منتظر دهکده سلامت کیش باشید

گفتگو با دکتر مصطفی نادعلی‌نژاد رئیس بیمارستان کیش 

جزیره کیش یکی از مناطق آزاد ایران است که از لحاظ موقیعت و گردشگری جایگاه خوبی را در کشور دارد. یکی از اهداف و سیاست‌های مهم این جزیره توسعه گردشگری کشور است که در راستای تحقق این مهم اقداماتی نیز صورت گرفته است. توسعه زیرساخت‌های گردشگری پزشکی و تندرستی در ابعاد مختلف از این دست اقدامات هستند که سبب افزایش آمار گردشگر در این جزیره و به‌طورکلی در کشور می‌شود. از این‌رو بیمارستان خصوصی کیش با توسعه زیرساخت‌های خود و ارائه خدمات به گردشگران سلامت توانسته است تبدیل به یکی از اهداف درمانی گردشگران در جنوب کشور شود.

دکتر مصطفی نادعلی‌نژاد رئیس بیمارستان کیش، متخصص بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تهران، متخصص طب سنتی از مرکز تحقیقات حجامت ایران و همچنین متخصص طب سوزنی از پکن است. به عقیده او جزیره کیش ظرفیت بسیاری را در حوزه گردشگری سلامت دارد و به‌سبب عدم نیاز به ویزا در جزیره می‌تواند به صنعت گردشگری سلامت کشور کمک شایان توجهی کند.

آقای دکتر درباره فعالیت‌های بیمارستان کیش بگویید؟

بیمارستان کیش در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و ظرفیت آن در سه مرحله افزایش پیدا کرده است. زیربنای کلی این بیمارستان ۱۰ هزار متر مربع و در یک طبقه است. یک مرکز درمانی ساده چنانچه در منطقه‌ای با جمعیت زیر ۵۰هزار نفر وجود داشته باشد، تنها به ۴ تخصص اطفال، زنان، داخلی و یک جراح نیاز دارد. اما باتوجه به شرایط خاص جزیره و نوع نگرشی که مدیرعامل ارشد سازمان منطقه آزاد کیش دارد، تصمیم به این شد که این مرکز به یک برند پزشکی در کشور تبدیل شود، بنابراین در کلیه تخصص‌های پزشکی ازجمله فوق‌تخصص ارتوپدی، جراحی‌های زانو و تعویض مفصل زانو، تعویض مفصل لگن و مهره‌های کمری، جراحی مغز و اعصاب، متخصص گوش، حلق و بینی، تمامی جراحی‌‌های زیبایی و… در این مرکز خدمات ارائه می‌شود. ضمن اینکه در کنار بخش‌های درمانی بیمارستان سیستم‌های رادیولوژی و تشخیصی، دستگاه سی تی اسکن، ام ار ای و… که تمام آن‌ها به روز هستند نیز موجود است.‌ یک اتاق ایزوله تنفسی مستقلی در بیمارستان تعبیه کرده‌ایم که نمونه آن در بیمارستان‌های کشور بسیار کم است. در بخش‌های سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو به‌طور جداگانه ۵ تخت فعال داریم. همچین دو واحد VIP مستقل برای استفاده گردشگران ساخته شده است.‌

نمای بیرونی بیمارستان کیش
نمای بیرونی بیمارستان کیش

رویکرد بیمارستان کیش باتوجه به منطقه آزاد کیش در حوزه گردشگری سلامت چگونه است؟

به‌نظر من زمانی بحث گردشگری تحقق پیدا می‌کند که در ابتدا بالاترین مقام هر منطقه برای گردشگری آن منطقه برنامه‌ریزی کند. آقای مظفری بالاترین مقام منطقه آزاد کیش نگاه ویژه‌ای را به بحث گردشگری دارند و به‌عنوان یک پشتوانه بسیار قوی در این راستا ما را همراهی می‌کنند. پس از این موضوع برای توسعه گردشگری نیازمند اعتمادسازی در تمامی رده‌های خدمت‌دهنده هستیم. باتوجه به این دو مورد فعالیت بیمارستان کاملا در این راستا است و رفتار گردشگرپسندی مانند آرامش دادن به بیمار، استقبال از بیمار در بدو ورود بیمار، پاسخ‌دهی در تمامی مراحل و… را پیش گرفته است. بسیاری از بیمارانی که در این بیمارستان مورد درمان قرار گرفته‌اند معتقد هستند که ارتباطات و آرامشی که از بودن در این بیمارستان دریافت کرده‌اند بیش از بحث درمان بوده است و این جز افتخارات ما در بیمارستان کیش است و امیدواریم ادامه‌دار باشد.

