باید گردشگری سلامت را به عنوان یک علم ببینیم

عضو هیات رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت نگاه علمی به گردشگری سلامت گفت: صنعت گردشگری و زیرشاخه‌های آن مثل گردشگری سلامت، یک علم است که باید با نگاه علمی به این صنعت برخورد شود.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با مدتور پرس افزود: با توجه به رقابت تنگاتنگی که کشورهای مختلف در صنعت گردشگری دارند، دیگر آن نگاه سنتی برای جذب گردشگر، کارایی لازم را ندارد. نگاه علمی به صنعت گردشگری سلامت موجب می‌شود که بتوانیم از تجارب متخصصان و کارشناسان این حوزه بهره ببریم و در جذب بیمار خارجی، موفق‌تر باشیم.

وی با اشار به دستاوردهای ایران در حوزه‌های پزشکی، خاطرنشان کرد: تا همین چند دهه قبل، پزشکانی از کشورهای هند و بنگلادش در ایران فعالیت داشتند، اما هم اکنون از نظر نیروی انسانی متخصص در حوزه سلامت به خودکفایی رسیده‌ایم. پزشکان ایرانی در زمره پزشکان حاذق و بادانش در جهان به حساب می‌آیند که باید از این ظرفیت چشمگیر در جهت توسعه صنعت گردشگری سلامت، بهره ببریم.

لاهوتی با بیان اینکه استان‌های مرزی ایران، قابلیت گسترده‌ای در جذب گردشگر سلامت دارند، یادآور شد: در بحث توسعه گردشگری سلامت، فقط ارائه خدمات باکیفیت درمانی به بیماران خارجی برای ارتقای رضایتمندی این بیماران کفایت نمی‌کند، بلکه باید در سایر حوزه‌های رفاهی و اقامتی نیز خدمات استانداردی به گردشگران سلامت ارائه شود. مثلا نیاز است که برای رفت و آمد بی‌دغدغه بیماران خارجی، تمهیداتی اندیشیده شود تا گردشگر سلامت برای جابجایی در ایران، دغدغه نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی در بحث جذب گردشگر سلامت باید مباحث فرهنگی هم مدنظر قرار بگیرد. آموزش و فرهنگ سازی برای برخورد مناسب با بیمار خارجی می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه صنعت گردشگری سلامت داشته باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید آمار دقیقی از گردشگران سلامت در کشور داشته باشیم، یادآور شد: وجود یک بانک اطلاعاتی قوی از آمار گردشگران ورودی به کشور، بسیار در امر برنامه‌ریزی مهم است. برای به دست آوردن آمارهای دقیق در این حوزه نباید تعداد گردشگران ورودی به کشور را که فقط از مرزهای ما عبور کرده‌اند مدنظر قرار دهیم، بلکه باید محاسبه کنیم که این گردشگران چند روز در کشور ما اقامت داشته‌اند. توجه به این نکته می‌تواند آمارهای صنعت گردشگری ایران را مستندتر و دقیق‌تر سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.