هیچ اهرم تبلیغاتی بین‌المللی در کشور وجود ندارد

گفت‌وگو با دکتر هانی پهلوانی مسئول فنی کلینیک زیبایی ساعی

امروزه کشش مردم به بحث زیبایی امری غیرقابل انکار است؛ به‌گونه‌ای که بیزنس‌ها و تجارت‌های بزرگی پیرامون آن شکل گرفته است. زیبایی یکی از پایه‌های اصلی توریسم درمانی هم محسوب می‌شود و هرساله صدها هزار نفر برای رسیدن به آن، به شهرها و کشورهای دیگر سفر می‌کنند. ایران نیز به سبب کیفیت بالای خدمات زیبایی و همچنین هزینه‌های کم نسبت رقبای خود می‌تواند تبدیل به یکی از قطب‌های زیبایی در دنیا شود. اما تاکنون از این ظرفیت آنگونه که باید استفاده نشده است دکتر هانی پهلوانی دلیل این موضوع را نبود تبلیغات صحیح بین‌المللی می‌داند.

با دکتر هانی پهلوانی پزشک عمومی و دارای مدرک تخصصی دوره‌های زیبایی از کانادا و همچنین مسئول فنی کلینیک زیبایی ساعی ، درخصوص فعالیت این کلینیک و همچنین جذب توریست در حوزه زیبایی به گفت‌وگو نشستیم.

آقای دکتر برای شروع پیشینه‌ای از کلینیک زیبایی ساعی بگویید.

کلینیک زیبایی ساعی در تمام زمینه‌های مربوط به حوزه زیبایی مانند تزریقات مربوط به ژل و بوتاکس خدمت ارائه می‌دهد. یکی از بهترین خدمات این کلینیک کاشت مو و کاشت ابرو است که بی‌نهایت مورد استقبال مراجعه کنندگانمان قرار گرفته است. درعین حال تمام دستگاه‌های مربوط به زیبایی مانند لیزر و خدمات مربوط به مراقبت از پوست در این مرکز موجود است. ما در کلینیک زیبایی ساعی نیز خدمات مربوط به جوانسازی، لاغری و حتی جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهیم. درواقع هیچ نوع خدمت زیبایی نیست که مراجعه کننده نتواند آن را در این کلینیک دریافت کند.

این کلینیک یک مرکز مجوزدار است که همواره تحت بازرسی قرار دارد. بهترین مواد، بهترین کیفیت خدمات و منطبق بر قانون و تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت در این مرکز ارائه می‌شود.

امروزه زیبایی موضوعی مهم تلقی می‌شود و افراد بسیاری خواهان رسیدن به آن هستند. به‌نظر شما این نیاز در جامعه کنونی چگونه شکل گرفته است و شما در کلینیک زیبایی ساعی چگونه از این نیاز بهره‌بردای مثبتی دارید؟

بحث ما این است که زیبایی را در چه چیزی می‌بینیم و به‌طورکلی زیبایی چیست؟ فلسفه وجودی کلینیک زیبایی چیست؟ همانطور که همه ارگان‌ها و اعضای بدن ما نیاز به مراقبت دارند، پوست هم نیاز به مراقبت دارد. این مراقبت از پوست موضوع بسیار مهمی است که در بیشتر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد. با افزایش سن تغییر و تحولاتی در لایه‌های مختلف پوست اتفاق می‌افتد. این تغییرات به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت هرچقدر هم از پوست مراقبت کنیم باز هم با افزایش سن این تغییرات رخ خواهند داد. مثلا زمانیکه انسان در حالت عادی صحبت می‌کند، لبخند می‌زند، عصبانی می‌شود و… تعدادی چین و چروک بر روی پوست می‌افتد و زمانیکه در حالت عادی قرار می‌گیرد و از میمیک صورت استفاده نکند این خطوط از بین می‌روند.

اما وقتی که انسان به پوستش رسیدگی نکند، بعد از مدتی متوجه می‌شود بدون آنکه از میمیک صورت استفاده کند، پیشانی، دور چشم، اطراف لب و… دچار خط‌ها و چروک‌هایی شده است. درواقع کیفیت لازم پوست از بین رفته است و این نیاز به یک سری خدمات دارد.

