۳۲ درصد جمعیت بزرگسال در ایران و خاورمیانه مبتلا به کبد چرب هستند

گفت‌وگو با عبدالرضا نوروزی و حسن سعدی در کلینیک فوق‌تخصصی گوارش و کبد بهبود 

کلینیک فوق تخصصی بهبود یکی از مراکز درمانی فعال در حوزه گردشگری پزشکی است. این کلینیک در حوزه‌های کبد، گوارش، تغذیه و همچنین جراحی‌های محدود مانند جراحی‌های عمومی و زیبایی نیز فعالیت می‌کند. با دکتر عبدالرضا نوروزی پزشک IPD و متخصص تغذیه و فلوشیپ بیماری‌های متابولی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین حسن سعدی کارشناس IPD و مسئول راه‌اندازی این بخش در کلینیک، درباره خدمات کلینیک بهبود و همچنین گردشگری سلامت به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

این روزها بیماری‌های کبد و گوارش به شدت افزایش پیدا کرده است دلیل این امر چیست و شایع‌ترین این بیماری‌ها کدام است؟

نوروزی: در بخش گوارش و کبد ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: «ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم.» درواقع غذایی که ما می‌خوریم تاثیر بسیاری بر سلامتمان دارد و دستگاه گوارش و کبد را به شدت درگیر خود می‌کند. روش زندگی و تغییراتی که در جامعه جهانی به‌‌وجود آمده که جامعه ایرانی هم نیز جزئی از آن است بر روی شیوع بیماری‌های گوارشی تاثیر بسیاری دارد. در ۲۰ سال اخیر در کشور بیماری‌های گوارشی به‌خصوص کبد چرب زیاد شده است و چیزی در حدود ۳۲ درصد جمعیت بزرگسال ایران و خاورمیانه به کبد چرب مبتلا هستند.

به‌جرات می‌توان امروزه کبد چرب را مهمترین عامل خطر از بین برنده کبد معرفی کرد. افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند معمولا در یک فاصله‌ای بین زمان ۲۵ تا ۳۰ سالگی احتمال آنکه کبدشان دچار سیروز و از کارافتادگی شود بسیار زیاد است. سوهاضمه یکی دیگر از بیماری‌های شایع این حوزه است که به‌دلیل تغییرات در نحوه زندگی انسان به‌وجود آمده است. همچنین بیماری‌هایی مانند سرطان دستگاه گوارش به‌خصوص سرطان روده بزرگ که از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور است هم جز بیماری‌هایی محسوب می‌شود که براساس تغییر در سبک زندگی و تغذیه به‌وجود آمده است.

کلینیک بهبود چه خدماتی را برای درمان بیماری‌های کبدی و گوارش به بیماران و گردشگران سلامت ارائه می‌دهد؟

نوروزی: کلینیک بهبود یکی از مراکزی است که تکمیل‌ترین امکانات را در این حوزه در سراسر ایران دارد. تمامی امکانات از یک آندوسکوپی ساده تا سونوگرافی از طریق ERCP که پزشکان فوق تخصص ما در این کلینیک برای کار با آن دوره‌هایی را در خارج از کشور گذرانده‌اند به بیماران ارائه می‌شود.

با توجه به گستره‌ بیماری‌های گوارشی و کبد تمرکز و هدف شما بیشتر بر روی کدام کشورها است و تاکنون از کدام کشورها بیشترین بیمار را داشته‌اید؟

نوروزی: با توجه به مطالعاتی که خود انجام داده‌ام و همچنین آمار و ارقامی که به‌صورت رسمی و غیررسمی درباره این موضوع منتشر شده است، قطعا کشور عراق یکی از بازارهای مورد انتظار ما است. برای نمونه در کردستان عراق که جمعیتی بالای ۶ میلیون نفر دارد تنها یک واحد آندوسکوپی موجود است و صف انتظار برای آن چیزی در حدود ۹ ماه است. کشور عراق پزشکان خوبی دارد اما به‌دلیل جنگ و عدم زیرساخت مناسب در این کشور کمبود شدیدی در حوزه پزشکی دارد. عمان هم یکی دیگر از بازارهای مورد نظر ما است و باتوجه به امکانات کلینیک انتظار داریم که بیماران بسیاری را از این کشور به خود جذب کنیم.

از میان همسایگان شمال ایران هم نیز کشور آذربایجان به‌عنوان کشور هدف ما محسوب می‌شود. این کشور از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی دارد و اما از لحاظ امکانات به خصوص نیروی انسانی متخصص در حوزه پزشکی شرایط مطلوبی ندارد و ما می‌توانیم به بسیاری از بیماران این کشور خدمت‌رسانی کنیم.

با توجه به اینکه این مرکز یک کلینیک است، آیا تفاوتی بین قوانین IPD کلینیک بهبود با بیمارستان‌ها وجود دارد؟

نوروزی: ما تفاوت چندانی با بیمارستان نداریم. استانداردهای IPD کلینیک با بیمارستان هیچ تفاوتی ندارد؛ به‌خصوص اینکه ما در این مکان مجوز جراحی‌های محدود هم نیز داریم به‌همین سبب می‌توانیم بیمار را در این کلینیک به مدت محدود بستری کنیم.

میئولین بخش بین الملل کلینیک بهبودبه‌غیر از امکانات درمانی آیا خدمات دیگری به بیماران ارائه می‌دهید؟

نوروزی: ما در این مرکز تمام روند سفر گردشگر را کنترل و تسهیل می‌کنیم. کلیه خدمات از جمله مترجم زبان عربی یا انگلیسی از بدو ورود بیمار تا خروج بیمار از کشور به او ارائه می‌شود.

