ناهماهنگی دستگاه‌های متولی به «توریسم سلامت» آسیب زده است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برای توسعه گردشگری سلامت به هماهنگی بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سایر دستگاه‌های مسئول در این حوزه نیاز داریم، اما هماهنگی بین دستگاه‌ های متولی گردشگری سلامت وجود ندارد و همین مساله به «توریسم سلامت» آسیب زده است.

 حیدر علی عابدی در گفتگو با مدتورپرس افزود: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در حوزه توریسم درمانی موجب شده است که حتی آمار درستی هم از میزان گردشگران سلامت در اختیار نداشته باشیم، طوری که نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که سالانه چه تعداد بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند. وقتی چنین آمار حیاتی در دسترس نیست، طبیعی است که برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری سلامت هم دچار اختلال خواهد شد.

وی با تاکید مجدد بر اهمیت هماهنگی بین دستگاه‌ های متولی گردشگری سلامت و همچنین ضرورت متولی واحد و پاسخگو درگردشگری سلامت یادآور شد: بسیاری از گردشگران خارجی، بخصوص از کشورهای همسایه برای درمان به ایران می‌آیند، اما خیلی از آنها از طریق شرکت‌ها و آژانس‌های تخصصی گردشگری سلامت وارد کشور نمی‌شوند. در این بین، دلال‌های غیرقانونی به عنوان واسطه بین بیمار خارجی و مراکز درمانی قرار گرفته‌اند و در نتیجه، تعداد بیماران خارجی که از این طریق وارد کشور می‌شوند معلوم نیست. به همین دلایل متاسفانه نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد گردشگران سلامت ارائه داد.

این نماینده مجلس با اشاره به مهم‌ترین شهرهای گردشگرپذیر ایران که بیماران خارجی به آنها مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و برخی شهرهای مرزی را می‌توان مهم‌ترین مقاصد گردشگران سلامت وارد شده به ایران به حساب آورد.

متولی واحد؛ نیاز اصلی گردشگری سلامت

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای نظام سلامت ایران برای ارائه خدمات درمانی باکیفیت و استاندارد، کشور ما می‌تواند به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری سلامت در جهان تبدیل شود، اما در طول سالیان سال، توجه چندانی به این ظرفیت عظیم نشده است.

عابدی اظهار داشت: انتظار می‌رود که حداقل تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وزارت بهداشت امضا شود تا حدود مسئولیت‌ها و وظایف سازمان‌ها در حیطه گردشگری سلامت کاملا مشخص باشد، زیرا در غیر این صورت باید انتظار داشت که دلالان و افراد غیرمتخصص، نفوذ بیشتری در صنعت گردشگری سلامت ایران پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.