نگرش صحیح این است که هیچ عنادی بین طب سنتی و مدرن وجود ندارد و تمام پزشکان و مدیران ارشد باید به این باور دست برسند. زمانی‌که به این باور برسیم قطعا می‌توانیم به‌صورت کاملا هدفمند این سیستم را هدایت کنیم. این یعنی تقویت باور درونی که در راستای آن باور بیرونی نیز حرفی برای گفتن خواهد داشت.

بحث گردشگری در بیمارستان کیش ۵ سال پیش کلید خورده است و حدود ۲ سال است که در این راستا جدی‌تر عمل می‌کنیم. از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های بیشتری در این حوزه داشتیم و دفتری را در مسقط عمان با نام بیمارستان کیش تاسیس کرده‌ایم. اخیرا هم قصد راه‌اندازی دفتری را در چند شهر افغانستان داریم. جزیره کیش به‌سبب آنکه شرایط ویژه‌ای دارد از این بابت که برای حضور گردشگر خارجی ویزا نمی‌خواهد و خدمات گردشگری مناسبی در آن تعبیه شده است می‌تواند خدمات بهتر و شایسته‌تری را ارائه دهد.‌ به‌نظر من این موضوع شرایط خیلی خوبی را برای بیمارستان کیش فراهم آورده و نپرش ما این است که بتوانیم خدمات بسیار خوبی را به تمامی گردشگران ارائه دهیم.

باتوجه به اینکه شما در طب سنتی تحصیلاتی داشتین، به نظر شما ظرفیت پذیرش گردشگر سلامت در طب سنتی چگونه است و به چه دلایلی تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم؟

برای هر قدمی در گردشگری سلامت اول اراده در بالاترین سطوح مدیریتی و سپس اعتماد، اعتقاد و باور در پایین‌ترین رده‌ها نیاز است. این دو موضوع همگام و همراه با یکدیگر هستند. درخصوص طب سنتی باید بگویم که این طب بسیار قوی است. همانطور که عرض کردم قسمتی از تحصیلاتم را در طب سوزنی در چین گذراندم. آن چیزی که در این کشور توجه من را به‌خود جلب کرده، این است که بسیاری از مبحث‌های طب سوزنی در چین برگرفته از طب سنتی ما در ایران است. با توجه به این موضوع قطع ‌به یقین ایران می‌تواند به‌عنوان یک پایگاه اصلی با نگرش بیرونی که در این راستا داشته است انجام وظیفه کند و قدم بردارد. اما لازمه آن این است که باورهای درونی افزایش پیدا کند و همچنین مدیران ارشد این ایده که در این حوزه فعالیت کنند را داشته باشند.‌ اما متاسفانه تداخلاتی در بین طب سنتی و طب مدرن وجود دارد که لازم است این مشکل را برطرف کنیم. این تداخلات پیرامون نگرش به عدم ارتباط این دو حوزه با یکدیگر است که باید تغییر کند. نگاه دیگری که وجود دارد این است که طب سنتی نباید بگوید که هرنوع بیماری را درمان می‌کنیم. اساس و پایه تمام طب سنتی‌ها تنظیم ساختار بدن است. یک بیماری زمانی برای بدن تعریف می‌شود که بدن از جایگاه اصلی خود فاصله بگیرد. هدف اصلی طب سنتی بازگرداندن سیستم بدن به جایگاه و ساختار اصلی خود است. قدم دوم هم استفاده از داروهایی در این حوزه است که بتواند به روند این کار سرعت ببخشد.

برای نمونه یک بیمار که کیست تخمک دارد باید از طریق طب مدرن درمان‌های خاص خود را بگیرد. در این بین طب سنتی می‌تواند کمک کننده درمان باشد و ساختار بدن بیمار را چک کند. در اینجا طب سنتی می‌تواند ساختار بدن را که به سمت ناسالامی رفته است با تغذیه سالم به حالت طبیعی بازگرداند در این راه هم می‌تواند داروهایی کاملا گیاهی را برای سرعت بخشیدن به این کار تجویز کند.