شما به‌عنوان یک مرکز درمانی آیا خواهان همکاری با آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری سلامت هستید؟

نوروزی: این موضوع یکی از مهمترین برنامه های ما در کلینیک است؛ زیرا ما در نهایت بتوانیم قسمت کوچکی از فرآیند سفر را پوشش دهیم چون تمام تمرکز ما بر روی درمان است و این مهمترین هدف کلینیک محسوب می‌شود.  همچنین کلینیک بهبود از ابتدا گفته است که حاضر نیست با واسطه‌ها همکاری و با آنها قرارداد ببندد؛ از این رو باید برای جذب بیمار با شرکت‌های تسهیل‌گر درمان کار کنیم.

در مدت فعالیت شما در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

نوروزی: به‌نظر من مهمترین چالش ما در این حوزه عدم مدیریت گردشگر سلامت است. درواقع این بازار به دست واسطه‌ها و  دلالان افتاده  و آنها در ازای دریافت مبلغ بسیار زیادی از بیماران خدمات نامطلوب و همچنین درمان‌های بی‌کیفیتی را به آنها ارائه می‌دهند. همین امر سبب کم شدن و یا سلب شدن اعتماد گردشگران سلامت به حوزه درمانی ایران می‌شود.

آقای دکتر نوروزیسعدی: یکی دیگر از چالش‌های ما در این حوزه، عدم آموزش صحیح به کلیه پرسنل یک بیمارستان است. ما باید به تمام افراد و پرسنل یک مرکز درمانی آموزش برخورد و رفتار صحیح با گردشگران سلامت را بدهیم. این اصلا کافی نیست که تنها یک یا دو نفر در یک مرکز درمانی در این خصوص آموزش ببینند.

آقای دکتر نوروزی با توجه به اقامت شما در کشور انگلیس و فعالیت درحوزه گردشگری سلامت این کشور، به‌نظر شما ویژگی بارز این کشور در جذب بیماران چیست که جای آن در این صنعت در ایران خالی است؟

نوروزی: در غرب لندن بیمارستانی است که تنها گردشگران سلامت را جذب و ویزیت می‌کند. این بیمارستان وب‌سایت و همچنین یک پلتفرم بسیار قوی دارد که هر شخصی از سراسر دنیا با زبان رسمی خودش می‌تواند با آن‌ بیمارستان ارتباط برقرار کند. این بیمارستان از همان لحظه آشنایی تا خروج بیمار از کشور کلیه امکانات را در اختیار بیمار قرار داده و همواره در کنار شخص خواهد بود. البته ناگفته نماند که هزینه این خدمات در این کشور بسیار بالاست و ما در ایران ۹۰ درصد این خدمات را با یک پنجم هزینه‌ای که بیمار در کشور انگلیس پرداخت می‌کند ارائه می‌دهیم.

آقای سعدی شما برای راه‌اندازی بخش IPD کلینیک بهبود در دوره‌های گردشگری سلامت که از سوی وزارت بهداشت در دانشگاه ایران تشکیل شد، شرکت کرده‌اید. چقدر این دوره‌ها برای شما مفید بوده است؟

سعدی: من از این دوره دو موضوع بسیار مهم را آموختم. اولین موضوع بحث مدیریت استراتژیک یک مجموعه برای گردشگری پزشکی است. به این معنی که زمانی بیمار قصد سفر به کشور دیگری را جهت درمان داشته باشد باید از بدو ورود بیمار به کشور  کلیه اقدامات رفاهی تا درمان برای او فراهم باشد؛ تا کوچکترین نارضایتی در او پیش نیاید. دومین موضوع که به نظر من بسیار اهمیت داشت بحث روانشناختی ارتباط با بیمار بین‌الملل بود. بیمار بین‌الملل از یک کشور با فرهنگ و آداب و رسوم دیگری وارد ایران می‌شود. نحوه ارتباط کادر درمان با آن بیمار بسیار مهم است و تاثیر بسزایی در جلب رضایت بیمار دارد.

بیماران این کلینیک بیشتر برای درمان کدام بیماری‌ها به ایران می‌آیند؟

سعدی: بیشتر مشکل بیمارانی که به اینجا مراجعه کرده‌اند در پانکراس، انسداد روده و کبد چرب است. که معمولا برای انجام کلیه روند ویزیت حدود یک هفته باید اقامت داشته باشند.

بازاریابی شما در کلینیک بهبود برای جذب گردشگران سلامت چگونه است؟

اولین قدم ما در این حوزه راه‌اندازی سایت برای بیماران خارجی است. در این سایت بیماران می‌توانند از کلیه خدمات این کلینیک اطلاعات کافی را به‌دست آورده و برای دریافت نوبت اقدام کنند.

همچنین ما با شرکت تسهیل‌گر درمان در ارتباط هستیم که آنها مسئولیت پروموت کردن کلینیک در صفحات مجازی فیسبوک و اینستاگرام را برعهده دارند.

1 نظر
  1. رحمان هاتفی می گوید

    به نظر می‌ رسد از نظر این دوستان مارکتینگ درمانی یعنی داشتن یک صفحه اینستا گرام و فیس بودک. آیا بازاریابی محتوایی و ویدئویی را برای توسعه کار خو.د مفید نمی دانند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.