به‌طورکلی جذب توریست در همه ابعاد نه فقط در بخش درمان، بحثی است که قانون‌گذار باید به آن توجه کند. یعنی باید عزم و اراده ملی در دولت‌مردان هر کشوری وجود داشته باشد که این کار انجام دهد و برای جذب هدف‌گذاری کند.

گاهی در اثر رعایت اصول مربوط به مراقبت از پوست مانند آفتاب، یا عدم مصرف آب لازم که روزانه حداقل ۸ لیوان است، پوست پر از کک و مک، خشکی و لکه‌های متفاوت می‌شود و یا کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهد که نیازمند مراقبت‌هایی است.

از تمام این مراقبت‌ها گرفته تا کسی که براثر افزایش سن دچار افتادگی پلک شده است و باید با جراحی این مشکل را حل کند. لایه‌برداری از پوست، جوانسازی بدون استفاده از ژل و بوتاکس، لیزر موهای زاید و… به‌طورکلی از یک کار ساده تا یک کار جراحی در کلینیک زیبایی ساعی با کیفیت بسیار عالی و مواد برند که مورد تایید وزارت بهداشت است انجام می‌شود.

مدتی است که به صنعت توریسم درمانی در کشور توجه ویژه‌ای می‌شود و با توجه به اختلاف نرخ ارز تبدیل به یک منبع درآمد ارزی خوبی در کشور شده است. کلینیک زیبایی ساعی، مدتی است که در این حوزه فعالیت می‌کند. شما در این کلینیک چه خدماتی را به گردشگران سلامت ارائه می‌دهید و بیمارانتان را چگونه جذب می‌کنید؟

قسمتی از مراجعه‌کنندگان کلینیک زیبایی ساعی گردشگران سلامت هستند. ما از کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، روسیه مراجعه‌کنندگان بسیاری داشتیم.

یکی از بهترین کارهایی که ازنظر اقتصاد درمان در کشور ما می‌تواند باعث اشتغال‌زایی، کسب درآمد، جذب شود، توریسم درمانی است. در این مورد جو خوبی در کشور حاکم است. دلیل آن هم این است، توریست‌هایی که برای دریافت خدمات درمانی و زیبایی به کشور ما مراجعه می‌کنند از خدمات ما راضی هستند و این موضوع بسیار مهمی است.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

گردشگران سلامت بیشتر در حوزه‌های کاشت مو و کاشت ابرو و سپس لاغری، جراحی‌های زیبایی، تزریق ژل به کل صورت مراجعه می‌کنند. بارها پیش آمده است که یک توریست در یک جلسه ۱۲ سی‌سی ژل تزریق کرده است که برای زاویه‌سازی فک، لب، چونه، خط خنده، بینی، زیر چشم است و حتما برای چروک‌ها بوتاکس هم تزریق می‌کنند. ما به تمامی مشتریانمان تاکید می‌کنیم که برای دریافت ترمیم رایگان دو هفته بعد از تزریق مراجعه کند ولی حتی یک مورد هم نداشتیم. درواقع همه این افراد در همان جلسه اول از خدمت گرفته شده راضی بودند.

مطالب مرتبط:

درباره کاشت مو و ابرو شرایط خاصی وجود دارد و نمی‌شود این خدمت را با هر نوع کیفیتی ارائه داد؛ زیرا بازخورد بسیار مهمی دارد. ما در کلینیک زیبایی ساعی در این حوزه مدعی هستیم و از سطح بالای رضایتمندی که از این موضوع وجود دارد، خوشحال هستیم. این رضایتمندی تاکنون هم از سمت هموطنان خودمان بوده هم از سوی توریست‌هایی که برای این کار به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

بیشتر مراجعه‌کنندگان از طریق اینستاگرام به ما مراجعه می‌کنند. البته رضایتمندی که در راستای ارائه خدمات به مشتریان ایجاد می‌شود و باعث جذب بیشتر گردشگر سلامت شده است. به‌نظر من زمانیکه رضایتمندی شکل می‌گیرد بهترین تبلیغ در این حوزه رخ خواهد داد.

