرروز شاهد افزایش تعداد گردشگران سلامت در سراسر جهان باشیم؛ زیرا هر روز افراد بیشتری تصمیم‌ می‌گیرند تا از مزایای این نوع گردشگری به نفع سلامتی خود استفاده کنند، به‌سبب اینکه دستیابی به خدمات موردنظرشان در منطقه محل اقامت آنها گران است و یا اینکه اصولا چنین خدماتی وجود ندارد که بخواهند در راستای بهبودی از آن استفاده کنند.

بنابراین با درنظر گرفتن اینکه تعداد متقاضیان دریافت کننده خدمات پزشکی در خارج از محل اقامت آنها روز به روز بیشتر می‌شود؛ در بسیاری از کشورها که دارای پتانسیل‌های مناسب درمانی هستند گردشگری پزشکی به عنوان کسب و کاری بزرگ و پررونق شناخته شده و هر روز همانطور که بر تعداد تقاضاهای سفر افزوده می‌شود به تعداد ارایه‌دهندگان خدمات گردشگری پزشکی نیز اضافه خواهد شد.

البته فراموش نکنیم که علی‌رغم رشد تقاضای گردشگری پزشکی در بخش‌های مختلف جهان، در میان جمعیتی نزدیک به ۸ میلیارد نفر در جهان، همچنان افراد بسیار زیادی از مزایای گردشگری پزشکی و میزان ایمنی آن اطلاع نداشته و نمی‌توانند به خدمات ارائه شده مراکز درمانی خارج از محل اقامتشان اعتماد کنند. بنابراین شک دارند که برای دستیابی به خدمات پزشکی مناسب می‌توان به توانمندی پزشکان سایر کشورها نیز اعتماد کرد. پس بیایید با هم به چند سئوال متداول در این زمینه پاسخ دهیم.

چرا برای درمان به خارج از کشور سفر می کنید؟

شاید در پاسخ به این سئوال بتوان گفت یکی از مهمترین مزایای گردشگری پزشکی این است که می‌توانیم تجربه یک سفر رویایی را همزمان با دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز را داشته باشیم. منظور دقیق این است که بعد از دریافت خدمات پزشکی مورد نظر؛ این‌گروه از گردشگران می‌توانند دوران نقاهت خود را در هتل‌بیمارستان‌هایی که دارای محیطی آرام هستند؛ بگذرانند و گاهی درصورت تایید پزشک از دیدنی‌های مقصد لذت ببرند.

به عنوان مثال براساس امتیازات ثبت شده «مِدیگو» یک پلتفرم رزرو در گردشگری پزشکی، تایلند یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران پزشکی سراسر جهان شناخته شده؛ به این دلیل که دریافت خدمات پزشکی مناسب در کنار تورهای جذاب و هیجان‌انگیز، طبیعت بکر و زیبا، خوراکی‌های لذیذ و از همه مهمتر قیمت مناسب؛ که همه در این کشور به‌صورت یکجا قرار گرفته‌اند و به قول معروف سرزمین لبخندها پکیج کاملی برای هرنوع از تقاضای گردشگری سلامت مهیا کرده است.

    مطالب مرتبط:

شاید با خودتان فکر کنید، این خدمات در کنار هم می‌تواند صورتحساب سنگین‌تری برایتان به ارمغان آورد تا اینکه بخواهید خدمت مورد نظر را در محل اقامت یا زادگاه خودتان دریافت کنید؛ اما نباید فراموش کنید که اصولا در بسیاری از مقاصد گردشگری پزشکی جهان خدمات مورد نظر بسیار ارزان‌تر از محل سکونت گردشگران است.

به عنوان مثال انجام ایمپلنت دندان در بریتانیا تقریبا ۲۷۰۰ پوند هزینه خواهد داشت. درحالی که مجارستان همین خدمات را با کیفیت مشابه بریتانیا ۸۰۰ پوند ارایه می‌کند. به این معنی که گردشگر ۱۹۰۰ پوند صرفه‌جویی کرده است و می‌تواند این رقم را صرف تفریح و گشت و گذارش در مجارستان یا حتی کشورهای اطراف کند.

آیا این نوع گردشگری ایمن است؟

به‌هرحال همیشه سفر فراز و فرودهایی به همراه خواهد داشت، حال اگر بخواهیم سفر را با دریافت خدمات پزشکی ترکیب کنیم احتمالا دلشوره و نگرانی‌ها درباره ایمنی سفر بیشتر خواهد شد. بنابراین بسیاری از گردشگران پزشکی با این سئوال در ذهن خود درگیر هستند که آیا واقعا گردشگری پزشکی آنهم در سرزمینی ناشناخته ایمن است یا خیر؟

بطور کلی وقتی صحبت از خدمات پزشکی می‌شود تایید مراکز واجد شرایط لازمه کار است، بنابراین قبل از هرکاری باید به دنبال تایید مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی از سوی نهادهای مربوطه باشیم.

از این رو مدی‌گو سازمان‌هایی را مثل JCI، ISQUA و TEMOS به عنوان نهادهای استاندارد‌سازی ارائه خدمات پزشکی کلینیک‌های درمانی خارجی معرفی کرده است. به این معنی که گردشگران و متقاضیان دریافت خدمات از مراکز درمانی خارجی می‌توانند کیفیت و فناوری‌های مورد استفاده آن مراکز را از این طریق بررسی کنند، هرچند نباید جایگاه شرکت‌های بیمه را در این نوع از سفر نادیده گرفت.

البته فراموش نکنید، اگر کلینیک مورد نظر شما دارای استانداردهای سازمان‌های یاد شده نیست به معنی کیفیت پایین آن نیست؛ بلکه باید بیشتر دقت کنید که خدمات مورد نیاز را با کیفیت استاندارد به‌دست آورید، چون اصولا نهادهای رسمی بهداشت مقصد مورد نظر حداقل می‌توانند اطلاعات مناسبی درباره مرکزی که قصد استفاده از خدماتش را دارید در اختیار شما قرار دهند.

بنابراین در جمع‌بندی می‌توان اینگونه عنوان کرد که اگر خوب دقت کنید و اطلاعات کافی داشته باشید استفاده از خدمات درمانی سایر کشورها خطرناک‌تر از آنچه در کشور خودتان ارائه می‌شوند، نیست فقط با استفاده از این روش شما در واقع یک تیر و دو نشان را زده‌اید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.