به‌طورکلی نگرش صحیح این است که هیچ عنادی بین طب سنتی و مدرن وجود ندارد و تمام پزشکان و مدیران ارشد باید به این باور دست برسند. زمانی‌که به این باور برسیم قطعا می‌توانیم به‌صورت کاملا هدفمند این سیستم را هدایت کنیم. این یعنی تقویت باور درونی که در راستای آن باور بیرونی نیز حرفی برای گفتن خواهد داشت. در حال حاضر در بسیاری از کشورها این موضوع وجود دارد. ما هم در جزیره کیش خدمات این حوزه را ارائه می‌دهیم. در این راستا با هیئت‌های متفاوتی از کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم و این موضوع برای آن‌ها بسیار جالب بود. برای نمونه یک هیئت از افغانستان از این موضوع استقبال خوبی کرده است و ما هم برای انجام این امور در کشورشان اعلام آمادگی کرده‌ایم.

به‌نظر من این ماجرا یک آرامشی را می خواهد تا بتوانیم آن‌را هم به درون کشور و هم بیرون کشور بشناسانیم و خدماتش را ارائه دهیم تا نتیجه مثبتی نیز حاصل شود.‌

برندینگ و بازاریابی بر اساس ظرفیت‌های مکان‌های متفاوت است. برای نمونه شهر شیراز قدرت درمانی بسیار پررنگی را دارد و تبدیل به برند شده است. ما در کیش سعی کردیم که برندینگ را به سمت زیبایی‌های جزیره سوق دهیم و در بحث سلامت مکان زیبا را یک بحث اصلی قرار داده‌ایم.

آیا شما در بیمارستان کیش هم با مشکل واسطه‌ها و دلالان مواجه هستید؟

بهتر است که بحث دلالی را خیلی استفاده نکینم. به‌نظر من اگر ما روند تسهیل‌گری گردشگری سلامت را علمی‌تر و کانالیزه‌تر کرده این موضوع تا حدودی برطرف خواهد شد؛ زیرا این افراد باید در راستای فعالیت آن‌ها قرار بگیرند.

درواقع باید مجموعه تسهیل‌گیری کانالیزه‌ای راه بیفتد و در ادامه مدیریت خوبی بر روی آن‌ها باشد. اگر سیستم این‌گونه باشد هر بیماری که می‌خواهد خدمت بگیرد بر اساس خدماتی که از پیش اعلام شده است به سمت ایران حرکت کرده و راه درمان را پیش خواهد گرفت. اما اگر بخش تسهیل‌گری به‌درستی انجام نگیرد بیمار برای یک خدمت ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دلاری نزدیک به ۴ هزار دلار هزینه می‌کند. این کار سبب می‌شود که گردشگری سلامت دچار یک تشنج شود و آرامش از آن گرفته خواهد شد. من فکر می‌کنم که بستر این سیستم باید به‌گونه‌ای تعریف شود که تسهیل‌گران و فعالیت آن‌ها تعریف شده باشد و در نهایت خدمت خوبی به دست مشتری برسد.

ظرفیت گردشگری سلامت کشور را چطور ارزیابی میکنید؟

پزشکان ایرانی در دنیا بسیار مشهور هستند؛ به‌گونه‌ای که مانند یک برند دیده می‌شوند. آن چیزی که باعث این موضوع شده است نگرش درمان در کشور و در میان پزشکان ایرانی است. به این معنا که یک پزشک ایرانی تمام توان و انرژی خود را برای درمان بیمار می‌گذارد.  این موضوع در روند ارائه درمان سیر مثبتی را ایجاد می‌کند.

درواقع این موضوع که نگرش درمانگر صرفت براساس فایده مالی نباشد و وجود انسان و انسانیت را ملاک کار خود قرار دهد بسیار اهمیت دارد. در این راستا به‌سبب نوع نگرش و باوری که در ایرانیان وجود دارد ارائه خدمت شکل زیباتری را به‌خود گرفته است. ما باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم تا خدمات درمانی را هدفمند هدایت کنیم. به‌این معنا مسئولینی که در کشور در این حوزه فعالیت می‌کنند باید این روند را هدفمندتر کنند. قطعا روزی خواهد رسید که ایران به‌عنوان یکی از جایگاه‌های اصلی سلامت در جهان معرفی خواهد شد.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