همانطور که در گفت‌وگو به آن اشاره شد، زیبایی امر مهمی تلقی می‌شود و امروز افراد بسیاری برای رسیدن به آن هزینه‌های مالی بسیار را متحمل می‌شوند و حتی برای انجام آن سفر می‌کنند. مردم اروپا خدمات درمانی بسیار خوب و با قیمت مناسبی را در کشورهای خود دریافت می‌کنند ولی خدمات زیبایی در این کشورها بسیار گران است. به‌نظر شما ما چگونه می‌توانیم از فرصت میل به زیبایی استفاده کنیم تا بتوانیم بازارمان را گسترش دهیم و گردشگران سلامتی را در این حوزه از کشورهای دورتر مانند اروپا جذب کنیم؟

بهتر است برای افرادی که به‌دنبال بحث زیبایی هستند از واژه بیمار استفاده نکنیم بلکه از واژه زیباجو استفاده کنیم.

این موضوعی که عنوان کردید یک بحث منطقی است و چند بعد دارد. قسمت اول بحث کلان کشوری است که قانون‌گذار کشور ما تا چه حد قانون‌گذاری‌های درستی در این بخش انجام دهد تا بتواند توریست را به کشور جذب کند. این موضوع بسیار مهم است. به‌طورکلی جذب توریست در همه ابعاد نه فقط در بخش درمان، بحثی است که قانون‌گذار باید به آن توجه کند. یعنی باید عزم و اراده ملی در دولت‌مردان هر کشوری وجود داشته باشد که این کار انجام دهد و برای جذب هدف‌گذاری کند.

همانطور که بیمارستان‌ها برای پذیرش توریست درمانی باید ضوابط خاصی را رعایت کنند، برای کلینیک‌های زیبایی هم استاندارد خاصی تعریف شود و این استاندارد از طریق وزارت بهداشت به کلینیک‌هایی که شایستگی و امکانات لازم را برای جذب توریست دارند، ارائه شود. همچنین بروشورهایی را تهیه کند و کلیه مراکزی که دارای این استاندارد هستند را در آن معرفی کند. این قبیل فعالیت‌ها است که باعث ارتقا خدمات به توریست می‌شود.

جذب توریست نیاز به کارهای تشویقی دارد برای مثال برای جذب در صدور ویزا و هزینه‌های مربوط به آن تعرفه‌ها و شرایط خوبی لحاظ شود. موارد این چنینی بسیار مهم است.

قسمت دوم این است که مرکز زیبایی چه کاری باید انجام دهد تا توریست درمانی را جذب کند؟ در ابتدا باید بگویم که انجام کارهای زیبایی در ایران از نظر اقتصادی برای گردشگران بسیار با صرفه است؛ زیرا هزینه خدمات زیبایی در ایران از لحاظ هزینه با کشورهای اروپا به هیچ وجه قابل قیاس نیست. در حالیکه همان مواد و برند که مورد تایید وزارت بهداشت و اتحادیه اروپا است، استفاده می‌شود. اما قیمت بی‌نهایت کمتر است.

مطالب مرتبط:

در بحث فعالیت کلینیک‌ها تبلیغات حرف اول و آخر را برای جذب توریست درمانی می‌زند. در بحث کار ما، اهرم تبلیغاتی فعلا اینستاگرام است هرچند که اخیرا متوجه شدم که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای بحث تبلیغات در این شبکه مجازی قرار است اعمال شود. بنابراین در قدم اول سیاست‌گذار باید شرایط را برای کلینیک‌های مجوزدار که مهیا کند تا آن‌ها بتوانند کارهای تبلیغاتی خود را درست انجام دهد.

بحث‌های تبلیغاتی کلینیک‌ها باید بتواند وارد کانال‌های بین‌المللی تلوزیونی ایران شود باز هم لازمه این موضوع فعالیت قانونگذار است.

