همه چیز درباره خط سیاه روی ناخن یا ملانونیشیا

خط سیاه روی ناخن زمانی به وجود می آید که سلول های رنگدانه به نام ملانوسیت ملانین  ( رنگدانه قهوه ای رنگ ) در ناخن رسوب کنند. در ملانونیشیا ؛ نوار قهوه ای یا سیاه با رشد ناخن روی آن ظاهر شود. ناخن ها نمادی از سلامت عمومی بدن هستند. آنها درباره کم یا زیاد شدن املاح ، رطوبت ، مواد مغذی ، اختلال عملکردی سلولها و.. هشدار می دهند. پس علائمی که بروز می دهند را جدی بگیرید و به متخصص مراجعه کنید.

دلایل ایجاد خط سیاه روی ناخن

شناخت دلایل ایجاد خط سیاه روی ناخن باعث می شود اگر عامل آن ، قابل جبران یا حذف باشد ، تلاش های مورد نیاز در این زمینه صورت گیرد. اکنون به معرفی برخی از مواردی که عامل ایجاد خطوط سیاه روی ناخن هستند می پردازیم که عبارتند از:

تروما _ ضربه یا آسیب به ناخن که منجر به خونریزی زیر آن شود.

اندوکاردیت_ 15 درصد از مبتلایان به اندوکاردیت ؛ دارای ناخن هایی با خطوط سیاه هستند.

پسوریازیس _ بیماری مزمن پوستی است که 50 درصد مبتلایان در زیر ناخن های خود ، خط سیاه مشاهده می کنند. پیدا شدن بثورات ، ‌لکه ها یا پوسته‌ به ‌ویژه روی  سر ، صورت ، دست‌ ها ، پا ها و چین های پوستی از نشانه های آن می باشد.

عفونت ها _ ابتلا به برخی از عفونت ها ممکن است باعث ایجاد خط سیاه روی ناخن شود. پیشگیری بهتر از درمان است خانم ها می توانند با استفاده از تزریقات در منزل شبانه روزی تهران ، خود را از ابتلا عفونت های بیمارستانی مصون بدارند.

واسکولیت _ به التهاب رگ های خونی واسکولیت گفته می شود. واسکولیت با ضخیم کردن دیواره رگ های خونی ممکن است به اندام ها آسیب وارد کند. ظاهر شدن خط روی ناخن ممکن است نشانه ای از واسکولیت باشد.

لوپوس_ این بیماری خود ایمنی با آسیب به اندام ها شناخته می شود و ممکن است با نمایان شدن خط سیاه روی ناخن ، خود را نشان دهد.

قارچ ناخن _ افرادی که قارچ ناخن دارند با ظهور رنگ های سفید و زرد در ناخن های  آشنا هستند در صورت شدت یافتن بیماری ممکن است تغییر رنگ به خطوط سیاه اتفاق بیفتد.

لیکن پلان _ این بیماری التهابی پوستی ممکن است علاوه بر بازو ها و پاها ؛ ناخن های شما را درگیر کرده و باعث ایجاد خطوط سیاه روی ناخن شود.

عوارض دارو _  برخی از داروهای که خون را لخته می کنند یا داروهای شیمی درمانی می تواند علت ایجاد خط سیاه روی ناخن باشد.

بیماری رینود _ ابتلا به بیماری رینود یکی از گزینه های شما در به وجود آمدن خط های سیاه در ناخن تان می باشد.

بیماری های کلیه، ریه یا گردش خون _  وجود بیماری در این سه اندام می تواند عوارض مختلفی برای بدن داشته باشد که ایجاد خط سیاه روی ناخن یکی از آنهاست.

زمان مراجعه به پزشک ؟

با اینکه اغلب اوقات خطوط سیاه روی ناخن یا هر شکل دیگری از تغییر رنگ نشان دهنده هیچ مشکل اساسی جدی نیست، اما اگر مشکل بیش از چند روز و حداکثر یک هفته ادامه داشت یا در هر 20 ناخن ظاهر شد ، حتما آن را به پزشک نشان دهید.

 

ویژگی خطوط سیاه روی ناخن

خطوطی که به صورت عمودی در زیر ناخن شما ایجاد شده است، با نام های : خونریزی رگه ای ، شکافی ، تراشه ای یا تکه تکه شناخته می شود. پدیدار شدن خطوط سیاه ممکن است بی ضرر یا نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. این خطوط ؛ شبیه خرده چوب در زیر ناخن بوده و ناشی از آسیب عروق خونی کوچک زیر ناخن می باشد. ویژگی خطوط سیاه روی ناخن شامل موارد زیر است:

  • داشتن رنگ سیاه یا قهوه ای مایل به قرمز .
  • عدم تغییر رنگ با فشار آوردن به ناخن
  • ظاهر شدن در یک یا چند نقطه از زیر ناخن

 

 

نکته ! خطوط ضخیم تری که یک نوار افقی روی ناخن ایجاد می کنند، خطوط Beau نامیده می شوند. اینها معمولاً مضر نیستند، اما اگر روی هر 20 ناخن باشند ممکن است نشانه سرطانی به نام ملانوم زیرانگالی ، اوریون ، دیابت ، سفلیس ، بیماری تیروئید باشند.

 

همه چیز درباره خط سیاه روی ناخن یا ملانونیشیا

 

تشیخص علت ایجاد خط سیاه روی ناخن

در مواردی که شخص اطمینان دارد سیاه شدن ناخن در اثر برخورد ضربه نیست بهتر است به پزشک مراجعه کند. در صورتی که احساس می کنید ضربه به ناخن و لختگی زیر آن باعث ایجاد سایر مشکلات شده است با پزشک خود در میان بگذارید. اگر علاوه بر ظاهر شدن خط سیاه ناخن دارای علائمی همچون : تب ، خستگی مفرط ، رنگ پریدگی ، درد مفاصل ، تنگی نفس و… را دارید احتمال ابتلا به اندوکاردیت را در نظر داشته باشید.

پزشک ممکن است سابقه پزشکی و خانوادگی شما را جویا شود و برای رد کردن گزینه بیماری های زمینه ای ؛ یکسری آزمایشات تشخیصی برای شما تجویز کند.

درمان خطوط سیاه روی ناخن

درمان ها با توجه به علت ایجاد خطوط تعیین می شوند. مطمئنا روش درمان لوپوس با اندوکاردیت ( نیاز به آنتی بیوتیک و جراحی) متفاوت است. حتی شاید در برخی از موارد ؛ نیاز به مصرف دارو یا دریافت درمان خاصی نباشد و با رشد ناخن خطوط سیاه از بین بروند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.