وقت بازگشت به میدان مدیکال توریسم است!

یادداشتی از رضا جمیلی، سردبیر مدتورپرس درباره ضرورت‌های احیای گردشگری سلامت

کرونا بیش از سه ماه است که به‌عنوان یک مهمان‌ ناخوانده وارد ایران شده است. هزینه‌های درمانی، مالی و روانی زیادی به سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی کشور وارد کرده و کماکان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی ملی؛ پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی را پیش روی همه ما از جمله صاحبان کسب‌وکارها قرار داده است.

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری

بخش گردشگری یکی از بخش‌هایی است که به استناد آمار و ارقام و گزارش‌ها، بیشترین آسیب را از ورود کرونا و بیماری مرتبط با آن یعنی کووید ۱۹ به خود دیده است. می‌توان گفت تقریبا ۱۰۰ درصد گردشگری بین‌المللی ایران و بیش از ۹۰ درصد گردشگری داخلی کشور به حالت تعطیل درآمده و تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به این صنعت که از معدود بازارهای روبه رشد داخلی بود وارد شده است.

امروز اول خرداد ۱۳۹۹ است و برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار که در سه ماه گذشته با رکود بی‌سابقه مواجه بوده‌‌اند می‌تواند مبدایی باشد برای یک شروع دوباره. از قرائن پیداست که انسان ۲۰۲۰ باید حضور تقریبا دائمی کرونا را حداقل برای یکی دو سال آینده در زندگی خودش به عنوان یک واقعیت تلخ بپذیرد و ریتم وسازوکار تازه‌ای در زندگی‌اش تعریف کند تا بتواند کارها و اموراتش را از رخوت کنونی خارج کرده و جانی دوباره به آن‌ها بدهد.

بیدارشدن گردشگری از کمای کرونا

پروازهای بین‌المللی ایران از از قرائن از ۱۳ خرداد شروع خواهد شد. محدودیت‌های سفر داخلی تقریبا در حال برچیده شدن است و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اجازه جذب مسافر پیدا کرده‌اند. با باز شدن رستوران‌ها و کافه‌ها آخرین حلقه محدودیت‌های مرتبط با سفر هم برداشته خواهد شد. ایرلاین‌هایی چون هواپیمایی سوییس، چک، سریلانکا، استرالیا، امارات و کره‌جنوبی از ابتدای خرداد به‌تدریج پروازهایشان را از سر خواهند گرفت. نشانه‌های تجارت بین‌المللی از جمله برقراری تدریجی پروازها که موتور محرکه همه تجارت‌های جهانی از جمله گردشگری است، نشان می‌دهد دور تازه‌ای از اقصاد بین‌المللی شروع شده و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. صنایع مختلف کشورمان از جمله گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت حالا عصر تازه‌ای را شروع می‌کند که در سه ماه گذاشته در مدتورپرس کارشناسان و صاحبان کسب‌وکار زیاد در مورد آن صحبت کرده‌اند. عصری که حالا از راه رسیده است. آقایان و خانم‌ها به پساکرونا نه به معنای دنیای منهای کرونا بلکه به معنای دنیای جدیدی که کرونا را پذیرفته سلام کنید‍!

گردشگری سلامت بعد از کرونا

سوال کلیدی این روزها این است که ما باید برای گردشگری سلامت در این عصر تازه چه کنیم؟ وقتی می‌شنویم که ترکیه یک دستورالعمل برای جذب گردشگر درمانی تدوین و دوباره عزمش را جزم کرده تا بازارها و درآمدهای از دست‌رفته‌اش را احیا کند باید از خود بپرسیم ما چه می‌خواهیم بکنیم و چقدر وقت داریم؟

من قبلا هم در مقاله‌ای که برای IMTJ نوشتم و خلاصه‌ای از آن در مدتورپرس منتشر شد اشاره کردم که گردشگری سلامت در عصر پساکرونا؛ شکل تازه‌ای خواهد داشت و تنها بیزنس‌هایی می‌توانند در آن موفق شوند که این اقتضائات تازه را ببینند، درک کنند و مطابق و منطبق با آن‌ها استراتژی داشته باشند و خدمات تعریف کنند.

پرونده ویژه کرونا

گردشگری پزشکی و بایدهای تازه آن را شاید در همین بندهایی که کشور همسایه‌مان ترکیه برای آینده این صنعتش تدوین کرده بهتر بتوان درک کرد. بندهایی که نشان می‌دهد بیشتر از اینکه برای فعالان داخلی این کشور نوشته شده باشند، یک ضمانت‌نامه سفت‌و‌سخت است که بیماران دوباره به این کشور اعتماد کنند. دستورالعملی که به بیماران خارجی گرا می‌دهد که ترکیه تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای را تعریف کرده تا گردشگری که پا به این کشور می‌گذارد خیالش راحت باشد خطری متوجه او نخواهد شد.

وظیفه ستاد ملی کرونا در قبال گردشگری

ما هم باید چنین پیام‌هایی را هرچه زودتر از ایران به بازارهای هدف خود مخابره کنیم. هرچند معتقدم گردشگری به‌شدت آسیب‌خورده کشور؛ شاید نیاز نداشته باشد تا این اندازه سخت‌گیرانه با ورود بیماران خارجی برخورد کند اما تدوین دستورالعمل‌ها و اطلاع‌رسانی بین‌المللی در مورد آن‌ها می‌تواند حربه مناسبی برای جذب بیماران در این دوره تازه باشد.

ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت، وزارت گردشگری و بخش خصوصی بیش از اینکه بخواهد قوانین و مقرراتی سخت‌گیرانه‌تر از آنچه در داخل کشور اعمال شده تصویب کنند باید به این بیندیشند که چطور اعتماد آن‌ها که تصمیم گرفته‌اند برای دریافت خدمات درمانی و سلامت به خارج از مرزهای خود سفر کنند را جلب نمایند. باید نباید فراموش کنیم که به جای پاک کردن صورت مسئله، الان نیازمند طراحی راه‌حل‌های درست و هوشمندانه هستیم. بستن مرزها و محروم کردن خودمان از درآمدهای ارزی گردشگری سلامت، کاری است که نیاز به ستاد و جلسه و استراتژی ندارد! ما حالا نیازمند تصمیم‌های شجاعانه‌ای هستیم که هم سلامت مردم و گردشگران را تضمین کنند و هم گردشگری سلامت کشور را از وضعیت مرگبار فعلی آزاد کند.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

تعریف تست‌های رایگان کرونا در داخل کشور، ایجاد فضاهای امن اقامتی، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی سفر و درمان، و البته آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای دور نگه داشتن حداکثری بیماران خارجی از بیماران و مراجعه‌کنندگان داخلی گام‌های اولیه برای بازپس گرفتن بازارهای از دست رفته است که باید در دستورالعمل‌هایی که هرچه زودتر می‌بایست تدوین شوند بر آن‌ها تاکید شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.