موضوع بعدی ارائه خدمات خوب است. زمانی که کلینیک زیبایی کاشت مو بد و یا کاشت ابرو ضعیف ارائه دهد، یا ژل و مواد بد برای تزریق استفاده کند و… مسلما نباید منتظر باشد تا بازخورد خوبی را بگیرد. این موضوع بسیار اهمیت دارد. درواقع وقتی که زیباجو به کلینیک مراجعه می‌کند باید با یک شرایط خوب و آبرومند از نظر محیط کار، نوع مواد، برخورد پرنسل، نوع پزشک، اطلاع و تسلط پزشک و پرسنل بر زبان خارجی،  مواجه باشد.

باتوجه به این موارد پیشنهاد من این است، همانطور که بیمارستان‌ها برای پذیرش توریست درمانی باید ضوابط خاصی را رعایت کنند، برای کلینیک‌های زیبایی هم استاندارد خاصی تعریف شود و این استاندارد از طریق وزارت بهداشت به کلینیک‌هایی که شایستگی و امکانات لازم را برای جذب توریست دارند، ارائه شود. همچنین بروشورهایی را تهیه کند و کلیه مراکزی که دارای این استاندارد هستند را در آن معرفی کند. این قبیل فعالیت‌ها است که باعث ارتقا خدمات به توریست می‌شود.

نقش بخش خصوصی در حوزه ارائه خدمات زیبایی را چگونه ارزیابی می‌کنید. این موضوع را هم درنظر بگیرید که امروزه بخش دولتی هم به این بحث ورود پیدا کرده و خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهد.

ورود بخش دولتی به بحث زیبایی، صرفا جنبه اقتصادی دارد درواقع بیمارستان دولتی برای افزایش درآمدزایی خود وارد این بخش شده است. اگر بخش دولتی به‌صورت درست و منطقی وارد این حیطه شده باشد، چراکه نه! ولی معمولا تجربه کاری بسیاری از ما در بخش دولتی نشان می‌دهد که این کار در این بخش موفقیت آمیز نیست؛ زیرا همه موارد در این حوزه‌ها سلیقه‌ای است. یعنی مدیری که امروز در یک مرکز کار می‌کند ممکن است به این موضوع علاقه داشته باشد و مدیر دیگری که به جای او می‌آید خیر.

ما اکنون در بحث مواد اولیه هیچ حرفی برای گفتن نداریم. زمانی که فرانسوی در کشور خودش بهترین ژل را استفاده می‌کند چه لزومی دارد اسم ایران به‌غیر از بحث اقتصادی به ذهنش خطور کند. در حالیکه اگر گوییم کره، سریع واکنش نشان می‌دهد؛ زیرا کره در این حوزه برند محسوب می‌شود.

به‌‌نظر من بحث زیبایی باید از صفر تا صد به بخش خصوصی سپرده شود. اما به‌شرطی که دولت و وزارت بهداشت نظارت دقیق بر روی این حوزه داشته باشد. در اولین قدم باید مراکز را دسته‌بندی کند و مراکزی که مجوز ندارند را تعیین تکلیف شوند و حتی مراکزی هم که مجوز دارند هم بررسی کنند تا ببنند کدام مرکز می‌تواند خدمات خوبی را در حوزه توریست درمانی ارائه کند.

نظام پزشکی به این حوزه باید ورود پیدا کند و در بحث مجوزها قدم اصولی بردارد.

به نظر شما بزرگترین چالش این حوزه چیست؟

بزرگترین چالشی که امروزه در بحث زیبایی وجود دارد این است که بسیاری از مواد مورد استفاده در این بخش وارداتی است. تا زمانیکه این موضوع درست نشود، اتفاق خاصی در حوزه زیبایی نیفتاده است. برای مثال می‌گویند بوتاکس مسبورد ایرانی است، اما اصلا اینگونه نیست. این بوتاکس تنها در ایران بسته‌بندی می‌شود. ما هیچ بوتاکس بومی نداریم.

