کاشت حلزون شنوایی؛ فرصتی ایده‌آل برای جذب گردشگران سلامت

با وجود موقعیت ممتاز ایران در انجام عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی، کشور ما می‌تواند با ارائه این خدمات درمانی پیشرفته به بیماران خارجی، درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد.

 ایران در حوزه عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در زمره پنج کشور برتر جهان قرار دارد. این جایگاه برجسته ایران می‌تواند به جذب گسترده بیماران خارجی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، هم اکنون حدود ۱۱ مرکز تخصصی کاشت حلزون در سطح کشور فعالیت دارد و تاکنون نیز حدود ۱۰ هزار عمل جراحی کاشت حلزون در ایران انجام شده که آمار بسیار قابل توجهی است.

«پروتز کاشت حلزونی» ابزاری الکترونیکی به حساب می‌آید که از طریق عمل جراحی در گوش افراد ناشنوا قرار داده می‌شود. این وسیله الکترونیکی، شنیدن صداهای اطراف را برای افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق، امکان‌پذیر می‌کند.

این مداخله پزشکی از طریق تحریک الکتریکی عصب شنوایی انجام می‌شود. افراد ناشنوای مادرزاد تا قبل از سن دو سالگی و همچنین افرادی که بر اثر سانحه یا بیماری، قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهند، از جمله بهترین کاندیداهای عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی هستند. البته باید در نظر داشت که انجام عمل جراحی کاشت حلزون برای همه ناشنوایان مقدور نیست و پزشک با توجه به شرایط فرد ناشنوا تصمیم می‌گیرد که آیا می‌توان عمل جراحی کاشت حلزون را برای بیمار انجام داد یا خیر.

در بسیاری از کشورهای منطقه، امکان انجام چنین عمل جراحی پیشرفته‌ای وجود ندارد، اما در کشور ما با وجود کادر درمانی مجرب و تجهیزات پزشکی پیشرفته، امکان انجام این درمان تخصصی فراهم است. همین توانایی ایران می‌تواند یک فرصت مطلوب برای گردشگری پزشکی و جذب بیماران خارجی و افزایش درآمدزایی ارزی باشد.

 ایران؛ مقصدی ناشناخته برای کاشت حلزون شنوایی

اولین عمل جراحی کاشت حلزون در ایران از سال ۱۳۷۱ در تهران و سپس مشهد و شیراز انجام شد و حالا با گذشت حدود ۲۷ سال از آن تاریخ، ایران به تجربه بالایی در حوزه عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی نایل شده است که می‌تواند این تجارب را به کشورهای دیگر نیز منتقل کند.

دکتر سید بصیر هاشمی، متخصص گوش، حلق و بینی و رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی استان فارس هم با اشاره به امکان توسعه گردشگری سلامت با استفاده از عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی، یادآور می‌شود: ایران در تربیت نیروی متخصص در حوزه کاشت حلزون شنوایی از کشورهای منطقه بسیار جلوتر است و بنابراین یکی از مباحث آینده مورد پیگیری در کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی ایران، توسعه توریسم درمانی در این بخش است.

کاشت حلزون شنواییهاشمی با اشاره به کیفیت بالای عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در ایران تاکید می‌کند: اعمال جراحی کاشت حلزون شنوایی و توانبخشی در ایران کاملا مطابق با استانداردهای بین الملی انجام می‌شود و عوارض و مشکلات ناخواسته ناشی از جراحی‌ها در این بخش نیز در حد استانداردهای بین‌المللی است. البته تیم پزشکی شامل متخصص گوش و حلق و بینی، اودیولوژیست، توانبخش و گفتاردرمان باید همکاری کنند تا این عمل به سرانجام مطلوب برسد.

تا همین پنج دهه قبل، اگر کودکی به شکل ناشنوا به دنیا می‌آمد، علاوه بر ناشنوایی، توان تکلم را هم از دست می‌داد، اما حالا با وجود فناوری کاشت حلزون، کودک ناشنوای مطلق می‌تواند زندگی عادی داشته باشد و براحتی با دیگران ارتباط بگیرد.

هم اکنون هر دستگاه حلزون شنوایی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار در بازار قیمت دارد که اگرچه هزینه عمل جراحی و بستری برای بیماران ایرانی، رایگان تمام می‌شود، اما کل فرآیند تهیه این دستگاه پیشرفته تا عمل جراحی کاشت حلزون، حدود شش میلیون تومان برای خانواده های ایرانی هزینه دارد. طبیعی است که برای بیماران خارجی چنین یارانه‌ای وجود ندارد، اما با این وجود هزینه تمام شده عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در ایران، بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته است.

از نظر کیفیت درمان نیز عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در ایران، مطابق استانداردهای روز جهان انجام می‌شود و در این حوزه درمانی، ایران می‌تواند یک رقیب جدی برای کشورهای توسعه یافته باشد.

باید در نظر داشت که سابقه انجام عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در جهان به حدود ۵۰ سال قبل می‌رسد. توانایی ایران در دستیابی سریع به این دانش نوپا باید بتواند از لحاظ منطقی به درآمدزایی ارزی و فروش خدمات درمانی پیشرفته به بیماران خارجی منجر شود، اما اگر چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است، قطعا ریشه‌های این اتفاق را باید به ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی حرفه‌ای در حوزه گردشگری سلامت نسبت داد.

گزارش: امین جلالوند

۲ نظرات
  1. علی ملکی می گوید

    من ساکن سوئد هستم. پسرم نیاز به کاشت حلزون شنوایی داشت و پس از مراجعه به مراکز درمانی سوئد فهمیدم که هزینه این عمل در سوئد بسیار بالاست. اما خیلی سریع از طریق یکی از اقوام به ایران آمدم و با هزینه خیلی کمتر این جراحی رو انجام دادیم.

  2. مهدی سلیمی می گوید

    سلام کاش در گزارش اشاره می شد که کدام مراکز یا بیمارستان های کشور در این زمینه برند هستند و شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت می تونن با آن ها همکاری کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.