کمبود نیروی متخصص؛ پاشنه آشیل گردشگری سلامت

در شرایطی که کشور ما کمبودی در حوزه نیروهای تخصصی درمان ندارد، اما در سایر رشته‌های مورد نیاز توسعه گردشگری سلامت از کمبود نیروی حرفه‌ای رنج می‌برد

صنعت گردشگری سلامت، یک صنعت کاملا تخصصی است که برای توسعه آن به متخصصان در رشته‌های مختلف نیاز وجود دارد. با این وجود هم اکنون شاهد کمبود نیروی متخصص در گردشگری سلامت ایران هستیم.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، وقتی صحبت از متخصصان صنعت گردشگری سلامت می‌شود، منظورمان فقط پرشکان متخصص و کادر درمان نیست. برای ورود گردشگران سلامت به ایران به مجموعه‌ای از نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف نیاز داریم.

برای موفقیت در حوزه مدیکال توریسم، مجموعه‌ای از نیروهای متخصص در حوزه‌های بازاریابی، تبلیغات، اسکان و ساماندهی گردشگران سلامت نیاز داریم که کشور ما در این حوزه‌ها با کمبود اساسی مواجه است. بسیاری از بازیگران صنعت گردشگری سلامت ایران، حتی در زمینه مکالمه زبان‌های خارجی نیز ناتوان هستند و نیروهای تخصصی در این حوزه به ندرت یافت می‌شود.

نقش نیروهای حرفه‌ای در جذب گردشگر سلامت

 ایران در حوزه پزشکی یکی از کشورهای سرآمد منطقه است و توان پزشکان متخصص ایرانی در سطح کشورهای توسعه یافته است، اما این امتیاز برای توسعه گردشگری سلامت به تنهایی کافی نیست.

با وجود تحصیل حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی سراسر ایران، فعالیت حدود ۷۸ هزار پزشک عمومی، ۳۶ هزار پزشک متخصص، ۵۰ هزار ماما، ۱۴۰ هزار پرستار، حدود ۱۹هزار داروساز و حدود ۲۶ هزار دندانپزشک، صنعت گردشگری سلامت ایران با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه نیست.

با این حال، کشور ما برای توسعه صنعت گردشگری سلامت به نیروهای متخصص دیگری نیاز دارد که در همه فرآیندهای جذب بیمار خارجی، اقامت و اسکان بی دغدغه بیمار، هدایت او در طول مسیر درمان و بازگشت بیمار خارجی به کشورش، تخصص و تبحر داشته باشد.

دکتر احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفتگو با مدتورپرس با اشاره به مزیت‌های متعدد ایرن در صنعت گردشگری سلامت می‌گوید: با توجه به قیمت کنونی ارزهای خارجی، صنعت گردشگری سلامت ایران می‌تواند رشد قابل توجهی در این حوزه داشته باشد. در این بین، باید قیمت خدمات ارائه شده به بیماران خارجی، رقابت پذیر با کشورهای دیگر باشد. مثلا کشور هندوستان تلاش دارد که با پایین نگه داشتن هزینه ارائه خدمات درمانی به جذب گسترده گردشگران سلامت در منطقه اقدام کند، در حالی که ما هم می‌توانیم با توجه به افزایش نسبی قیمت ارزهای خارجی در ایران و ارزان تمام شدن هزینه درمان بیماران خارجی، آنها را برای سفر به ایران ترغیب کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حضور نیروهای متخصص در گردشگری سلامت، به اندازه توسعه زیرساخت‌ها اهمیت دارد، یادآور می‌شود: حضور نیروهای متخصص در گردشگری سلامت و توسعه زیرساخت‌ها مکمل همدیگر در توسعه گردشگری سلامت هستند. در این راستا باید برای تربیت نیروهای حرفه ای در این زمینه، آموزش‌های لازم ارائه شود و این آموزش‌ها را نیز جدی بگیرند.

حمزه تاکید دارد: جذب بیماران خارجی، هنر و مهارت بالایی می‌خواهد که در این مسیر، فقط یک بخش آن به حضور پزشکان متخصص مرتبط است. باید این اراده ملی برای آموزش نیروهای کارآمد در این حوزه وجود داشته باشد که بتوان خدمات باکیفیتی را به گردشگران سلامت ارائه داد.

ضرورت آموزش آکادمیک در صنعت گردشگری سلامت

همانطور که در شاخه‌های مختلف گردشگری، آموزش‌های تخصصی جدی گرفته نمی‌شود، در حوزه گردشگری سلامت نیز همین مساله حکمفرماست. هم اکنون بخش زیادی از خدمات ارائه شده در این حوزه از سوی آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود که تخصصشان در صنعت گردشگری سلامت نیست.

وجود مراکز آموزشی خصوصی و دولتی در صنعت گردشگری سلامت، می‌تواند این مشکل را تا حدودی حل کند. حتی در کشورهای توسعه یافته، آموزش در صنعت گردشگری سلامت به شکل آکادمیک هم در حال انجام است.

آموزش آکادمیک در صنعت گردشگری سلامت می‌تواند نیروهای متخصص قابل توجهی را به این صنعت تزریق کند؛ افراد آموزش دیده‌ای که نیازهای واقعی گردشگران سلامت را تشخیص می‌دهند و در جهت رفع این نیازها اقدام می‌کنند.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.