من در این حوزه تحقیق و بررسی کردم که چرا بوتاکس و ژل در کشور خودمان تولید نمی‌کنیم؟ با چند فارموکولوژیست‌های بسیار خوب کشور که مشورت کردم، گفتند که ما تکنولوژی تولید بوتاکس در کشور را نداریم. برای این کار باید به کشوری که این تکنولوژی را دارد رفته و این تکنولوژی و کارخانه‌اش را بخریم و به ایران بیاوریم اما به‌طورکلی کسی به ما این تکنولوژی را نمی‌دهد.

ما اگر چند برند ژل، بوتاکس و نخ خوب را در کشور داشتیم قطعا شرایط بسیار فرق می‌کرد. من این را با اطمینان می‌گویم زمانیکه به یک زیباجو بگوییم این ژل یا بوتاکس ایرانی است استقبال می‌کند؛ زیرا مطمعن است که تاییدیه وزارت بهداشت را دارد. ما بارها از زیباجویان شنیدیم که می‌گویند بوتاکس مسبورد برایمان تزریق کنید، چون فکر می‌کنند ایرانی است. بنابراین در این حوزه باید تکنولوژی و بخش خصوصی ورود کند و با نظارت دقیق و درست این کار انجام شود.

فرد باید برای دریافت خدمت درمانی به مرکز مجوزدار مراجعه کند. مرکزی که پروانه آن بر روی دیوار ثبت شده باشد و همه مجوزهایش مشخص باشد. او باید مطمعن شود که خدمت را از پزشک دریافت می‌کند. همچنین باید تمام موادی که قرار است برای او استفاده شود جلوی چشمش باز شود و تاییدیه وزارت داشته باشد.

موضوع دیگری که در این حوزه وجود دارد، بحث قیمت‌ها است. باید این بحث سلیقه‌ای قیمتی که در خدمات زیبایی وجود دارد باید ساماندهی شود و قیمت‌ها براساس برندها واقعی شود. صداقت مرکز و جلب اعتماد زیباجو باید حرف اول و آخر را بزند. باید این موارد به‌وسیله خودمان و سپس مسئولین نظام پزشکی و وزارت بهداشت ساماندهی شود.

شما به وارداتی بودن محصولات اشاره کردید. این محصولات از کدام کشورها وارد می‌شوند؟

درحال حاضر بیشتر واردات از کره‌جنوبی، فرانسه و اسپانیا است.

از اسپانیا در بحث مزوتراپی واردات انجام می‌شود درحالیکه تولید مواد مزوتراپی اصلا کار پیچیده‌ای نیست. می‌توانیم در کشور خودمان هم تولید کنیم. من می‌خواهم بگویم وقتی که ما از نظر تولید مواد خوب برای بحث زیبایی و… به جایی برسیم می‌توانیم در بازار جهانی عرض اندام کنیم. زمانیکه این عرض اندام صورت گرفت خودبه‌خود این جلب توریست انجام خواهد شد.

ما اکنون در بحث مواد اولیه هیچ حرفی برای گفتن نداریم. زمانی که فرد فرانسوی در کشور خودش بهترین ژل را استفاده می‌کند چه لزومی دارد اسم ایران به‌غیر از بحث اقتصادی به ذهنش خطور کند. در حالیکه اگر بگوییم کره جنوبی، سریع واکنش نشان می‌دهد؛ زیرا کره در این حوزه برند محسوب می‌شود. خدمات زیبایی کره جنوبی کیفیت بسیار بالایی دارد. یک فرد در کرده جنوبی در یک کار زیبایی با نخ حداقل از ۵۰ عدد نخ استفاده می‌کند در حالیکه در ایران این عدد حدود ۱۰ نخ است. محصولاتی که این کشور در حوزه زیبایی تولید می‌کند بسیار خوب و با کیفیت است و مردم بسیاری در دنیا این کشور را در حوزه ارائه خدمات زیبایی قبول دارند.

البته اطلاع دارم که چند شرکت خصوصی درحال تولید دستگاه‌های زیبایی هستند و کیفیت‌های خوبی هم دارند اما زمانیکه وارد بطن آن‌ها می‌‌شویم، می‌بینیم که این دستگاه‌ها کپی‌برداری هستند. یعنی یک نمونه از خارج از کشور می‌آورند و از همان کپی می‌کنند.

