خدمات دندانپزشکی در ایران؛ گران برای بیمار داخلی، ارزان برای گردشگر خارجی!

بازار ۸ هزار میلیارد تومانی خدمات دندانپزشکی در ایران، بستر مساعدی برای توسعه گردشگری پزشکی است

کیفیت خدمات دندانپزشکی در ایران از سطح مطلوبی برخوردار است و به نسبت سایر کشورهای همسایه نیز از جایگاه ممتازی در این حوزه برخوردار هستیم. به همین دلیل، گردشگری پزشکی با ارائه خدمات دندانپزشکی در ایران می‌تواند یکی از منابع مهم و قابل اتکا برای جذب درآمدهای ارزی باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، هزینه خدمات دندانپزشکی در ایران برای بسیاری از گردشگران پزشکی، کاملا اقتصادی و توجیه پذیر است، اما هزینه تمام شده همین خدمات دندانپزشکی برای اغلب ایرانیان، گرانقیمت به حساب می‌آید. به همین دلیل است که خدمات دندانپزشکی برای بسیاری از ایرانی‌ها در زمره خدمات لوکس و کم‌اولویت به حساب می‌آید.

یکی از عمده دلایل گران بودن هزینه خدمات دندانپزشکی برای شهروندان ایرانی، فقر پوشش بیمه‌ای برای این خدمات درمانی است. بیمه‌های پایه درمانی در ایران، فقط گروه بسیار محدودی از خدمات پایه دندانپزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهند و اغلب خدمات ضروری دندانپزشکی، بخصوص در بخش خصوصی تحت پوشش بیمه‌های پایه نیست. اغلب بیماران ایرانی برای دریافت خدمات دندانپزشکی مجبور هستند که یا هزینه‌ها را از جیب پرداخت کنند و یا از خدمات بیمه‌های تکمیلی بهره‌مند شوند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، چهار دهک مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی، توانایی مالی ندارند و به طور میانگین، هر فرد بالغ در ایران نیز ۱۳ دندان کشیده شده، پر شده یا خراب دارد. تعرفه‌های بالای خدمات دندانپزشکی برای شهروندان ایرانی را می‌توان مهم‌ترین عامل به وجود آمدن این شرایط نامطلوب به حساب آورد.

از سوی دیگر، همین خدمات گرانقیمت دندانپزشکی در ایران، یک پکیج درمانی ارزان قیمت برای توریست‌های سلامت به حساب می‌آید. قیمت خدمات دندانپزشکی در ایران بسیار ارزان‌تر از کشورهای توسعه یافته و حتی ارزان‌تر از اغلب کشورهای منطقه است. با توجه به پایین آمدن ارزش پول ملی ایران در یک سال اخیر، قیمت خدمات دندانپزشکی نیز برای گردشگران پزشکی، بسیار ارزان‌تر از قبل شده است. حتی بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز برای دریافت خدمات دندانپزشکی به ایران مراجه می‌کنند تا هزینه کمتری را پرداخت کنند.

با وجود اینکه هزینه تمام شده خدمات دندانپزشکی در ایران، کاملا برای بیماران خارجی بصرفه است و ارائه خدمات دندانپزشکی به کشورهای همسایه می‌تواند توسعه پیدا کند، اما به دلیل ضعف تبلیغات حرفه‌ای نتوانسته‌ایم این توانمندی را به اطلاع توریست‌های سلامت در نقاط مختلف جهان برسانیم.

دندانپزشکی در ایرانسهم ناچیز گردشگری سلامت از بازار ۸ هزار میلیاردی خدمات دندانپزشکی

این شرایط متناقض که در آن بسیاری از شهروندان ایرانی نمی‌توانند خدمات دندانپزشکی دریافت کنند، اما همین خدمات برای گردشگران پزشکی در زمره خدمات ارزان به حساب می‌آید، نیازمند مدیریت علمی است تا هم ایرانی‌ها بتوانند بدون دغدغه مالی از این خدمات ضروری بهره‌مند شوند و هم گردشگران خارجی بیشتری از خدمات ارزان دندانپزشکی در ایران مطلع شوند.

دکتر محمود قدیانی، دندانپزشک به مشکل دیگری در نظام ارائه خدمات دندانپزشکی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی در ارائه خدمات دندانپزشکی در ایران، بحث نبود تعرفه‌های دقیق این خدمات است. اگرچه هر سال تعرفه ارائه خدمات دندانپزشکی ابلاغ می‌شود، اما تعرفه‌های دندانپزشکی در مراکز درمانی مختلف، یکسان نیست که همین موضوع می‌تواند موجب نارضایتی بیماران داخلی شود و اثری منفی هم در جذب گردشگران سلامت داشته باشد، زیرا توریست سلامت با دیدن تعرفه‌های رنگارنگ در مراکز درمانی مختلف، ممکن است نسبت به تعرفه خدمات در یک مرکز درمانی، بی‌اعتماد شود.

قدیانی تاکید دارد: با افزایش سرانه سلامت ایرانیان و ورود پررنگ‌تر بیمه‌های پایه برای پوشش خدمات دندانپزشکی، باید شرایطی فراهم شود که همه ایرانیان نیز بتوانند از خدمات دندانپزشکی ارزان بهره‌مند شوند، اما در عین حال نیاز نیست که همین یارانه را به بیماران خارجی هم بدهیم، بلکه با توجه به ارزان بودن تعرفه خدمات برای گردشگران پزشکی، فقط ضرورت دارد که نظارت دقیق‌تری برای یکسان سازی تعرفه خدمات در بخش خصوصی اعمال شود تا بیمار خارجی با اعتماد بیشتری به مراکز دندانپزشکی ایران جذب شود.

بر اساس برآوردهایی که از بازار خدمات دندانپزشکی در ایران می‌شود، این بازار سالانه حدود هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که دولت فقط ۱۵ درصد در این بازار پرسود، نقش دارد و درواقع، بخش خصوصی، بیشترین سهم مالی را در این بازار دارد. در این بین، صنعت گردشگری پزشکی هم سهم ناچیزی در بازار هشت هزار میلیارد تومانی خدمات دندانپزشکی در ایران دارد و عمده گردش مالی در این بازار با جیب ایرانی‌ها رقم می‌خورد.

با توجه به این اوضاع، توسعه گردشگری پزشکی با ارائه خدمات دندانپزشکی و حمایت بیمه‌ای از بیماران داخلی می‌تواند هم موجب افزایش گردش مالی این بازار پررونق شود و هم شرایطی را پیش آورد که بیمار داخلی و خارجی از ارائه خدمات دندانپزشکی ارزان و باکیفیت در ایران، رضایت قلبی داشته باشند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.