رونق گردشگری سلامت در روسیه از کجا آب می‌خورد؟

قوانین انعطاف‌پذیر دلیل تقاضای روزافزون مدیکال‌ توریست‌ها برای لقاح مصنوعی در روسیه

تعداد گردشگران پزشکی سفر کرده به روسیه مدام درحال افزایش است. رونق گردشگری سلامت در روسیه به لطف کیفیت نسبتاً بالای خدمات بهداشتی درمانی در روسیه است که دریافت خدمات درمانی از این کشور را مقرون به صرفه کرده است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، خارجی‌ها برای نیازهای خدمات بهداشتی درمانی به سمت روسیه هجوم می‌برند. بر اساس گزارش انجمن گردشگری پزشکی روسیه، لقاح مصنوعی اکنون یکی از محبوبترین عمل‌های پزشکی در میان بیمارانی است که از خارج به روسیه می‌آیند. مخصوصاً دلیل اصلی این اتفاق به خاطر این است که این عمل ۲٫۵ برابر ارزان تر از اروپا یا آمریکا در روسیه انجام می‌شود.

مزیت دیگری که در روسیه برای مشتریان بین‌المللی جاذبه آفرین است، قانون منعطف‌تر و آزادی خواهانه تر تولید مثل در این کشور است. بسیاری از چیزهایی که از نظر حقوقی در جاهای دیگر ممنوع است عملاً در روسیه قابل انجام است.

با این وجود دندان‌پزشکی محبوب‌ترین بخش مراقبت‌های پزشکی برای خارجیانی است که به دلایل پزشکی به روسیه مسافرت می‌کنند. حدود ۴۴ درصد از تمامی بیماران بین المللی روسیه در جستجوی قرار ملاقات با یک دندان‌پزشک هستند. برای مثال، به گفته کنستانتین اونیشچنکو، رئیس انجمن گردشگری پزشکی روسیه، گروه‌های گردشگری چینی اغلب در خلال تورهای راهنمایی زمانی را برای ویزیت شدن در دفتر کار یک دندانپزشک اختصاص می‌دهند.

در مجموع گردشگری پزشکی در سراسر جهان درحال رونق است و سهم خارجی‌ها در میان بیماران در بیمارستان‌های روسیه به اندازه ۲۴ درصد رشد داشته است.

«بخش اعزم بیماران خارجی ما از کشورهای همسایه‌ای که پیش از این در اتحادیه جماهیر شوروی سابق قرار داشتند به روسیه می‌آیند. کشورهایی مثل قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین و بلاروس اما کشورهای دیگری نیز از قسمت‌های دورتر در این فهرست قرار دارند: ایتالیا، ایرلند، فرانسه، صربستان، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا.» این را دکتر النا کالینینی، ئیس کلینیک سلامت باروری  ART-EKO گفت. او در ادامه افزود: خارجی‌ها اساساً به دنبال اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای به روسیه می‌آیند.

دندان‌پزشکی محبوب‌ترین بخش مراقبت‌های پزشکی برای خارجیانی است که به دلایل پزشکی به روسیه مسافرت می‌کنند. حدود ۴۴ درصد از تمامی بیماران بین المللی روسیه در جستجوی قرار ملاقات با یک دندان‌پزشک هستند.

به گفته کارشناسان، قوانین انعطاف‌پذیر روسیه در رشد گردشگری باروری این کشور متأثر است. الکساندر اوبیدنو، پزشک سرپرست کلینیک کارمنتا در مسکو می‌گوید: برای مثال در ایتالیا، اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای همواره از سوی کلیسای کاتولیک با مقاومت مواجه بوده است. حدود دو سال پیش یا بیشتر، اهدای تخمک در روسیه قانونی اعلام شد اما این بخش با سرعتی کند درحال توسعه است.

انگلستان هرگونه غرامت مالی برای اهداکنندگان تخمک را ممنوع کرده است؛ درحالی که اسرائیل، حد سنی سفت و سختی برای لقاح مصنوعی تعیین کرده است؛ به همین دلیل است که افراد زیادی بسیاری برای این کار به روسیه سفر می‌کنند.

به گفته الکساندر اوبیدنو «درمجموع، برنامه اهدای تخمک که در کلینیک ما ارائه می‌شود ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ یورو هزینه خواهد داشت و قیمت‌ها برای شهروندان روسی و خارجی‌ها یکسان است.»

کارشناسان می‌گویند اسپانیا درحال تبدیل شدن به کشور پیشگام در تأیید رحم اجاره‌ای است. اهدای تخمک در اسپانیا مجاز است و کیفیت خدمات بهداشتی بالاست. علاوه‌ بر این، هزینه برنامه‌های لقاح مصنوعی ارائه شده از سوی کلینیک‌های اسپانیایی از روسیه بالاتر نیست.

درحالی‌که در روسیه از مادری که رحم خود را اجاره داده انتظار می‌رود که غرامتی به اندازه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار یورو دریافت کند؛ که مشابه اسپانیا است. کارشناسان هشدار می‌دهند «رحم اجاره‌ای در تایلند ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است اما کیفیت چندان خوبی ندارد» کشورهای ارزان اروپا در زمینه اهدای تخمک عبارتند از اوکراین، بلغارستان، مونته‌نگرو و مقدونیه.

با این همه، به رغم چنین رقابت‌هایی کارشناسان روسی متفق‌القول می‌گویند که این کشور پتانسیل بالایی برای توسعه برنامه‌های لقاح مصنوعی دارد؛ حتی برای مسافران خارجی.

به گزارش ESHRE (جامعه اروپایی تولیدمثل و رویان شناسی) روسیه یکی از هفت کشور برتر جهان در زمینه فناوری‌های باروری و زایمان است.

کارشناسان بر این باور هستند که به منظور بهبود شرایط توریسم درمانی در روسیه چند مسئله باید حل شود. اول از همه ضرورت معرفی ویزاهای پزشکی است. متخصصان انجمن گردشگری پزشکی روسیه می‌گویند یک ویزای پزشکی باید به مدت چهار تا شش ماه معتبر و البته مالتیپل (چندبار مصرف) باشد.

روسیه در سال میلادی جاری میزبان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پزشکی هم بوده و به نظر می‌رسد رونق گردشگری سلامت در روسیه به صورت جدی از سوی دست‌اندرکاران این کشور دنبال می‌شود.

مترجم: تمنا منصوری

نظرات بسته شده است.