باتوجه به ظرفیتی که به آن اشاره کرده‌اید و همچنین هدفمندسازی این صنعت در کشور به‌نظر شما تبلیغات و بازاریابی این صنعت چگونه باید صورت گیرد؟

برندینگ و بازاریابی بر اساس ظرفیت‌های مکان‌های متفاوت است. برای نمونه شهر شیراز قدرت درمانی بسیار پررنگی را دارد و تبدیل به برند شده است. ما در کیش سعی کردیم که برندینگ را به سمت زیبایی‌های جزیره سوق دهیم و در بحث سلامت مکان زیبا را یک بحث اصلی قرار داده‌ایم. درواقع باید الگوهای هر مکان را در جایگاه خاص همان مکان تقویت کرد تا در کل جهان آن مکان به همان جایگاه شناخته شود. این موضوع کمک می‌کند که یک برند خاص شکل بگیرد. همت همگانی، مدیریتی صحیح، ایده و انگیزه از عامل‌های اصلی برای تحقق یافتن این الگو است. الگویی که بتواند باعث رشد گردشگری کشور شود.‌

در بحث گردشگری سلامت اولین قدم درمان بیماران و قدم دوم سربلندی و سرافرازی بخش سلامت و در نهایت ایران است. این نوع نگرش کمک می‌کند که نگاه فردی نداشته باشیم که باعث همدلی و هماهنگی در این صنعت خواهد شد. ما در جزیره کیش این روند را پیش گرفته و این جزیره را به‌عنوان یک ایران کوچک می‌بینیم. در راستای تحقق این موضوع بیمارستان کیش برای همکاری با تمام تسهیل‌گران سراسر ایران اعلام آمادگی کرده و می‌گوید که این جزیره به‌سبب داشتن مزیت‌های خاص می‌تواند میزبان بسیار خوبی باشد. ما می‌خواهیم گردشگری کل کشور رشد کند. اگر این نگرش در کل کشور ایجاد شود می‌تواند هم‌پوشانی خوبی را در روند روبه رشد این صنعت به‌وجود آورد.

اتاق vip
اتاق VIP در بیمارستان کیش

شما به موضوع زیبایی جزیره کیش در برندینگ این جزیره اشاره کرده‌اید. باتوجه به این موضوع فعالیتی را در حوزه گردشگری تندرستی دارید؟

نگرش ما این است که پیشگیری بهتر از درمان است. بحث دهکده سلامت یک بحث بسیار مهم و اصلی در جزیره است که آقای مظفری مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش با جدیت تمام در حال پیگیری این موضوع هستند و در راستای تحقق این موضوع چند سرمایه‌گذار هم معرفی شده‌اند. ما می‌خواهیم دهکده سلامت جزیره دیده شود و توریست‌های بسیاری را در این حوزه جذب کنیم تا از بخش سلامت جزیره به‌عنوان پیشگیری استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند در این دهکده خدماتی همچون آرامش فکری، خدماتی روانشناسی، استفاده از آب‌وهوای جزیره، امکانات دریایی، بخش‌های طب سنتی، ماساژ درمانی و… استفاده کنند.

به‌نظر شما رویکرد وزارت بهداشت به‌عنوان یک مسئول در صنعت گردشگری سلامت چگونه باید باشد؟

وجود قوانین در راستای اجرای بهینه اهداف درنظر گرفته شده است. فلذا حرکت کردن در راستای قوانین، اگر با این نگاه باشد که تنها مسیر را به این سمت ببریم قطعا کمک کننده است. اما اگر جایی حس کردیم که قوانین ممکن است دست و پا گیر باشند باید یک بررسی شوند و از اشخاصی که در این حوزه تجربه دارند نیز استفاده شود.‌ آن‌ها باید قوانین را چک کنند و پیشنهادهایی را در راستای بهتر شدن مطرح کنند. هیچ مدیر ارشد و وزارتخانه‌ای نمی‌خواهد که نگاه ویژه‌اش به یک مبحث به‌خاطر قوانین به تاخیر بی‌افتد.‌ وزارت بهداشت هم باتوجه به این موضوع و نگرشی که به این صنعت دارد خواهان جایگاه درست این صنعت در کشور است.‌ به‌نظر من مدیران ارشد که جز کمیته‌های گردشگری هستند و حرفی برای گفتن دارند باید برای اصلاح قوانین و بازنگری آن‌ها اقداماتی را انجام دهند و برای بهبود شرایط با قوانین بازی کنند.‌

