پلتفرم‌ها، غایب بزرگ توریسم سلامت هستند

گپی با حمید کریمی، مدیر بیمارستان آپادانا

برای توسعه صنایع از جمله صنعت گردشگری سلامت، یکی از نیازهای مهم، ابزارها و برنامه‌هایی هستند که ارتباط میان بخشی را تسهیل کنند، شفاف باشند و جامع‌ترین خدمات را ارائه کنند. در این گفت‌وگوی کوتاه، حمید کریمی مدیر بیمارستان آپادانا درباره خدمات این بیمارستان، مشکلات تولی‌گری صنعت و نقش شرکت‌ها و ابزارهای تسهیل‌گر می‌گوید.

کمی از فعالیت خود در ارتقای کیفیت بیمارستانی و جذب گردشگر درمانی بگویید.
من در سال ۶۸ کار خود را در بیمارستان بندر لنگه آغاز کردم. سپس در تهران در بیمارستان‌های فارابی، امام خمینی، پارس، جم، ایرانشهر و گاندی کار کردم. اکنون در بیمارستان آپادانا در حوزه‌های مدیریت بیمارستان، آپ‌گرید سازی و اعتباربخشی فعالیت دارم. مشاور اجرایی توریسم درمانی مرکز تخصصی پوست، مو و زیبایی دکتر فائزه احمدی هستم. کار من آپ‌گرید سازی بیمارستان‌ها بود. بیمارستان آپادانا را به عنوان بیمارستان درجه سه تحویل گرفتم و پس از دو سال به درجه یک تحویل رساندم. وقتی درجه ۲ بود بخش IPD آن را راه انداختم.

اعطای مجوز IPD به بیمارستان‌ها با معیارهای سختگیرانه

بیماران بیمارستان آپادانا به ویژه بیماران خارجی عموما از کدام یک از خدمات و درمان‌های پزشکی این بیمارستان استفاده می‌کنند؟

بیمارستان آپادانا جنرال است. ولی عموم بیماران برای جراحی مغز و اعصاب، لاپاراسکوپی، زیبایی، زنان، ارتوپدی و اورلوژی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. زیرا بهترین خدمات با قیمت مناسب در این بیمارستان عرضه می‌شود.

در بیمارستان آپادانا در یکسال گذشته چند بیمار خارجی داشتید؟ نقطه مطلوب شما کجاست و جقدر نیرو به این کار اختصاص دادید؟

حداقل ۱۵۰ بیمار داشتیم ولی انتظار دارم هر روز ۵ بیمار خارجی داشته باشیم و برای این تعداد تارگت‌گذاری می‌کنیم. ۳ نفر مستقیم و در کل هفت نفر روی IPD بیمارستان آپادانا کار می‌کنند.

مدیر بیمارستان آپادانا در حال سخنرانی
حمید کریمی مدیر بیمارستان آپادانا درباره خدمات این بیمارستان، مشکلات تولی‌گری صنعت و نقش شرکت‌ها و ابزارهای تسهیل‌گر می‌گوید.

انتظارات و نیازهای یک بیمارستان در حوزه گردشگری سلامت چیست؟

هر کاری نیاز به یک متولی دارد. گردشگری پزشکی در کشور ما تازه متولی پیدا کرده است. متولی هم باید قدرت داشته باشد. وقتی از بخش خصوصی صحبت می‌کنیم، منظور تنها بیمارستان‌ها نیستند. توریسم ابعاد مختلفی دارد و صنعت توریسم، نیازمند همکاری و هماهنگی چند گروه است. ارائه خدمت به توریست نیازمندی هماهنگی وزارت کشور، وزارت امور خارجه، راه و ترابری، هتل‌ها، رستوران‌ها و حتی صنعت فروش است. الان ترکیه مسافرت به این کشور را آسان و ارزان کرده است. برای اینکه فروشگاه‌هایشان می‌فروشد، تفریح‌گاه‌های آن رونق می‌گیرند، هتل‌ها پر از مسافر می‌شوند. برای رونق گردشگری سلامت، ما باید همه بخش‌ها را، حتی آن‌ها که به ظاهر مرتبط نیستند، درگیر کنیم. بنابراین از دید من هماهنگی و تنظیم سیاست‌ها در اولویت گردشگری سلامت است. مدتی پیش در شیراز برای گردشگری سلامت چند مصوبه داشتیم. چه کسی اجرا و پیشرفت این مصوبات را پیگیری می‌کند؟ پس یا متولی نیست یا قدرت کافی ندارد.

رشد پلتفرم‌ها یک گروه ناراضی خواهند داشت و آن هم پزشکانی هستند که با دلالان کار می‌کنند. این گروه به نظر من علیه استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌ها اقدام خواهند کرد. باید دید پلتفرم‌ها چه راهی برای کنترل آنان دارند. پول‌های درشت و بی‌حساب در دلالی ردوبدل می‌شود و مریض مستقیم جذب می‌شود. در صورتی که پرسنل نیز باید از این کار منتفع شوند. چون نیروهای خوب دائم درحال مهاجرت هستند.

یکی از حلقه‌های گردشگری سلامت استارت‌آپ‌ها با پلتفرم‌هایشان هستند. یکی از این پلتفرم‌ها الومدیکال است. نقش آنان را در سامان‌مند کردن این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار عالی است. ما به دنبال کار کردن با استارت‌آپ‌های حرفه‌ای هستیم. یکی دو بار سراغ ما آمدند ولی پیگیری نکردند. شرکت‌ها و پلتفرم‌ها یکی از خلاهای بزرگ هلث توریسم هستند.

چقدر به رشد بازار بیمارستان‌ها می‌توانند کمک کنند؟

ببینید اتفاقی که می‎افتد، رشد پلتفرم‌ها یک گروه ناراضی خواهند داشت و آن هم پزشکانی هستند که با دلالان کار می‌کنند. این گروه به نظر من علیه استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌ها اقدام خواهند کرد. باید دید پلتفرم‌ها چه راهی برای کنترل آنان دارند. پول‌های درشت و بی‌حساب در دلالی ردوبدل می‌شود و مریض مستقیم جذب می‌شود. در صورتی که پرسنل نیز باید از این کار منتفع شوند. چون نیروهای خوب دائم درحال مهاجرت هستند. بمانند اینجا بیمار خارجی را درمان کنند و اعتبار سیستم سلامت ایران را بالا ببرند. سیستم‌های بیمارستانی باید در این کار قوی شوند.

1 نظر
  1. علی حسنی می گوید

    روزی ۵ بیمار خارجی و به قولی ماهی ۱۵۰ بیمار خارجی به نظرم آمار قابل توجهی برای یک بیمارستان فعال در توریسم سلامت است و اگر همه بیمارستان های دارای بخش بین الملل این چنین آماری داشته باشند واقعا امیدوار کننده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.