تکنولوژی تولید بوتاکس بسیار سخت است و نمی توانیم به‌راحتی وارد این حوزه شویم اما تکنولوژی تولید ژل بسیار ساده است. ما می‌توانیم بهترین برند‌های ژل را با کیفیت بسیار عالی تولید کنیم.

در صنعت توریسم درمانی چه خلاهایی را حس می‌کنید.

نبود تولید داخلی و تبلیغات بین‌المللی صحیح. ما هیچ اهرم تبلیغات بین‌المللی نداریم. ما هیچ تبلیغاتی جز پیج اینستاگرام نداریم که معمولا این پیج‌ها بین صدها پیج گم می‌شود.

در صحبت‌هایتان به قیمت‌های متفاوت اشاره کردید. این تفاوت قیمت‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟

در این بحث چند موضوع مطرح می‌شود. اول اینکه نوع خدمتی که ارائه می‌شود توسط چه کسی باشد. تزریق بوتاکس می‌تواند توسط یک پزشک انجام شود می‌تواند توسط یک آرایشگر انجام شود. اگر خدمت بسیار ارزان بود به خدمت دهنده شک کنید. اینکه چه کسی این کار را انجام می‌دهد. این مشکل از سمت مشتری است. درواقع برای آنکه هزینه کمتر پرداخت کند، صورت و زیبایی خود را دست یک فرد غیر از پزشک قرار می‌دهد.

به‌طورکلی برای رقابت یک ارزان‌فروشی در بحث زیبایی در بین مراکز زیبایی رخ داده است که این موضوع اصلا خوب نیست چون مراکز را به سمت کیفیت پایین سوق می‌دهد و به زیبا‌جو ضربه می‌زند.

مورد بعدی موادی است که استفاده می‌شود. آیا این استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت است یا ندارد. اگر تاییدیه داشته باشد قیمت استاندارد هم دارد و درغیر اینصورت با قیمت‌های بسیار ارزان‌تری در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

البته برند ژل هم بسیار مهم است. هر سی‌سی بعضی از برندها ۱ میلیون تومان است. البته ناگفته نماند که خیلی از نظر کیفیت با سایر برندهای قیمت مناسب مورد تایید وزارت بهداشت فرق نمی‌کند و فقط از لحاظ برند است که گران‌تر است.

البته این موضوع را هم فراموش نکنیم که دریافت خدمات گران‌قیمت به معنای دریافت خدمات خوب نیست. فرد باید برای دریافت خدمت درمانی به مرکز مجوزدار مراجعه کند. مرکزی که پروانه آن بر روی دیوار ثبت شده باشد و همه مجوزهایش مشخص باشد. او باید مطمعن شود که خدمت را از پزشک دریافت می‌کند. همچنین باید تمام موادی که قرار است برای او استفاده شود جلوی چشمش باز شود و تاییدیه وزارت داشته باشد.

ژل‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند کیفیت خوبی دارند. افراد بیشتر به دنبال ماندگاری بالا هستند در حالیکه این دیدگاه غلط است. به‌طورکلی ژل بین ۶ ماه تا ۱ سال باقی می‌ماند که به مواردی در خود فرد اعم از متابولیسم بدن، میزان و نوع ورزشی که انجام می‌دهد، استعمال سیگار و قلیون، نوع داروهایی که فرد مصرف می‌کند و… نیز بستگی دارد.

به‌طورکلی برای رقابت یک ارزان‌فروشی در بحث زیبایی در بین مراکز زیبایی رخ داده است که این موضوع اصلا خوب نیست چون مراکز را به سمت کیفیت پایین سوق می‌دهد و به زیبا‌جو ضربه می‌زند. زیباجو بهتر است به حرف پزشک اعتماد کند و زمانیکه پزشک به او می‌گوید که به خدمت زیبایی نیاز ندارد بپذیرد. درواقع همیشه مشکل، مشکل زیبایی نیست و مشکلات روحی است وقتی فرد به این موارد نیاز ندارد نباید استفاده کند. اینگونه کلیه عمل‌های زیبایی علمی پیش خواهد رفت.

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.