اخیرا توافق‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی به امضا رسیده است به‌نظر شما وجود اینگونه توافق‌‌نامه‌ها تا چه میزان به رشد گردشگری کمک خواهد کرد؟

در حوزه گردشگری با توجه به شناختی که از آقای مونسان دارم می‌توانم بگویم که نگاه ایشان به مبحث گردشگری و گردشگری سلامت بسیار خوب و ویژه است. زمانی‌که ایشان در جزیر کیش بودند تحولات بسیار خوبی در حوزه گردشگری در جزیره اتفاق افتاد. بسیاری از فعالیت‌های ما در حوزه گردشگری سلامت و همچنین خریداری دستگاه‌های پیشرفته در دوره ایشان در کیش میسر شد.‌ باتوجه به این موضوع اگر توافق‌نامه‌ای هم به امضا برسد قطعا مسیر را تسهیل می‌کند و کمک شایانی به این صنعت خواهد کرد.

بیمارستان‌های دولتی حسنی را نسبت به بیمارستان‌های خصوصی دارند و آن این است که همه نوع بیمار را می‌توانند پذیرش کنند و همچنین می‌توانند خدمات بیشتر و متواضعانه‌تری را ارائه کنند. دیدن آن‌ها در این حوزه بسیار خوب است و حضورشان می‌تواند به‌عنوان یک رقیب بسیار خوشایند باشد

ظرفیت کیش برای راه‌اندازی مراکز درمانی دیگر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت این جزیره چگونه است؟

ما در کیش از تاسیس و راه‌اندازی مراکز درمانی دیگر استقبال می‌کنیم. در جزیره بیش از ۲۵ مرکز دندانپزشکی داریم اما هنوز بیمارستان موفق دیگری راه‌اندازی نشده است. اما در حال‌حاضر وجود این بیمارستان با ۶۴ تخت کافی است. چنانچه در بحث گردشگری سلامت نیاز به تخت‌های بیشتر در جزیره حس شود آمادگی آن را داریم تا زیرساخت‌ را گسترش دهیم.

ناگفته نماند که فضاهای دیگری برای توسعه گردشگری سلامت در جزیره در حوزه زیبایی مدنظر مسئولین است. درحال حاضر باید برآوردهایی در این خصوص انجام شود تا بتوانیم نیازها و فرصت‌ها را درست شناسایی کنیم و سپس قدم‌هایی را برداریم.

به نظر شما نقش بیمارستان‌های دولتی چقدر می‌تواند در این صنعت پر رنگ باشد؟

نگرش من این است که همه می‌توانند به این صنعت ورود پیدا کنند. بیمارستان‌های دولتی حسنی را نسبت به بیمارستان‌های خصوصی دارند و آن این است که همه نوع بیمار را می‌توانند پذیرش کنند و همچنین می‌توانند خدمات بیشتر و متواضعانه‌تری را ارائه کنند. دیدن آن‌ها در این حوزه بسیار خوب است و حضورشان می‌تواند به‌عنوان یک رقیب بسیار خوشایند باشد؛ زیرا بسیاری اساتید ما در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی قدم گذاشتند. همه اساتیدی که به ما در دانشگاه‌ها آموزش داده‌اند و ما امروز ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم در بیمارستان‌های خصوصی گردشگری سلامت راه بندازیم همچنان در این بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند.

اگر بیمارستان دولتی با برنامه‌ریزی بهتر و هدفمندتری به‌سمت جلو حرکت کند قطعا موفق‌تر خواهد بود و می‌تواند به صنعت گردشگری سلامت کشور کمک کند.

جایگاه بخش خصوصی را در این حوزه چگونه می‌بینید؟

بخش خصوصی در هر حوزه‌ای که ورود می‌کند ناچار به‌موفقیت است؛ زیرا آن‌ها به دولت وابسته نیستند. بنابراین ناچار هستند که ارائه خدمت را به‌گونه‌ای انجام دهند تا هم پذیرش بیماران انجام شود و هم اعتمادبخشی بیشتری  رخ دهد.  این روند که بخش خصوصی محکوم به پیروزی است و باید موفق شود باعث می‌شود که قدم‌های بیشتری را در این راستا بردارد.

مطالب مرتبط:

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.