ورود ۳۰۰ هزار گردشگر سلامت آذری به اردبیل در یک سال

یادداشتی از قادر تقی‌زاده، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اردبیل درخصوص ظرفیت چشمه های آب درمانی اردبیل

اردبیل دارای موقعیت جغرافیایی ویژه و ۳۸۷ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان است. در سال ۹۷ نزدیک به ۶۵۷ هزار و ۹۴۵ نفر از اتباع جمهوری آذربایجان از مرز بیله‌سوار وارد استان اردبیل شدند. این عدد در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ هزار نفر بود. در این سال یک نظرسنجی انجام دادیم و متوجه شدیم که ۴۹٫۲ درصد این گردشگران به قصد درمان به این استان سفر کرده‌اند. ۱۰ درصد برای گردش و بقیه برای دید و بازدید و خرید وارد کشور شده‌اند. اردبیل حدود ۱۱۰ چشمه آب‌درمانی و حدود ۲۵ مجتمع مدرن آب‌درمانی دارد. تقریبا ۶۷ درصد چشمه‌ های آب‌ درمانی اردبیل ظرفیت این را دارند که با سرمایه‌گذاری و تجهیز، به مرکزی مدرن برای این کار تبدیل شوند. برای سرمایه‌گذاران بسته‌هایی برای پیشنهاد و همکاری تعریف شده است. درحال حاضر مجتمع‌های آب‌درمانی در کنار چشمه های آب درمانی اردبیل به دو منظور درمان و تفریح استفاده می‌شوند. طی تفاهمنامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل امضا کردیم و هماهنگی‌هایی که با کشور ترکیه انجام شده است، قرار است تعدادی از پزشکان ما در ترکیه در زمینه آب‌درمانی آموزش ببینند و تعدادی از مجتمع‌های درمانی را تنها به درمان‌های علمی اختصاص دهیم، پزشک در این مراکز مستقر باشد و درمان تحت نظر و با تجویز پزشک انجام شود. با تاکیدات استاندار محترم اردبیل و با هماهنگی و همکاری اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی اردبیل، اداره کل میراث فرهنگی، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در اردبیل برگزار می‌شود. از ماه‌ها پیش جلساتی در این زمینه داشتیم و تکلیف دستگاه‌های مختلف در برای این رویداد مشخص شد. از کشورهای عضو اکو که بیش از ۴۰۰ میلیون جمعیت و بیش از ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و شماری از کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه، حضور ۱۸۰ مهمان خارجی در این رویداد قطعی شده است. ۶۰ مقام خارجی اعم از سفیر، کاردار، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت توریسم، وزارت بهداشت و اتاق‌های بازرگانی کشورها از جمله کشور خودمان در این همایش شرکت می‌کنند. ما در این رویداد می‌کوشیم در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه، تفاهمنامه‌های ملی و استانی در حوزه‌های گردشگری سلامت، کشاورزی، صنایع و غیره با کشورهای شرکت‌کننده امضا کنیم و برای توسعه استان قدم‌هایی برداریم.

در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۷ در مقایسه با سال پیش از آن، ۵۷ درصد رشد در صدور موافقت اصولی و جواز تاسیس در کلیه حوزه‌های سرمایه‌گذاری داشتیم. درسال ۹۶ این تعداد ۴۰۶ موافقت اصولی و جواز تاسیس صادر کرده بودیم و در سال ۹۷ این تعداد به ۶۴۶ موافقت اصولی و جواز تاسیس رسید. در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ۴۳ مجوز در سال ۹۶ صادر شده بود که این عدد در سال ۹۷ به ۷۰ مجوز رسید. ظرفیت اشتغال‌زایی کل مجوزهای سال ۹۶ در حوزه‌هایی که گفته شد، برای ۱۲ هزار و ۲۴ نفر و مجوزهای سال ۹۷ برای ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر است. حجم کل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این استان در سال ۹۶ حدود ۲ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان بود و در سال ۹۷ به ۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رسید. همه این موارد شامل مجتمع‌های آب‌درمانی این استان هم می‌شود. اولویت‌های استانداری، تثبیت اشتغال واحدهای فعال است. پس از آن واحدهایی که کمتر از ظرفیت کار می‌کنند، بررسی می‌شوند و برای رفع مشکل آنان اقدام می‌کنیم. سپس از واحدهایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای احداث داشته‌اند و سپس پیشرفت آن‌ها متوقف شده است، می‌خواهیم تا علت توقف را اعلام کنند. سپس با همکاری استانداری برای رفع مشکلات آنان اقدام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.